• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Box

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025
Hur har ni monterat er safety box,är det bara genomgående i golvet som gäller eller har ni andra förslag undrar Bosse

PeO&AL

HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
6607
Medlemskap
2025
Sv: Box

Jag har i ett antal husvagnar och husbilar haft ett rejält skåp som även är sk, brandskyddat detta har jag fäst med genomgående bult där skallen har suttit under fordonet med en rejäl rostfri 3mm plåt i storlek 25 x 25 cm som bricka. Bulten har suttit ganska löst, med bricka och dubbla muttrar inuti skåpet.
Detta lär inte fungera så bra med dubbelgolv eller golvvärme om man inte är försiktig när man borrar.

F

F.d. 52943

Guest

Min sitter ovanför dieseltanken , så där går det inte att komma åt att sätta genomgående bult (om man inte demonterar tanken först). Korta grova franska skruv.

F

F.d. 18251

Guest

Jag monterade i vagnen som vi hade och använde då bult som heter vagnsbult och är genomgående. Du sätter bultskallen på undersidan och brickor och låsmutter inne i skåpet. Om du ser hos järnhandlaren så förstår du varför dom heter vagnsbult. Dom finns både rostfria och varmgalvaniserade och utanpå när du skruvat fast dom så lägger du på dinitrol eller underedsmassa. Glöm inte att fylla hålet med ex.vis silicon då du trär igenom bulten så att det blir tätt.

F

F.d. 29911

Guest

Vi har ingen säkerhetsbox i vår husbil !
Jag har i stället två ställen (dålda) där vi förvarar valuta/pass mm.
Dessa "hemliga" ställen kommer ingen på med mindre än att de river hela inredningen
och mer därtill.
Att bulta fast ett skåp är inget hinder numera när det finne såväl sladdlösa borrmaskiner
och sticksågar. Den som vill åt skåpet sågar helt enkelt löst det från ex golvet med underplattor.
Jag har sett en husvagn där ett sådant tillgrepp utförts.
Göm värdesakerna i stället. Det finnes många ställen i en husbil det är bara att tänka till.
Hälsningar från HBK5081

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Javisst är det så, men är dom väl inne så river dom hela inredningen och ska dom ha bort skåpet med en massa verktyg så blir det en massa oväsen ,du kan inte hindra bara försvåra tillgreppet, har sett en massa inbrott eftersom jag jobbat som glasmästare i 28 år och lagat och sett vad det blir för åverkan,dom är faktiskt yrkesmän i sitt gebit.
Hej o tack från Bosse

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Ett annat sätt kan vara att plantera lite ”godsaker” i husbilen.

Helt enkelt lägga en gammal plånbok med ett par sedlar i, ett ogiltigt kreditkort och en trasig eller gammal kamera/lap top på ett dåligt ”gömt” ställe.
Tjuven tror då kanske att han hittat just denna bils skattgömma och lämnar den hastigt utan att gräva vidare..

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Vår box var monterad i en av lådorna och med vagnsbult från dubbelgolvet och in i boxen .

Dock var boxen så krånglig att komma åt och det vi hade av materialistiskt värde "laptopen" är ju för stor , när vi inte är i husbilen så har vi ju med kameran som får plats i fickan och det är ju på minneskortet som det "värdefulla" är en laptop är ju "bara att köpa en ny .
Det man bör tänka på är ju att inte ha några synliga stöldbegärliga saker när man lämna bilen .
Vi har ju ABUS säkerhetslås på dörrarna och larm men det är ju inte pansarglas så där är ju en ingång när den slås sönder iofs.

Vi tog ur boxen och fick 13 kilo mera i lastvikt .

