J
Jimbo
Guest
Tog ut familjens ögonsten på en tripp till Italien. Väl hemma igen, utan missöden, måste jag faktiskt skriva ett par rader i positiv bemärkelse!
Har en Frankia i800 (3 axlad, 4500 kg) nu 1800 mil på mätaren.
Skrev av mätarställningen innan vi startade för att få en uppfattning om hur mycket bilen snittat på under hela semestern.
Totala körsträckan hamnade på drygt 500 mil.
Bruttovikten låg runt 4400 kg.
Hastigheten, väldigt varierande genom alperna och i backarna runt Kassel =) men på stora vägarna har jag legat runt 95/100 km/h.
Lägsta noteringen blev Malmö-Kassel = 0,98 l/mil
Sen blev det ömsom uppför och nerför.
Vid summering av förbrukningen fick jag fram en snittförbrukning på 1,1 l/milen!!!
Jag blev då mycket positivt överraskad då denna bil drar mindre än vår gamla alkovbil på 6 meter.
Någon som har samma erfarenheter som jag?
Bilen fungerade utomordentligt bra hela resan och tacka gudarna för AC:n i bodelen då temperaturen i Italien låg mellan 35-45 grader på dagarna!
Såg faktiskt 3 HBK:are under de 500 milen. En Carthago i kön till färjan Rödby-Puttgarden, en mötte vi på Autobahn samt ett ekipage i Hallstahammar på väg hem =)
Rulla lugnt/
J
Har en Frankia i800 (3 axlad, 4500 kg) nu 1800 mil på mätaren.
Skrev av mätarställningen innan vi startade för att få en uppfattning om hur mycket bilen snittat på under hela semestern.
Totala körsträckan hamnade på drygt 500 mil.
Bruttovikten låg runt 4400 kg.
Hastigheten, väldigt varierande genom alperna och i backarna runt Kassel =) men på stora vägarna har jag legat runt 95/100 km/h.
Lägsta noteringen blev Malmö-Kassel = 0,98 l/mil
Sen blev det ömsom uppför och nerför.
Vid summering av förbrukningen fick jag fram en snittförbrukning på 1,1 l/milen!!!
Jag blev då mycket positivt överraskad då denna bil drar mindre än vår gamla alkovbil på 6 meter.
Någon som har samma erfarenheter som jag?
Bilen fungerade utomordentligt bra hela resan och tacka gudarna för AC:n i bodelen då temperaturen i Italien låg mellan 35-45 grader på dagarna!
Såg faktiskt 3 HBK:are under de 500 milen. En Carthago i kön till färjan Rödby-Puttgarden, en mötte vi på Autobahn samt ett ekipage i Hallstahammar på väg hem =)
Rulla lugnt/
J