Sv: Bränsleförbrukning
Hejsan igen. En Magnum 660, då har den väl det lite tyngre och längre chassit på Citroën C25,med 16''hjul och 3500kg totalvikt ?
I så fall har motorn lite fler hästkrafter, men också lite mer vikt att släpa på, för de flesta bensinbilarna har bara 3100kg totalvikt (även dieslarna).
Säljaren kan inte komma under 1,4...... Menar han med lätt gasfot, eller att han har grejat med motorn, extraktorgrenrör, luftrenare, justerad tändning, ändrade munstycken i förgasaren m.m. utan att det hjälpte ?
Det borde gå att komma lite läge även om det är det större chassit. Man skall ju dock tänka på att det är en Peugeot bensinmotor som brukade släpa på en 1,5tons personbil som nu drar fram uppåt 3,5ton.
Med erfarenhet av några bensinare så verkar de dra mer nu än förr, för de har ingen nytta av de 10% etanol som finns i bensinen. Den verkar bara rinna rakt genom utan effekt
.
När jag tankade min med V-power soppa så kostade den ca. 70öre mer per liter, men bilen drog bränsle för ca. 1:65 mindre per mil. D.v.s. drygt en dl. mindre, och det är inte oktantalet och övrigt den behöver, utan bensin utan etanolinblandning.
Nu har jag hört rykten om att de även har blandat 5% etanol i V-power, så då får man väl trösta sig med att den lägre årsskatten räcker till en hel del soppa
.
Å andra sidan, så är det inte mycket klös i våran miljödieselsoppa heller.
M.v.h. JANKRO.