• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning Ford 2.4tdci 2008

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023
Funderar på att inhandla en husbil byggd på fords 2.4tdci motor, men nu hör jag rykten på att dom är väldigt törstiga, dvs drar mycket bränsle, ni som har ford, vad tar dom milen?, obs 2.4L motorn pratar jag om inte 2.2L som jag hört går billigt.

gärna lite info om vilken husbil som är byggd på forden, om det är enkelhjul eller tvillingmontage, vattenskalle, halvintegrerad,etc, för det påverkar givetvis hur mycket diesel dom drar..=)

Doger

ÖBG56

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
12686
Medlemskap
2025
Sv: Bränsleförbrukning Ford 2.4tdci 2008

Har en Hobby 650FLC 2008, halvintergral. Byggd på Ford Transit, bakhjulsdriven med dubbelhjul bak. Totalvikt 3850 kg. Drar ca 0,95 -1.05 vid långkörning.

/Lars

F

F.d. 29954

Guest

Är soppa åtgången så viktigt? En deciliter hit eller dit. Vad jag hört om Fords motorer lämpar sig inte för skrift.
En 2.4 liters motor i en tung husbil måste hålla måttet även i söderns hetta efter 20.000mil. Vad jag vet finns det bara en "Skott säker" motor för husbilsbruk och den heter Sofim 2.8 liter eller 2.5 liter. Resten är "leksaker" för amatörer....

hobsen

HBK Intresserad
Kommun
Norge

Har en 2007 Ford 2,4 halvintegrert uten alkove. Forbruket styres først og frem av fart.
Min erfaring:
under 90 og forbruk ned mot 0,9 l/mil.
90- litt over 100 forbruk ca literen.
Over 110 km/h og bilen blir meget mer tørst, har ikke målt / erfart reelt forbruk.

Kjørt ca 90.000 km og hittil ingen problemer med motoren.
Men erfart at den koser seg best med turtall ca 2000 når det blir motbakke.
Presses motor på lavt turtall i bakker kan en kanskje erfare gult varsellys på motor, og da må lys resettes og motor må kjøres litt hardt for å få blåst ut.

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Är soppa åtgången så viktigt? En deciliter hit eller dit. Vad jag hört om Fords motorer lämpar sig inte för skrift.
En 2.4 liters motor i en tung husbil måste hålla måttet även i söderns hetta efter 20.000mil. Vad jag vet finns det bara en "Skott säker" motor för husbilsbruk och den heter Sofim 2.8 liter eller 2.5 liter. Resten är "leksaker" för amatörer....

en deciliter hit eller dit gör inget, men har en bekant som har en husbil byggd på ford 2.4 tvillinghjul bak och alkov bil och vi har funderat om det är fel på bilen eller om den verkligen skall dra så mycket, när vi åker på långkörning,

vi är 3 stycken och brukar ligga på 100-110 ungefär, 2 bilar är
Euramobil 635 helintegrerade där min har fiat 2,8jtd och den andra Euran fiat 2.8td
Då ser soppaförbrukningen ut såhär.

billigast går den gammla 2.8td som tar ganska precis 1.0, 2.8jtd tar 1.15
och forden tar 1.4-1.45, det är bra drag i forden och den sackar verkligen inte i backarna men törstig är den.

När du pratar om Sofim?, menar du då fiat 2.8jtd eller vad är det för motor?

Mvh

doggydoggen

FD HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
22924
Medlemskap
2023

Har en Hobby 650FLC 2008, halvintergral. Byggd på Ford Transit, bakhjulsdriven med dubbelhjul bak. Totalvikt 3850 kg. Drar ca 0,95 -1.05 vid långkörning.

/Lars

det låter ju billigt är det en 2.4:a?

F

F.d. 29954

Guest

En förbrukning på 1.4 liter mil i 100 - 110km/h med en alkovbil i dubbelmontage faller för mig inom det "normala" trots allt. En liten motor - volym mässigt - får arbeta hårdare än en större motor, och det ger utslag. Man kan göra en enkel test hur mycket "gasöverskott" man har genom att släppa lite på gasen i marchfart. Först ändras ljudet något och man riktigt hör hur motorn arbetar lättare, men sedan börjar farten sänkas långsamt. Det är den lilla biten som gör skillnaden i förbrukningen. Om ni skulle nöja er med en fart på tex 95km/h, så kommer ni säkert ned kring 1.1 liter/mil. Det finns sk. trösklar i alla bilars bränsleförbrukning vilka det är dumt att överskrida.
De andra bilarna har precis den rätta motorn för husbilar. Fiats 2.8 och 2.5 liters motorer tillverkades av fabriken SOFIM och de är bedrömda av sin hållbarhet, kallas också för "Miljon miles engines" Finns också i vissa franska bilar som original. Min egen teori varför de är så hållbara är den kraftiga gjutjärnsblocket som är verkligen vridstyv och inte minst, konstruktören hade läst grundläggande teori om galvaniska strömmar och då främst korrision...

F

F.d. 53227

Guest

Har en alkovbil som är 2,93 hög med Fords 2,4 liters tdci, 140 HK, 350 Nm från 2011.
Den drar i snitt 1.05 l/mil här hemma, i Tyskland strax under litern med "superdiesel".
Bilen känns pigg och vilsam att köra Fords orginalchassie tiefrahmen med extra bred
bakaxel, framhjulsdrift.

Toppen