• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning Frankia 840 FD med Fiat Ducato 3, 0 JTD 157 HK motor

F

F.d. 24551

Guest
Intresserad av att se vilka erfarenheter avseende bränsleförbrukning som finns inom klubben avseende Frankia 840 FD med Fiat Ducato 3, 0 JTD 157 HK och automatlåda respektive manuell växellåda.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 55383

Guest
Sv: Bränsleförbrukning Frankia 840 FD med Fiat Ducato 3, 0 JTD 157 HK motor

Hej

Vi har visserligen en mindre bil en Adriatik CORAL S 690 SP 740cm 3500 kg med 157 hk motor med automat/manuel växellåda, med dieselopptimering = 185 Hk. Förbrukningen beror endast på körsättet. Kör man 70 km/t = 0,7 l/mil, 80 km/t = 0,8 l/mil, 100 km/t = 1 l/mil, 120 km/ = 1,2 - 1,4 l/ mil. Kör man väldigt dynamiskt ökar förbrukningen med en dl/milen. Ganska fantastiskt kan man säga.

Stefan

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Är det efter färddatorn eller efter tankningarna liter/mil ? Det är ju sällan som färddatorn visar exakt rätt, visserligen visar ju hastighetsmätarna /trippmätarna exakt heller iofs .

Senast ändrad:

Kjell 896

HBK Medlem
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
896
Medlemskap
2025

Hej!

Jag kan ge följande information, vi har samma motor i en 4250kg tung bil, och körde nästan 600 mil under vår resa till Skottland nu i april och maj. När vi kom hem igår gjorde jag ett överslag av bränsleförbrukningen, och det har verkligen varit blandad körning, så hamnade på förbrukningen på 1,058l/mil i genomsnitt.
Detta är jag verkligen nöjd med.

Kjell Thornbratt

Ps räknat på köpt diesel och avståndet vi kört DS

Senast ändrad:
F

F.d. 55383

Guest

Vi brukar kolla det vid tankningen, inte för att det spelar någon roll, men det är kul att se att vi har valt en fantastisk kombination. Jag krypkör inte för att spara några öre, min körsätt är anpassad till min/vår aktuella stämning. Vi njuter av varje sekund. Sjunger, visslar(låtar), berömmer oss om det kloka valet av bilen, stannar när vi blir trötta eller hittar någon fin rastplats, tar en kopp espresso, kanske en tupplur, kryper ihop, pussas och njuter av livet.
Jag önskar er alla samma lycka.
Stefan

F

F.d. 24551

Guest

Efter tankningar

F

F.d. 1730

Guest

Vi har kört genom det mesta av Europa i sommar med vår Frankia 840 med vår lilla röda Smartcabbe på släp. Bränsleförbrukningen har legat på ca 1,4 l/m. De tycker jag é bra!
Christer från Skåne

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024

Hej!

Vi körde ca 700 mil nu i sommar.