F

F.d. 29841

Guest

Vi har ingen säkerhetsbox i vår husbil !
Jag har i stället två ställen (dålda) där vi förvarar valuta/pass mm.
Dessa "hemliga" ställen kommer ingen på med mindre än att de river hela inredningen
och mer därtill.
Att bulta fast ett skåp är inget hinder numera när det finne såväl sladdlösa borrmaskiner
och sticksågar. Den som vill åt skåpet sågar helt enkelt löst det från ex golvet med underplattor.
Jag har sett en husvagn där ett sådant tillgrepp utförts.
Göm värdesakerna i stället. Det finnes många ställen i en husbil det är bara att tänka till.
Hälsningar från HBK5081

Hej Var har du ditt dålda ställe? Då kan jag "Kolla" om jag har samma ställe att förvara mina pass på.
Där är säker några till som vill veta. framför allt killar från Öst.
Ha det
/Vidhem

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Exakt att bulta fast ett säkerhetsskåp i golvet kan ju bara resultera i att dom borrar ett hål för sticksågen och sedan sågar runt skåpet .

Men om det är pundare så kanske dom röjer runt och förstör desto mera istället .

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Exakt att bulta fast ett säkerhetsskåp i golvet kan ju bara resultera i att dom borrar ett hål för sticksågen och sedan sågar runt skåpet .

Men om det är pundare så kanske dom röjer runt och förstör desto mera istället .

Javisst men då för dom ju mycket oväsen och det är väl det man strävar efter så att dom blir upptäckta så fort som möjligt Hej från Bosse.

Bosse o Gerd

HBK Medlem
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
5119
Medlemskap
2025

Hej Var har du ditt dålda ställe? Då kan jag "Kolla" om jag har samma ställe att förvara mina pass på.
Där är säker några till som vill veta. framför allt killar från Öst.
Ha det
/Vidhem

Då kanske vi kan få ett sammanträffande och veta var, för då gömmer jag ett tomt skåp i garderoben, för det var inte så dyrt, så kan dom ta det bara dom inte bryter sönder allt, men jag vet inte om jag tänker lika som dom Hej,hej igen från Bosse

F

F.d. 52943

Guest

Kanske man ska skruva loss boxen och bara förvara dummies i den och hoppas att dom nöjer sig med den????

Måste i så fall hitta ett gömställe till lap'en och gps'n som vi normalt inte släpar med oss när vi lämnar bilen.:confused:

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

det kanske vore bäst att inte sätta fast det, då kanske dom bara tar skåpet, och öppnar senare på ett säkert ställe ,och då skulle det vara minerat med anelin färg, som ej går att tvätta bort, så kanske dom åker fast om man sedan anmäller stölden, men dom går säkert fria. så då jag får väl jag betalla deras kläder,, mvh håkan
:yes:

F

F.d. 25023

Guest

Vi har aldrig passen i kassaskåpet (under sofflocket fastbultat under dubbelgolvet), en eventuell rånare frågar först efter dem, och vet att alla måste ha passen med sig. Hellre ger jag bort dem än visar var skåpet finns....

En fuskplånbok är gömt på en lättare ställe att hitta.

Laptopen hänger på en säkerhetslås, varje laptop har ett litet hål i chassiet som man kan fästa låsvajern, se: Kensington Europe - secure it - Master Keyed Solutions - Master Coded Combination Locks - Combosaver® Preset Combination Lock . Andra ändan är fastsatt runt bordsbenet som är bultat i gölvet.

Ingen kan ta loss datorn utan att förstöra den. Minnet har man kvar om så sker..

Allt får man ju loss om man har tid, men det gäller att göra det svårt och tidskrävande.

hälsning
jyrki

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Passet är en mer eller mindre värdelös handling , men kan vara ingångsvägen eller ledtråden mot kassaskåpet som ovanstående skriver.

Kassaskåpet tycker jag är bra eftersom det är ett tryckt sätt att förvara hemnycklar mindre värdeföremål och kontanter.
Vi vet också att om båda nycklarna är med ut så slipper man att kolla gömman hela tiden. Kassaskåp skyddar nog mot 999 utav 1000 inbrott. Normaltjuven är missbrukare
med skruvmejsel. Gör snabba jobb söker kontanter och mindre värdeföremål.
Dessa personer har inte kunskap , tid eller resurser att ha med sig vinkelslip och batteridriven kapmaskin. Personer med denna kunskap ägnar sig oftast åt mer lönsamma
objekt än husbilar. Det är mycket mer vanligt att råka ut för ficktjuvar på stan än att
kassakåpet i bilen blir länsat. Därför är det bra att bara ha lagon handkassa med ut och
resten i kassafacket!

Toppen