• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning

F

F.d. 50334

Guest
Funderar på att köpa en Enagh Magnum 660SL bensinare, säljaren säger att han inte kan komma under 1,4 l/mil. För mig låter det mycket.
Nu vet jag inget om omständigheterna ( hela familjen med ) stor takbox finns det har jag sett.
Är detta normalförbrukning på dessa bilar ?

Mvh Ulf Stensson

F

F.d. 53012

Guest
Sv: Bränsleförbrukning

Har haft en själv tog för det mesta 1,35 vid vår och sommar men på hösten med mer vind påverkade till närma 1,45. Kort o gott stämmer det med min 15 åriga erfarenhet. Dus akll veta att dom bilarna är lättare än dagens så dagens är större och tyngre och tar en hel del också. Min bensinare var en Framkia TME alkov höjd 2,75 längd 5,85 med rundad alkov inte så kantig som Elnagen med fler så det stämmer i det hela vid en hastighet runt 90 km. Men tänk på att skatten på bensinaren är billigare än dom nya på 7900:-/år eller bilar innan 09 5818:-

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Man bör ju kunna köra den billigare och den föraren kanske är lika gasglad som mej och då är det nog inte orimligt .

Stort luftmotstånd och 90-100 så kan det nog vara realistiskt går man ner till 80 km/h så bör den skjunka .

En jobbarkompis har en Hobby 600 bensinare som är delintegrerad och lägre totalvikt och han kör på 1,15-1,2 landsvägskörning i 80-90km/h .

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan igen. En Magnum 660, då har den väl det lite tyngre och längre chassit på Citroën C25,med 16''hjul och 3500kg totalvikt ?
I så fall har motorn lite fler hästkrafter, men också lite mer vikt att släpa på, för de flesta bensinbilarna har bara 3100kg totalvikt (även dieslarna).
Säljaren kan inte komma under 1,4...... Menar han med lätt gasfot, eller att han har grejat med motorn, extraktorgrenrör, luftrenare, justerad tändning, ändrade munstycken i förgasaren m.m. utan att det hjälpte ?
Det borde gå att komma lite läge även om det är det större chassit. Man skall ju dock tänka på att det är en Peugeot bensinmotor som brukade släpa på en 1,5tons personbil som nu drar fram uppåt 3,5ton.
Med erfarenhet av några bensinare så verkar de dra mer nu än förr, för de har ingen nytta av de 10% etanol som finns i bensinen. Den verkar bara rinna rakt genom utan effekt :mad:.
När jag tankade min med V-power soppa så kostade den ca. 70öre mer per liter, men bilen drog bränsle för ca. 1:65 mindre per mil. D.v.s. drygt en dl. mindre, och det är inte oktantalet och övrigt den behöver, utan bensin utan etanolinblandning.
Nu har jag hört rykten om att de även har blandat 5% etanol i V-power, så då får man väl trösta sig med att den lägre årsskatten räcker till en hel del soppa :D.
Å andra sidan, så är det inte mycket klös i våran miljödieselsoppa heller.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

En husbil med liten Peugeot bensinmotor är inte rolig i backar.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Hadde i noen år en Hymer 644 1985 modell med bensinmotor. Helt rett det er en Peugeot 2 liter, samme som ble benyttet i 504 - ikke den som ble benyttet i 505 (den nyere hadde høyere hk tall ved et noe høyere turtall og tålte ikke å bli satt i den tunge bilen). Med den 7m lange og 3500 kg tunge helintegrerte hadde vi normalt rundt 1,2 i forbruk. Men den klarte Hallandsåsen i 90!

Eneste virkelige svakhet var at den ikke tålte å bli for varm - dette førte for oss til totalt motorhavari i Paris og en uke i et challett på camping mens det ble skaffet en brukbar motor og byttet inn. (Det var her jeg fikk vite at den motor som satt i min bil var en 505 som ikke kunne brukes grunnet overoppheting) Merket ikke noen vesentlig forskjell med den varebil motoren som ble satt inn - forbruk likt, akselreasjon fortsatt brukbar - ingen rakett!

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Min förra husbil var en CABBY City 585 (Alkov) med 80hk Peugeot bensinmotor 1989 års modell. Det var aldrig möjligt att köra under 1,55 liter/mil vid 90 km. För att sänka bränslekostnaden blandade jag 95 Oktanig bensin med 30% E85. Bilen blev piggare och bränlekostnaden sjönk, men förbrukningen var fortsatt 1,55 liter/mil +. Bilen var registrerad som lätt lastbil med skatt 2080:-/år.

F

F.d. 50334

Guest

Vet ej om ägaren har tung gasfot, det jag vet är att jag kommer att köra till Spanien och ligga och tröska i 80km/tim på motorväg känns inte så inspirerande, 90 - 100 är en mer realistisk tanke för mig....
Ulf

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Vet ej om ägaren har tung gasfot, det jag vet är att jag kommer att köra till Spanien och ligga och tröska i 80km/tim på motorväg känns inte så inspirerande, 90 - 100 är en mer realistisk tanke för mig....
Ulf
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
Jag kollade minnet i GPS'en efter sommarens åkande. Max hastighet 118 km/tim stog det :D.

M.v.h. JANKRO.

F

F.d. 24731

Guest

Min förra husbil var en CABBY City 585 (Alkov) med 80hk Peugeot bensinmotor 1989 års modell. Det var aldrig möjligt att köra under 1,55 liter/mil vid 90 km. För att sänka bränslekostnaden blandade jag 95 Oktanig bensin med 30% E85. Bilen blev piggare och bränlekostnaden sjönk, men förbrukningen var fortsatt 1,55 liter/mil +. Bilen var registrerad som lätt lastbil med skatt 2080:-/år.

Ärlighet varar längst !! bränslesnåla husbilar finns bara i fantasin.

F

F.d. 50069

Guest

Menar! hur menar du;)

Våran vardiglagspersonbil (Skoda Octavia RS) tar runt litern i blandad körning och våran Lotus Exige cup 255 (vikt 800kg och nästan 300hk) tar vid anpassad körning runt 3-4 liter/mil;)

Sen har vi en husbil som har en totalvikt på nästan 4 ton som drar runt litern vid blandad körning i Sverige (på Tyskdiesel 1dl billigare/mil)

Sen menar du att en soppasnål husbil bara finns i fantasin............

Jag tycker iaf att dagens husbilar går otroligt billigt med tanke på storlek, tyngd osv.

Fast jag har en elcykel som går jäkligt billigt:D

Ursäkta Menar men jag kunde inte låta bli att dumma mig lite :rolleyes:

Detta säger Anders som egentligen förstår vad du vill säga.......

Toppen