• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning - helintegrerad

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Hej!

Hur mycket drar en helintegrerad husbil som är runt 8-8,5 meter lång och ca 3 meter hög. Är det någon skillnad i förbrukningen om den är byggd på Fiat, Iveco eller Mercedes tror ni?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

Vår 8,7 m lange og 6 tonn tunge på Iveco drar for meg rundt 1,3 l/mil i Norge og Sverige når jeg holder meg til de norske begrensningene - dvs. 80 km/h.

De gangene jeg har testet med høyere fart har forbruket økt drastisk: + 0,2 til 0,3 ved 90 - 100 og tett opp under 2 l/mil når jeg ligger i 110 på motorvegene i Sverige.

Variasjonene mellom chassi/motor utgavene tror jeg er mindre enn formen på nesen og hvordan tubulensen bak får suge - mer eller mindre heldige spoilere. Vår gamle 4500 kg 7m lange på Fiat 2,8 TDI brukte ca 1,1 l/mil for meg.
 

FredrikL

HBK Medlem
Inlägg
185
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
361
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

åJag har en Fiat 3,0L på en helint. Burstner. Den har nu gått 3,500 mil under året och förbrukningen är ca 1,2 l/mil.
Det finns dock stora variationer såsom; motvind, motorvägsfart 100 eller 115km/tim. Nyservad, vinterdäck, resa till sv fjällvärlden, mitt eget humör etc.
Rent allmänt kan man väl säga att kör inte fortare än 90 km/tim, ha en välservad bil, kör inte i motvind, kör inte bara uppför, och framför allt, ta´t lugnt där ute i trafiken så kommer förbrukningen att understiga 1 l/mil. Glöm inte ett bra lufttryck i däcken!

Som kuriosa kan jag härmed intyga att förbrukningen vid 105 km/tim (enl gps) är ca 1,25 per mil, men om jag ökar takten till 113 km/tim (enl gps) så minskar förbrukningen till 1,15 l/mil. Blir väl ett bättre "vrid" eller nån slags opptimering vid en lite högre fart!
Men om jag sänker farten till 90, som den tunga trafiken, så blir förbrukningen ca 0,95!
Det kostar att ligga på topp!!:twitcy:
 
F

F.d. 18508

Guest
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

Mercedes 616cdi ,8m ,6ton, N+B Flair Aut (den riktiga med steptronic) ,3,4 m hög ,2axlar,extra utr med största hjulen samt högsta utv på bakaxeln.
På svensk miljödiesel -och km via gps:
Gasglad samt landsväg 110-130km/tim =1,8-2l milen
Vanlig körning =typ 70-80 km/tim lugn semesterkörning 1,3l/mil

Vår tidigare Flair byggd på Fiat drog med samma körstil mellan 1,16-1,45l/milen (4,5 ton 7,2m och 3,15hög)
 

anjohn

HBK Medlem
Inlägg
431
Kommun
Umeå
HBK-Nr
1664
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

Är det inga fler med helintegrerade som vill dela med sig av hur förbrukningen är?
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

Frankia I800, 2,8 JTD (Fiat), 4500 kg, 8,20 lång, 3,30 hög. 3 axlar.

Hastighet 90-100 km/h, Lägsta notering Malmö - Kassel = 0,98 l/mil.
Snitt 500 mil = 1,1 l/mil (Sverige - Italien ToR via Riesenpass)

Bilen är känslig på däckens lufttryck. Sänker man 1 kg för att få mjukare gång så ökar förbrukningen genast 1-2 dl per mil.
När vi åker fullastade kör jag 5,5 kg runt om.

Lite last= 4,5 kg fram och 3,5-4 kg på boggien.
 
Senast redigerad av en moderator:

Bestliner

HBK Medlem
Inlägg
2.606
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

Knaus Sunliner 800 LEG Fiat 146 hk 8,35 lång med bra rundad front. Vanlig körning i sverige 80-90 km/tim ca 1,25 på vår "svaga men rena" miljödiesel. Hög fart 100+ och motorvägar på svensk diesel 1,4 till 1,5 l/mil. På tysk soppa (fuldiesel?) i 100+ fart denna sommar klarade jag mig med 1,04 l/mil. Allt är med full last dvs litet över 4500kg och 5,5 kg däckstryck i michelin camping. Bilen har tre axlar körs på syntetolja och ac används när det behövs. Vid ren snålkörning har jag på svensk soppa lyckats komma ned på 1,1 l/mil men då var farten ca 70 i snitt och lägre i uppförtsbackarna.:)
 
