Sv: Bränslecell diesel
Den store utfordringen i dette er katalysatoren som spalter hydrokarbon molekylene slik at selve brenselscellen får fritt hydrogen. Flere har forsøkt, men etter en tid landet på en mellomløsning - bruker naturgass. Ut fra det jeg har lest om problemet så vil en fungerende enhet fra diesel eller olje kreve å gå hele tiden - har en oppstart på rundt ett døgn av katalysatoren og omtrent like lang nedkjøringstid. Klarer de å få til en tomgang som endast holder temperaturen oppe på katalysatoren så øker markedet for enheten. Med dagens "løsninger" så er det fullt mulig å lage et kraftverk for avsidesliggende steder som drives med nesten enhvert flytende hydrokarbon produkt - Westinghouse skal ha i produksjon enheter på rundt 30kW som jobber ved rundt 1000°C.
Om dere ønsker å lese litt om dette facinerende emne så søk på SOFC Solid Oxide Fuel Cell - det finnes tusenvis av dokumenter om hvor langt de forskjellige miljøene er kommet. I teori kan en muligens lage en slik på rundt 1 kW som jobber ved litt over 650° og produserer omlag 1 kW varme - noe bruker den selv for å holde produksjonen i gang, men dette målet er ennå ingen kommet til. Men om noen får til en småskala SOFC så vil en og oppnå relativt korte start / stop tider som måles i minutter i stedet for timer.