• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsleförbrukning 2,8 JTD =)

J

Jimbo

Guest
Tog ut familjens ögonsten på en tripp till Italien. Väl hemma igen, utan missöden, måste jag faktiskt skriva ett par rader i positiv bemärkelse!

Har en Frankia i800 (3 axlad, 4500 kg) nu 1800 mil på mätaren.

Skrev av mätarställningen innan vi startade för att få en uppfattning om hur mycket bilen snittat på under hela semestern.
Totala körsträckan hamnade på drygt 500 mil.
Bruttovikten låg runt 4400 kg.
Hastigheten, väldigt varierande genom alperna och i backarna runt Kassel =) men på stora vägarna har jag legat runt 95/100 km/h.

Lägsta noteringen blev Malmö-Kassel = 0,98 l/mil
Sen blev det ömsom uppför och nerför.

Vid summering av förbrukningen fick jag fram en snittförbrukning på 1,1 l/milen!!!

Jag blev då mycket positivt överraskad då denna bil drar mindre än vår gamla alkovbil på 6 meter.

Någon som har samma erfarenheter som jag?

Bilen fungerade utomordentligt bra hela resan och tacka gudarna för AC:n i bodelen då temperaturen i Italien låg mellan 35-45 grader på dagarna!

Såg faktiskt 3 HBK:are under de 500 milen. En Carthago i kön till färjan Rödby-Puttgarden, en mötte vi på Autobahn samt ett ekipage i Hallstahammar på väg hem =)

Rulla lugnt/
J

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bränsleförbrukning 2,8 JTD =)

Ligger själv runt den förbrukningen vid långkörning här hemma och på kontinenten, men förbrukningen bruka öka ganska rejält vid mycket kökörning, Troligen har även bränslet på kontinenten ett annat energiinnehåll, det verkar i alla fall så.

Jag har den något svagare motorn men vikten är ganska lika. (Frankia I 800BD)

F

F.d. 26625

Guest

Våran drar ca 0,15 mindre när vi kör med diesel från utlandet.

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Rundt 15% i forskjell er det vi har målt ved vår pendling mellom Norge og Sverige avhengig av om hvilket land vi har tanket i. Kjører ofte de samme veiene og legger fartsholderen på 80 km/h der det er lov (90 km/ trekker 10% mer og 100 mye mer). Bilen har passert den for motoren magiske grense på 30 000 km, forbruket ser ut til å synke med 10 - 20% omlag ved den km!

J

Jarn

Guest

Min förförra husbil var en 2,8 JTD -06. Den var väldigt snål och snabb.
Drog nästan aldrig över litern. När jag sedan skaffade GPS visade det sig att km och hastighetsmätaren visade 14 % för mycket.......

Detta året bestämde jag mig för att kolla noga eftersom jag också hade en urkopplingsbar dieselbox monterad.

Min snittförbrukning ToR Italien med 90% Autobahn körning runt 105 km/t var 1,19 l/mil
enligt GPS:en. Enligt bilens mätare 1,15 vid 110 km/t.
4,0 tons bil med 2,3 l motorn.

Intressant var att enligt bilens färddator så låg förbrukningen med dieselboxen inkopplad 1,5 dl mindre per mil. Men när jag kollade verklig förbrukning vid tankning, då var det ingen skillnad !!

Detta har jag upptäckt tidgare på mina personbilar, man tror att den drar mindre, för färddatorn luras, men i verkligheten är det samma vid samma typ av körning.
Samtidigt har jag ju förstås bättre kraft vid omkörningar o backar.

Jonas & Cina

FD HBK Medlem
Kommun
Örebro
HBK-Nr
4276
Medlemskap
2022

Hejsan
Med alkov så får man väl slå på ett par dl extra per mil pga det ökade luftmotståndet och en större motor kan vara till fördel då den inte behöver jobba så hårt hela tiden. Vår alkovbil med 1.9Td motorn som är 3.10 hög i fronten snittar mellan 1.2 - 1.3 liter per mil vid en hastighet mellan 90 - 100 km/h. ..

