• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bränslecell

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
(Är kraven då så höga som Puriss eller t o m pro analysis?)
-----------------------------------
Det är troligen nästan omöjligt att få någon full spec på metanolen i dunkarna. De vill nog helst sälja och få in pengar på på sin egen metanol och anpassade dunkar. Det är säkert en stor del av deras vinst att ensamma få stå för allt bränsle till sina bränsleseller.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, jag kom bara att tänka på priset som väl för många är det mest avskräckande för investering av en EFOY.

Bilkatalysatorer har ju ett skapligt skrotningsvärde på ädelmetallerna därinne och de ger ju också det höga inköpspriset.

Det höga priset på en EFOY beror ju också till stor del på metallerna inne i en bränslecell (påstås det i alla fall). Då borde det ju finnas ett skapligt skrotvärde på en slutkörd eller trasig EFOY också.
24.000:- för en liten 80 EFOY med exempelvis ett skrotvärde på kanske 10.000:- skulle ju säkert öka köplusten något även om det är långt fram till skrotdags och återbetalning.
Jag kollade runt lite men fick inte fram något seriöst tyvärr.

En fundering bara som inte är ämnad som något dumt eller negativt mot bränsleceller utan bara en fundering på ev. restvärde helt enkelt.

M.v.h. JANKRO.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Modellflygare kan köpa metanol för 165 kr för 5 liter hos en hobbyhandlare blir ju ganska stor pris skillnad.
-----------------------
Hej. Det är nog prisskillnaden som är vinsten även om EFOY's metanol kanske är något renare och lite dyrare innan den hamnar i dunk :msn_wink:.
Troligen har hobbyhandlarna skaplig vinst även på sitt pris.

M.v.h JANKRO.
 
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Kjenner ikke de begrepene, men om en ser på den rent kjemiske prossessen så tåler den ikke forurensninger og veldig lite vatn. Helst skulle det være nesten 100% metanol, men vet at det finnes litt vatn i prossessen og det dannes vatn i cellen. Dette fører til at en hvilende celle ikke tåler frost, Efoy i standby starter cellen når det nærmer seg frost slik at varmen fra prossessen holder cellen godt over frysepunktet.
 

redtop2

HBK Medlem
Inlägg
127
Kommun
Kävlinge
HBK-Nr
25674
Medlemskap
2024
Kjenner ikke de begrepene, men om en ser på den rent kjemiske prossessen så tåler den ikke forurensninger.........
Gör det lätt för mig genom att citera Wikipedia:
Kemiska ämnen handlas oftast i olika renhetsklasser. Den exakta specifikationen är beroende av tillverkare och substans. Till ämnets fogas följande tillägg (i ökande renhetsgrad):
1 rå (även crudum, crd.),
2 tekniskt,
3 för syntes,
4 ren (purum),
5 ren (purissimum, puriss.),
6 för analys (även ren, z. A., pa = analytisk kvalitet eller reagenskvalitet) (dvs pro analysis)
t ex Puriss (kortform av latinets purissimus: ytterst ren), är renhetsbeteckning för kemikalier för analytiskt arbete och kvalificerade synteser. Klassningen kräver att de får innehålla högst 1 % föroreningar, varav maximalt 0,05 % icke flyktiga beståndsdelar.
 
Toppen