• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränslecell diesel

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bränslecell diesel

Den store utfordringen i dette er katalysatoren som spalter hydrokarbon molekylene slik at selve brenselscellen får fritt hydrogen. Flere har forsøkt, men etter en tid landet på en mellomløsning - bruker naturgass. Ut fra det jeg har lest om problemet så vil en fungerende enhet fra diesel eller olje kreve å gå hele tiden - har en oppstart på rundt ett døgn av katalysatoren og omtrent like lang nedkjøringstid. Klarer de å få til en tomgang som endast holder temperaturen oppe på katalysatoren så øker markedet for enheten. Med dagens "løsninger" så er det fullt mulig å lage et kraftverk for avsidesliggende steder som drives med nesten enhvert flytende hydrokarbon produkt - Westinghouse skal ha i produksjon enheter på rundt 30kW som jobber ved rundt 1000°C.

Om dere ønsker å lese litt om dette facinerende emne så søk på SOFC Solid Oxide Fuel Cell - det finnes tusenvis av dokumenter om hvor langt de forskjellige miljøene er kommet. I teori kan en muligens lage en slik på rundt 1 kW som jobber ved litt over 650° og produserer omlag 1 kW varme - noe bruker den selv for å holde produksjonen i gang, men dette målet er ennå ingen kommet til. Men om noen får til en småskala SOFC så vil en og oppnå relativt korte start / stop tider som måles i minutter i stedet for timer.
 
Toppen