• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning minst 1,2 l/mil

F

F.d. 9552

Guest
Chassiefabrikat: Ford
Chassiemodell: Transit
Chassietyp: Standard
Motortyp: 140 hk
Årsmodell Chassie: 2008
Husbilsfabrikat: Dethleffs
Husbilsmodell: Fortero
Husbilstyp: Halvintegrerad
Årsmodell Husbil: 2008
Ämnesområde: Motor
Hej på er
Har en törstig Ford Transit -08 140 hk 2700 mil, dubbelhjul och bakhjulsdrift. Har stora problem att komma under 1,2 l per mil, snittet ligger nog närmare 1,25 - 1,30. Håller hastighetsgränserna och kör så snålt jag kan ändå känns det som jag har hål i tanken. Har en bekant som har en exakt lika husbil t.o.m samma årsmodell och hans drar som max 1,05 l/mil. Har varit i kontakt med verkstadan men de rycker på axlarna och menar att det är olika motorer och olika förare men visst boka en tid så får vi koppla upp oss med datorn så får vi se vad vi kan får fram. Verkade inte som de trodde på det själva att det kunde vara något fel, därför undrar jag om någon av er känner igen problemet och i så fall om det går att åtgärda.
Vi ses....

F

F.d. 53012

Guest
Hade ett liknande problem mellan två lika bilar där det skilde ganska mycket och där vi fann att en broms låg mot och därmed var inte på samma rull och gick betydligt tyngre och behövde mer motorbelastning för att uppnå samma hastighet. Kan vara mycket med motorstyrningen också men det kan vi amatörer inte avgöra utan analyseras på rullande landsväg. (dyr analys) och svår att finna.

F

F.d. 55291

Guest
Har samma Fordchassie och ligger normalt på 1,1-1,2 l/milen.
Kollade lufttrycket i de 6 däcken och det låg på 3kg.
Har höjt till 4,5-4,7kg. Bränsleförbrukningen har sjunkit med ca 1-2dl/milen.

Mvh Fricco

F

F.d. 9552

Guest
Lufttrycket är ca 4,5 kg på alla däcken så i mitt fall är det inte det som är problemet men tack för svaret i alla fall. Har en box på taket, ska ta av den så vår vi se om det gör något.

Night hawk

HBK Medlem
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
27533
Medlemskap
2025
Hej,

Du har säkert redan testat men...

Har du kollat så att luftfiltret är rent och snyggt ?

Kommer det kraftfullt med svart rök ur avgasröret vid gaspådrag ?

Låda på taket låter oroväckande avseende luftmotstånd och det påverkar förbrukningen i högsta grad.

Fungerar turbon ?

Med vänlig hälsning

Bo-Lennart

F

F.d. 18478

Guest
Har kollat luftfiltret och jag tycker det ser rent och snyggt ut.

Ang turbon - hur vet man att den fungerar ? Antar att den är ok då motorn är kraftfulll och svarar direkt på gaspådarag och jag tycker inte jag kan inte se någon avgasrök alls när jag gasar på.

Monterade av takboxen inför helgens tur men kunde tyvärr inte märka någon direkt minskning i bränsleförbrukningen - 1,21 L/mil efter 45 mil.

Det är ju en sexväxlad låda och jag upplever den som rejält stark på sista växeln, behöver sällan gå ner på femte växeln, då får det vara en mycket brant backe om det ska behövas....kanske det är en "lågt växlad låda" jämfört med andra som har lägre bränsleförbrukning. Vid 90 km/tim, 85 enl GPS:en och högsta växeln ligger varvtalet på 2000 varv per minut.
Kan det vara en förklaring till "törsten" - vilket varvtal har ni vid tex 90 km/tim ?

Mvh Stefan

Toppen