F

F.d. 16087

Guest
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

Burstner Aviano 7m 2,8l motor testade sträckan Bålsta-Umeå, till Umeå i personbilstempo 1,1l. Vägen tillbaka snålkörning med rull utför backar, hastighet 80-85km 0,9l. Realistisk förbrukning runt 1,0-1,1l mil. Bilen är chipad till 156hk. Tveksam till att chipningen bidrar till minskad förbrukning.Däremot chipet ger en roligare bil att köra.
MVH Gunnar S
 

Tommy-59

HBK Medlem
Inlägg
1.922
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

På min helintegrerade Pilote med 2,8 JTD motorn ligger numera snittförbrukningen på strax under litern vid normal landsvägskörning i 90-100, detta efter att jag petat i en dieselbox från Mats Olsson här på forumet.
Utan dieselboxen var förbrukningen knappa 1,1 L/min.

/Tommy
 
F

F.d. 3077

Guest
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

Vi har en Burstner 710 Integrerad 07 Fiat 160 multijet ,3 axlig,resvikt ca,4,5 ton och ca,3000 mil.
Brukar vara nogrann med hastigheten som skyltarna anger utom på motorväg där max 100 km brukar få gälla,förbrukning ligger normalt på 1,1-1,2 l,sedan varierar mot,eller medvind en del,några deceliter upp och ner.
Motorvägsfart ökar förbrukningen radikalt.
Den viktigaste besparingen ligger ju i mjuk och välplanerad körning.
Mvh Bernt
 
F

F.d. 17147

Guest
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

Hymer 754 -00 2,8 L normalvikt 4000 kg max 4500 kg 3 axlar 90-100 km/h 0.95-1.05 l/mil
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

Hej!

Hur mycket drar en helintegrerad husbil som är runt 8-8,5 meter lång och ca 3 meter hög. Är det någon skillnad i förbrukningen om den är byggd på Fiat, Iveco eller Mercedes tror ni?
Frågan är sammansatt och inte enkel att besvara. Övergripande påverkas dock bilars förbrukning, förutom av förarens planering och framförande av fordonet enligt följande;

1) Frontens utformning och ev utskjutande föremål på karossen, mer eller mindre gynnsam utformning/strömlinjeform (cd värdet)
2) Bilens maximala yttermått=höjd x bredd (front arean)
3) Fordonets längd påverkar i princip inte förbrukningen

Värdena 1)+2) påverkar fordonets förbrukning alltmer speciellt i farter över 70km/t och uppåt. Märks särskilt i med- eller motvind, i ex 14 sek/m motvind motsvarar verklig fart 70km/t i detta sammanhang ca 120km/t (genom vinden).
Även andra aspekter finns att tänka på exempelvis; regn, AC-användn, öppna fönster, mycket backar, utnyttjande av motorns optimala vridmoment, mmm .....

Vår Bürstner (i726-10, 157Hk, 4 ton, frontarea 2,3 x 2,8m) har praktiskt i snitt dragit 0,92 lit/mil under sina första 500 mil enl datorn som verkar fung någorlunda korrekt. På autobahn reg datorn vid ett tillfälle, i stark medvind under 25mils körning, ett snitt på 0,79 lit/milen.
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

Vår Integrerte Itineo 740 med 2,3 Fiat chassis og vekt på overkant av 3,6t drar på motorvei og cruisecontroll i 94 GPS km/t 10,6 L/100km.

86 GPS km/t i Tyskland på autobahn med cruisecontroll (trailer fart), med Shell V-power diesel på tanken, har vi vært nede på 9,6 L /100km. Men dette er skrekkelig sakte der nede, og en fart vi ikke liker.

100 GPS km/t med cruisecontroll gir ett forbruk på 11,6 L/100km.


Alle tall er under langtur i europa, topping av tank delt på avlest kilometer.
Jeg har på INTET tidspunkt forsøkt å bedrive økonomikjøring. Dette er vanlig normal kjøring for å følge trafikken på en bekvem måte.
IKKE KJØRECOMPUTER!
 
F

F.d. 7747

Guest
Sv: Bränsleförbrukning - helintegrerad

:wideeyed:Tabbert 740 Mercedes 412TD automat dubbelmontag på bakaxeln totalvikt 4600kg snittade vid senaste koll 1,22 Lit/mil på en körsträcka på ca 400 mil .
Rulla Lugnt ,
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen