• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränslecell MAX E-3600

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränslecell MAX E-3600

tetrahydridoborate er egentlig et fast stoff, som når det slippes i vatn frigjør ren hydrogen, dette kan brukes direkte i de fleste brenselsceller på markedet.

F

F.d. 1470

Guest

Maxtid mellan service 300 timmar! Låter väldigt kort samtidigt som det ju beror på vad service innebär.

Efoy garanterar ju livslängden till 5000 timmar med minskning av prestanda efter 3000 timmar. Under snart 10 år har jag fått ihop 1500 timmar på min Efoy 1200 trots andvändning sommartid i båt och vintertid i husbil. Men har man stora batteribankar så....

Anders

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025

Hej på er.
Jag har en Max E bränslecell i vår husbil.
Har haft den nu i tre år och är mycket nöjd.

Den ska kopplas till färskvatten tanken, eller en lös vattendunk.
Den blandar själv upp saltlösningen med vatten för att få rätt konsentrat.

Körde slut på batterit på ELMIA sist vi var där. Startade bränslecellen, och på 8 timmar var det fulladdat igen. Bränsle åtgång ca: 1/2 liter under dessa timmar.

Hi Life

F

F.d. 1470

Guest

Letar man på nätet verkar det lite ont om hemsidor. Morphic i Sverige verkar ju strula med fastighetsaffärer och ekonomi så man kan ju fråga sig hur långvarigt denna produkt kommer att stödas/utvecklas.

Sonic

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
9209
Medlemskap
2023

Bränslecelltekniken är väldigt intressant. NASA utvcklade ju tekniken från en i princip skrivbordsbrodukt från mitten av 1800-talet. Sen dess har ju inte så mycket hänt annat än att platinan och palladium som man använder bara blir dyrare och dyrare och är en begränsad resurs. Fördelen är väl att det är en relativt miljövänlig energikälla.
Men 40-50 000kr för ett laddare som är förbrukad efter ett visst antal timmar är svårt att motivera tycker i allafall jag.

Bosse

Arne B

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
11633
Medlemskap
2025

Vet inget så mycket om denna produkt.
En fråga när används bränslecell och vad är fördelen?
Vad jag förstår så lämnar den ca 150 W, mycket pengar.
En solpaneler kan ha samma kapacitet.

Arne B

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Hej på er.
Jag har en Max E bränslecell i vår husbil.
Har haft den nu i tre år och är mycket nöjd.

Den ska kopplas till färskvatten tanken, eller en lös vattendunk.
Den blandar själv upp saltlösningen med vatten för att få rätt konsentrat.

Körde slut på batterit på ELMIA sist vi var där. Startade bränslecellen, och på 8 timmar var det fulladdat igen. Bränsle åtgång ca: 1/2 liter under dessa timmar.

Hi Life

Kan du berätta lite om ljudnivå och om du har någon jämförelse du kan berätta om när man jämför med Efoy:rolleyes:

F

F.d. 1470

Guest

Skulle vara roligare med vad produkten eventuellt har att erbjuda istället för att se negativt på hela konceptet.

Så tycker jag.:)

Känns skoj igen med sådan uppmuntran för att man bryr sig. Vettigt att veta vad produkten erbjuder om man lägger 40-50000 på någonting som är systemberoende och företaget bakom systemet verkar ha problem?? Det är inte att se negativt utan att se realistiskt men visst, kör på.

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Känns skoj igen med sådan uppmuntran för att man bryr sig. Vettigt att veta vad produkten erbjuder om man lägger 40-50000 på någonting som är systemberoende och företaget bakom systemet verkar ha problem?? Det är inte att se negativt utan att se realistiskt men visst, kör på.

Jag ber om ursäkt:oops:
Ville bara inte att tråden skall spåra ur, utan lyfta fram vad produkten har att ge först.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Hejsan, vill inte heller medverka till att tråden spårar ur, men Truma har ju fått sin gasoldrivna bränslecell färdig för försäljning, och den kan kanske vara ett alternativ.
Jag blev lite "besviken" när jag pratade med Truma för något år sedan, för den blev kanske lite väl kraftig och stor för att bara användas som underhåll av elen i en husbil, ca. 250W... 20A, men det skall bli intressant när lite testresultat kommer fram. För hur som helst, inget specialbräsle utan bara gasol för att hålla den igång.

http://www.truma.com/downloadcenter/vega_flyer_se.pdf

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Det egentlig mest spennende med disse brenselscellene er bruken av et salt som normalt benyttes i papirmasse produksjonen som billig blekemiddel! Rett benyttet kunne dette gi flere kilder til drivstoff. Biproduktet klassifiseres som gråvatn grunnet innholdet av natium og bor.

Det som forundrer meg er at drivstoffet leveres i flytende form og at det benyttes en pe-membran i forbindelse med cellen. Stoffet. Ren form er et hvitt pulver som når det løses i vatn med litt syre frigjør hydrogen som kan benyttes direekte i platina basserte celler, men i denne forbindelsen bunnfelles det i vatnet en natrium-bor forbindelse. Mulig service består i fjerning av disse avleiringene.

Hi Life

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
569
Medlemskap
2025

Den är i stort sett ljudlös. det är bara vattenpumpen som brummar lite.
Cellen står i garaget där bak, och är luckan stängd hörs ingenting.

Jag har dessvärre inget annat agregat att jämföra med.
Anser inte att det går att gämföra med bensin eller diseldrivna bullermaskiner.

Det var någon som skrev om att vissa solceller ger samma effekt, men det gäller bara om solen skiner....
Ibland kan man ju ha en halv meter snö på taket, eller stå i skuggan under ett träd.

Hi Life

TeknikLasse

HBK Medlem
Kommun
Mora
HBK-Nr
3335
Medlemskap
2025

Den är i stort sett ljudlös. det är bara vattenpumpen som brummar lite.
Cellen står i garaget där bak, och är luckan stängd hörs ingenting.

Jag har dessvärre inget annat agregat att jämföra med.
Anser inte att det går att gämföra med bensin eller diseldrivna bullermaskiner.

Det var någon som skrev om att vissa solceller ger samma effekt, men det gäller bara om solen skiner....
Ibland kan man ju ha en halv meter snö på taket, eller stå i skuggan under ett träd.

Hi Life

Hej igen, om du kommer i kontakt med en Efoy får du gärna lyssna jämföra och berätta mera.

Nyfiken:p:

Toppen