• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bränsle

F

F.d. 12430

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: ALKO AMC
Motortyp: 2,5td
Årsmodell Chassie: 1995
Husbilsfabrikat: LMC
Husbilsmodell: 6800
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1995
Ämnesområde: Motor
Det kommer ju upp en del om bränslen här ibland så varför inte spä på med en länk i ämmnet. Där finns dessutom en del annat läsvärt. http://oica.net/category/auto-and-fuels/fuel-quality/

FiatTurbo90

FD HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
14936
Medlemskap
2022
Medaljens baksida när det gäller svavelinnehållet i dieselbränslet, är ju att det är RAPSOLJA i vår miljödiesel, vilket kan göra det surt för husbilsägare som ställer sina fordon i "karrantän" över vintern... det kan medföra att rapsoljan i förening med kondensvatten och en jordbakterie (finns i luften)
bildar ALGER i tanken, vilket kan ge motorskador. Köp en flaska av algmedel å tillsätt i tanken innan Ni åker för att ställa undan fordonet så det hinner komma ända fram till spridarna. Medlet är dyrt men en liten flaska räcker till 1000, liter.

F

F.d. 14553

Guest
Hej!
Undrar om detta gäller mest i södra Sverige? Här uppe i Norrland har jag svårt att tänka mig att alger kan växa till då vi har mestadels flera minusgrader eller har jag fel?:rolleyes:
Tacksam för svar om detta
MVH
Lysmasken

FiatTurbo90

FD HBK Medlem
Kommun
Östhammar
HBK-Nr
14936
Medlemskap
2022
Svar: problemet är kanske mindre i Norrland, om tllgången på VINTERDIESEL är större, det är ju inblandningen av RME (rapsoljan) som är boven i dramat, så om man kan tanka bara vinterdiesel före avställningen, så minimeras risken...... men ta inget för givet

F

F.d. 4755

Guest
Problemet med bakterier (ikke alger) har man også med helt ordinær diesel, selv om problemet er større med innblanding av biobrendsler. I og med at disse lever i skiktet (ytan?) mellom vann og diesel, er detn beste måten å forhindre dette på å sørge for å ha så lite vann som mulig. Kjør gjerne i kondensfjerner på de 2 siste tankningene før vinteren og sørg for helt full tank så vil ikke dette være noe problem.

Toppen