• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Brännmaneter!

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Jag står nära havet med husbilen, har inte tagit mig i detsamma än men det gjorde grannen med följd att hon brände sig på en manet. Förtvivlad sitter hon där och smörjer in sig med Salubrin men det hjälper ju inte. Finns det någon här som vet vad man kan göra för att bli av med svedan?

Jappe

Ami

HBK Medlem
Kommun
Strömstad
HBK-Nr
681
Medlemskap
2025
Sv: Brännmaneter!

Badda med sötvatten. Salubrin hjälper inte!
MVH Bobo Helgegren HBK681

Senast ändrad:
F

F.d. 17147

Guest

Hört att man ska kissa på svedan men kanske inte aktuellt:twitcy:

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Jag bidrar själv med ett tips. Träffade just en sköterska som bestämt påstod att en salva, Xylocain, hjälper bra mot "manetbränna".

Jappe

• Gilla
Reaktioner: Ami
F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Tittade på programmet livräddarna från Australien och dom använde en sprayflaska med hälften kran vatten och hälften havsvatten. Det kanske var mer en placeboeffect på folk enl. dem. Men vem vet.

Peter.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Vinäger lär vara det enda som hjälper efter sveda från farliga maneter typ: Jellyfish men även mot andra mindre farliga. Har hört att CocaCola skall vara smärtlindrande.
/Åke

WIRADO

FD HBK Medlem
Kommun
Härryda
HBK-Nr
3677
Medlemskap
2023

Tvätta med vatten och tvål svedan tar sin tid sen försvinner den.

StJeP

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
590
Medlemskap
2025

Följande kommer från sidan internetmedicin.se

Vid angrepp av maneter i svenska vatten, främst röd brännmanet:
  • Skölj av det affekterade området med rikliga mängder vatten. Man rekommenderar saltvatten i första hand, då sötvatten kan få nematocysterna att lysera och därigenom frisätta mer toxin.
  • Rester av manettråder kan skapas bort, t ex med ett kreditkort. Man bör däremot inte gnugga huden eftersom det kan frigöra toxiner. Även raklödder och rakhyvel kan effektivt få bort manettrådar.
  • Vid kontakt med ögonen bör man skölja rikligt och långvarigt med kranvatten eller fysiologiskt saltvatten (minst 15 minuter).
  • Generella symtom kan behandlas symtomatiskt. Man kan pröva med allergimediciner för att dämpa den inflammatoriska reaktionen, t ex klemastin (Tavegyl) 1-2 mg p.o.
  • Huden kan smörjas med kortisonkräm för att dämpa den inflammatoriska reaktionen och klådan.
  • Man kan även pröva att sänka ner angripen kroppsextremitet i varmt vatten (40-45 grader) för att oskadliggöra toxiner.
  • Iskyla eller Xylocain-kräm över smärtsamma partier kan lindra smärtan.
  • Symptomatisk behandling i övrigt.
/Jeanette

F

F.d. 55368

Guest

RÖDVINSVINÄGER. Syran gör att trådarna släpper och neutraliserar giftet som f.ö. är samma som i brännässlor. Används i Australien ochså.

Toppen