• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsle

F

F.d. 8615

Guest
Kan någon klok husbilsåkare förklara för mig varför dieselpriset ligger över bensinpriset? När jag började åka husbil låg dieselpriset markant under bensinpriset. Har frågat på några bensinstationer, men dom har ingen förklaring.

Häls Kent

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Sv: Bränsle

Det beror på tillgång och efterfrågan men just nu ligger dieselpriset lägre.

alinkan

FD HBK Medlem
Kommun
Mörbylånga
HBK-Nr
4865
Medlemskap
2021

Talessättet Karusellen och gungorna.

Lura folket att köpa bränslesnåla miljöbilar så förlorar man (karusellen) då ökar man priset om man inte får sälja lika många liter som tidigare tar man igen (aktieägarna ska ha sitt) på gungorna.

(förlåt skämtet)Bagaren skär bort lite från bröddegen i stället för att höja priset, samma pris på brödkakan.

Det är som med skatten utgiften densamma men inkomsten olika eller tvärt om

Vad har vi att välja på (att va hemma eller träffa trevliga Hb ägare ute på träffar eller på vägarna).

"linkan":blabla::blabla::blabla:
solen och vindarnas ö

F

F.d. 8615

Guest

Disel priset ligger högre.Rent tekniskt är det billigare att framställa diese???l

F

F.d. 8615

Guest

Jag gnäller inte på en yrkeskår, utan att det här måste gälla alla som kör med disel.
Ska vi tolerera dom här priserna vare sej det är yrkestrafik eller husbilstrafiken?

goldfinger

HBK Medlem
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6001
Medlemskap
2026

Kan någon klok husbilsåkare förklara för mig varför dieselpriset ligger över bensinpriset? När jag började åka husbil låg dieselpriset markant under bensinpriset. Har frågat på några bensinstationer, men dom har ingen förklaring.

Häls Kent

Hej Kent, det är riktigt som "Knarrevik" påtalar, att det är tillgång och efterfrågan som avgör priset. Vi måste komma ihåg att diesel är attraktivt inte bara för oss husbilsåkare och som bränsle till ett stort antal privatbilar m.m. Också vägtransporter, sjöfarten och inte minst stora delar av industrin är i behov av diesel. Vi är alltså många som skall dela på kakan. En del tål prishöjningar och andra inte, men i slutändan får vi konsumenter betala hela kalaset.
:msn_lightning:

Calleinvierno

HBK Medlem
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
3452
Medlemskap
2024

Förr i tiden hade man en extra dieselskatt med speciell svart låda för kilometerbeskattning tror jag.
Då köpte vi bensindrivna bilar.
Då började man göra bränslesnåla personbilar som snabbt blev populära, då mina vänner var det dags att höja priset på prisen på diesel.
Det är min teori.
Roffe M

F

F.d. 52943

Guest

Jag har hört att man inte kan cracka diesel i samma anläggning som bensin - det går inte att enkelt byta produkt i befintliga anläggningar. Nu ökar dieselbilarna snabbt i popularitet och raffinaderikapaciteten har inte riktigt hängt med på dieselsidan. Därmed relativt sett högre efterfrågan och pris på diesel jämfört med bensin.

Det var ett tag sedan jag hörde/läste det - kommer inte ihåg källan.

F

F.d. 50195

Guest

Är det inte så att diesel och villaolja igentligen är samma sak och att det gör att efterfrågan är större under vintern och därmed priset.

T

Teddi

Guest

15-kr,,litern? småpotatis,,vänta lite när de rasslar till i iran,,dom skall ju inte leverera nån olja till eu,,
så kina tar över dessa leveranser,,dom är omättliga,,
ja brukar tänka---en krona mer för dieseln??

en 50-lapp för varje tank,,10 tankn,,500 spänn,,20 tankn,,en tusenlapp,,de kan man väl svälja:msn_laugh: 20 tankn,,tusen mil rent generellt,,det är ju mindre än vad dom flesta kör under en säsong,,

värre kan de bli,,oavsett pris,,titta på blocket,,där finns 2011-or för 450-tusen,,ingen köpare,,???? den som lever får se:msn_embarrassed:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det största problemet är brist på konkurrens. Vi i Sverige (som skall vara väldsbäst) har ett dieselblask som endast ett fåtal raffinaderier i Sverige och Finland framställer. Alltså ingen konkurrens från raffinaderier i övriga Europa som framställer sk europadiesel som innehåller mer energi och ändå är billigare på kontinenten..
Alltså som vanligt, mindre energi för mer pengar i högskattelandet Sverige.
//W

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är ju faktiskt ganska ovanligt med en yrkeskår där i stort samtliga bryter mot lagen varje arbetsdag! Hade dom kört lagligt så hade det inte gått åt så mycket bränsle och i så fall hade kanske dieselpriset varit lägre!

http://www.husbilsklubben.se/forums/posts/370032

Jappe

Senast ändrad:
J

Jimbo

Guest

Det var trevligt att tanka diesel i Luxemburg i somras iaf........
10 kronor/liter....sen körde man tre mil över till Tyskland och fick betala 14:50 kronor/liter..... Var det inte nån politiker som sa att det är "tufft att betala skatt"....:applaus::applaus::applaus:

batju

HBK Medlem
Kommun
Svedala
HBK-Nr
3611
Medlemskap
2025

Kan hålla med att det är ovanligt att en yrkeskår bryter mot lagen varje dag, men om man jämför olika yrkesgrupper, så är det väl så att t.ex. en rörläggare eller en snickare inte är utsatt för samma risk att bryta mot lagen när de utför sitt yrke. Möjligtvis när de kör till eller ifrån sitt arbete. Om man hårddrar det: Jag klickar i farthållaren på 80 km/tim. kommer till en utförslöpa och råkar komma upp i 81 km/tim, UPS! jag har begått en kriminell handling. Sen att tala om törstiga långtradare, När jag började köra lastbil 1965 var man glad om man kom under 5 lit/mil. Idag kommer vi vissa veckor under 3L/mil på ett 44 tons ekipage, och att skylla på att det höga dieselpriset beror på att vissa lastbilar kör i 90 istället för 80 och på det sättet öka förbrukningen tycker jag är kvalifiserat trams. Om vi gjorde en enkät här på klubben och frågade om alla alltid håller alla trafikregler skulle säkert svaren vara att så är inte fallet. Skulle vi då kalla denna klubb för en kriminell sammanslutning? Tycker påhoppen på oss som jobbar i branschen blivit osakliga. Jag som trodde jag gjort en insats i samhället med att bidra att höja välståndet i vårt land genom att i 47 år servat svenska exportföretag med transporter till och från utlandet. Får kanske tänka om, har jag varit en förslagen kriminell individ i en alltigenom kriminell verksamhet?

Senast ändrad:

Brutus

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
3244
Medlemskap
2025

Det är faktiskt "all time high":msn_weird:

Från E24
Ledande bensinbolag höjde i går sina riktpriser med 15 öre till 15:08 kronor per liter 95-oktanig bensin. Det är första gången som bensinen kostar mer än 15 kronor per liter. På två veckor har priset stigit med 40 öre per liter.
Dieselpriset höjdes med 10 öre till 15:04 kronor per liter, vilket är tangerat prisrekord.
Etanolen kostar liksom tidigare 10:38 kronor per liter.

Prisutvecklingen, omräknat till dagens penningvärde:
1990 9:53 kr/liter
1995 9:35 kr/liter
2000 11:54 kr/liter
2005 12:50 kr/liter
2010 13:46 kr/liter
2012 (17 feb) 15:08 kr/liter

Toppen