• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning

F

F.d. 50195

Guest
Körde ca 120 mil i påskhelgen och fick en snittförbrukning på 0,89l/mil
Inte så dåligt tycker jag för 3,4 ton nyvägd bil och 130hk fiatmotor.
Kör i och för sig med ett "ägg" under gaspedalen, har märkt att brännsleförbrukningen ökar avsevärt bara man höjer 10-20km/tim.
Försöker hålla en marsfart på 80km/tim så länge jag inte stör trafikrytmen.
Kul att höra om er soppaförbrukning.

/Jerry

F

F.d. 5322

Guest
Sv: Brännsleförbrukning

Blev positivt överraskad i helgen. Bilen har legat på 1,1 eller drygt det. Nu var den nere på 0,97. Bilen är en Adria 660 Corall med alkov. Bilen var fullastad med dykarprylar och allt.
Det var bara vår andra resa och man lär sig ju köra den på "rätt" sätt med tiden.

F

F.d. 52945

Guest

Brukar ligga i 90-95 km/tim ungefär 1 liter vill "Bettan" ha i dessa hastigheter (130 hp)

Pilot:rolleyes:

F

F.d. 53149

Guest

1,1 - 1,2. Har inget ägg under gaspedalen,
men jag lär mig väl så småningom. (130 hp)

/Mariarne

arnew

HBK Medlem
Kommun
Sotenäs
HBK-Nr
6529
Medlemskap
2025

Jag körde hem från sydtyskland i påskveckan, 170 mil mycket motorväg och en del letande efter ställplats, några mil fel väg, datorn säger 0,99 och en genomsnittshastighet på 70 km/h.

T

Trilla

Guest

Snittade första resan i nyinköpet på 1,025 l/mil. Snittade 74km/h enligt gps. Detta i en helintegrerad Peugot med aerodynamik som en lagårdsdörr. Ekipaget från -86 med bensinsnurra.
Jag trodde inte det var sant men följde upp nästa tankning med nästan lika gott resultat. Egentligen helt ofattbara siffror.

F

F.d. 15549

Guest

Körde ca:60 mil påskafon, tur och retur Ullared.
nervägen ca.100 km/tim 1,09 l/mil hem vägen ca. 80 km/tim 0,92 l/mil
130 hk ford

F

F.d. 2699

Guest

Min gamla MB307D (-80 med 70 hk) vill ha sin liter när jag kör ca 85 km/h. Trycker jag på lite mer så vill hon gärna ha ett par tre dl till. Alltså trycker jag inte på..... Fyrväxlad låda gör att det varvar en hel del. Monterade på bakhjul med 10% större omkrets vilket följdaktligen gav en varvsänkning med 10% vid konstant hastighet. Rekommenderas för alla som har samma problem med äldre husbilar! (Ja, jag vet att man inte får....)

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

På 40 mil rak motorväg lyckades min kärra suga i sig 1,65 l/mil.
Det är straffet för en snitthastighet på precis under 120 enligt GPSen.

Helintegrerad, 3,8t tjänstevikt och 2,8 JTD.

F

F.d. 2621

Guest

Det har sagts tidigare i detta ämne och tål nog att upprepas:

Att ange en bils bränsleförbrukning med ett värde för en kortare körsträcka på större vägar under t ex en helg resp mellan två tankningar är inte särsklt rättvisande för helheten.

Intressantare är ju värdet för en längre körsträcka, t ex 300 mil, på olika sorters vägar, inkl i mindre orter, diverse långsamma körningar i stadstrafik, köer mm. Det är ju ett sådant värde som ärintressant och motsvarar verkligheten mest - s k "blandad körning".

Att man vid långkörningar på i huvudsak fina asfalterade riksvägar kan få ett annat, lägre värde är ju uppenbart, men då bör man ju upplysa om att det är det, som det uppgivna värdet avser.

Som vanligt - det finns många sanningar!

F

F.d. 52919

Guest
Sv: Bränsleförbrukning

Skoj att det finns fler än jag och brorsan som polemasar i c.a 80 Stressen la vi av men när vi sluta våra jobb. Nu njuter vi livets otium!:)

Relax

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025

Håller tillåten fart enl GPS, dock inte mer än max 100km/h och mjuk körning, snittförbrukning (över 7 resp ½ säsong);

¤ med Hobby750 2003, 2,8JTD /4,5t med trimchip ... <1,0 lit som snitt på 6.000 mils körning
¤ med Bürstner i726G 2010, 3,0 /4t, snitt <0,9 lit som snitt på 700 mils körning

F

F.d. 53162

Guest

Jag har kört ca 200 mil med vår första husbil och har kört på 0,89 l/mil vilket jag är mycket nöjd med. Det är en Renault med 146 hk. Jag ligger på nästan 100 km/tim på motorväg men annars sällan över 90. Vikten är 3850 kg totalt, vilket vi väl inte har uppnåt men ändå.

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Att ange en bils bränsleförbrukning med ett värde för en kortare körsträcka på större vägar under t ex en helg resp mellan två tankningar är inte särsklt rättvisande för helheten.

Håller delvis med.
Det ger visserligen ingen total bild av en bils genomsnittliga förbrukning men det ger iaf en direkt jämförbar siffra mellan olika bilar vid en viss typ av körning.

Mer exakt än så kan vi nog aldrig jämföra mellan våra bilar.
Vi kör ju så otroligt olika allihopa och "blandad körning" kan vara 80% motorväg i 70km/h för en person samtidigt som det kan vara 30% motorväg i 120km/h för en annan. Vissa har ett hårdkokt ägg under pedalen och andra har bara ett vändstekt.
Detta ger ju givetvis stora variationer i "snittförbrukningen".

En absolut sanning är ju iaf att hastighet kostar, och att det inte är värt det.
Meningen är ju trots allt att man skall njuta av resan :)

Toppen