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Detta har jag upptäckt tidgare på mina personbilar, man tror att den drar mindre, för färddatorn luras, men i verkligheten är det samma vid samma typ av körning.
Samtidigt har jag ju förstås bättre kraft vid omkörningar o backar.

Det är inte färddatorn som luras, det är boxen.
Färddatorn mäter inte hur mycket bränsle som går in i motorn. Den vet bränsletrycket och hur länge spridarna är öppna och kan då beräkna mängd insprutat bränsle.
Sätter man dit en effektbox så ändrar den antingen bränsletrycket eller förlänger insprutningstiden utan att färddatorn får reda på detta.

Min alkovbil med Ford 130 HK drar normalt 0,98 l/mil med snitthastighet 900 - 100 km/h, men med cyklar bakpå ökar förbrukningen med nästan 1 dl/mil. Konstigt, det borde inte göra så mycket på luftmotståndet.

Finns det andra som har samma erfarenhet?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det finnes en enkel teknisk forklaring på dette fenomen. Sykklene forstyrrer symentrien bak husbilen slik at det dannes turbulenser som i sin tur skaper et sug - dette bremser bilen. Skulle vært spennende med kontrollerte målinger av forskjellen om en pakker inn sykklene - tror dette skulle redusere effekten noe.

Når en ser på dagens husbiler så er det nesten ingen som har en helt slett vegg, de fleste har en liten sidespoiler og takspoiler som reduserer draget noe. Effekten av dette endre med sykkelstativet og enda mer med sykklene.

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Tog ut familjens ögonsten på en tripp till Italien. Väl hemma igen, utan missöden, måste jag faktiskt skriva ett par rader i positiv bemärkelse!

Har en Frankia i800 (3 axlad, 4500 kg) nu 1800 mil på mätaren.

Skrev av mätarställningen innan vi startade för att få en uppfattning om hur mycket bilen snittat på under hela semestern.
Totala körsträckan hamnade på drygt 500 mil.
Bruttovikten låg runt 4400 kg.
Hastigheten, väldigt varierande genom alperna och i backarna runt Kassel =) men på stora vägarna har jag legat runt 95/100 km/h.

Lägsta noteringen blev Malmö-Kassel = 0,98 l/mil
Sen blev det ömsom uppför och nerför.

Vid summering av förbrukningen fick jag fram en snittförbrukning på 1,1 l/milen!!!

Jag blev då mycket positivt överraskad då denna bil drar mindre än vår gamla alkovbil på 6 meter.

Någon som har samma erfarenheter som jag?

Bilen fungerade utomordentligt bra hela resan och tacka gudarna för AC:n i bodelen då temperaturen i Italien låg mellan 35-45 grader på dagarna!

Såg faktiskt 3 HBK:are under de 500 milen. En Carthago i kön till färjan Rödby-Puttgarden, en mötte vi på Autobahn samt ett ekipage i Hallstahammar på väg hem =)

Rulla lugnt/
J

Kör du efter mätarens hastighet eller GPSen ? Min hastighetsmätare visar helt åt helv... Kör jag i 100 km/h på GPSen så visar hastighetsmättaren 115 km/h .

Är din 5 eller 6 växlad ?

Vet du vad du har för motorvarvtal på högsta växeln i 100km/h verklig fart (GPS) ?

J

Jimbo

Guest

Efter GPSn.
Hastighetsmätaren visar ca 5-6 km/h fel i 100 km/h.
Femväxlad låda.

Tycker det är en ganska rimlig felvisning. En äldre V70 har svårt att matcha den toleransen, iaf de jag provat. Saab 95 ligger bättre till vad gäller felvisning, brukar ligga runt 3-4 km/h i 110. Min erfarenhet iaf.

De säger att bränsleförbrukningen går ner efter 3000 mil. Det ska bli spännande att se =)

Toppen