• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bortkörda från ställplats Högsbyn i Bengtsfors kommun

Aprilväder

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1819
Medlemskap
2025
Under senare delen av hösten 2009 besökte vi en helt underbar ställplats, nämligen Högsbyn i Bengtsfors kommun. Vi var helt själva eftersom detta var efter turistsäsongen. Tyvärr blev vi bortkörda av en person som sa sig vara tillsynsman och som sa att vi inte fick övernatta på platsen. Är det någon annan som råkat ut för detta på denna plats?

Peterpan

FD HBK Medlem
Kommun
Karlskoga
HBK-Nr
2924
Medlemskap
2022
Sv: Bortkörda från ställplats Högsbyn i Bengtsfors kommun

Fåga alltid efter legitimationen och tu upp telefonen och ring till polisen. Det brukar ofta ordna sig när man tar fram telefonen och meddelar till "tillsyningsmannen" vart man tänker ringa.
Det har hänt mig på andra ställen ett par gånger. Men jag har sedan åkt iväg för att inte utsättas för nattliga besök.

F

F.d. 10627

Guest

*Suck*

Blir så jädra trött på dessa självutnämnda "småpåvar", en tillsynman ska kunna uppvisa giltig legitimation från utfärdande myndighet i detta falla länstyrelsen.

Ett tips bara, tills nästa gång, begär legitimation eller ring polisen då personen ifråga falskeligen utger sig för att vara en myndighetsperson, det är straffbart , i grova fall med fängelse.

Åk inte iväg, ta strid, vi har gjort det och oss skrämmer ingen på flykten, vi råka ut för en tjurig bonde en gång som hade en vägbom på en väg som han fick statsbidrag för att underhålla, vi tog bort bomen med dumpers då gubben vägra

Enskilda vägar och vanliga samt privata vägar som uppehåller bidrag skall hållas öppna för allmänhet, det är står i lagen.

Senast redigerad av en moderator:

Cecilia & Kennet

HBK Medlem
Kommun
Hylte
HBK-Nr
1263
Medlemskap
2025

Fast å andra sidan kan det ju vara så att personen som kommer o säger till, säger det av ren välvilja. Så att man slipper böter. Det har vi varit med om. (Fast det vet jag ju förstås inte om det var det det handlade om i Högsbyn)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Av ren nyfikenhet, var finns det ställplats i Högsbyn?

Kingen

HBK Medlem
Kommun
Färgelanda
HBK-Nr
2
Medlemskap
2025

Om man går in på Ställplatslistan och under Bengtsfors så hittar man följande Högsbyn

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tack, intressant om någon blivit bortkörd efter att ha betalat avgift? Det borde väl bara vara att klaga hos den som tagit upp betalningen?

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

*Suck*

Blir så jädra trött på dessa självutnämnda "småpåvar", en tillsynman ska kunna uppvisa giltig legitimation från utfärdande myndighet i detta falla länstyrelsen.

Ett tips bara, tills nästa gång, begär legitimation eller ring polisen då personen ifråga falskeligen utger sig för att vara en myndighetsperson, det är straffbart , i grova fall med fängelse.

Åk inte iväg, ta strid, vi har gjort det och oss skrämmer ingen på flykten, vi råka ut för en tjurig bonde en gång som hade en vägbom på en väg som han fick statsbidrag för att underhålla, vi tog bort bomen med dumpers då gubben vägra

Enskilda vägar och vanliga samt privata vägar som uppehåller bidrag skall hållas öppna för allmänhet, det är står i lagen.

Så Leg Läkare är ute i skogen och leker med dumpers ;) :) ....

F

F.d. 25098

Guest

Hej.

Det står 50:-/natten i ställplatsbeskrivningen. Detta kanske bara är sommartid då kiosk/toa är öppen?????

Peter.

F

F.d. 2944

Guest

Hmm, man skall kanske vara lite försiktig med det här uttrycket tillsynsman.
Det är så vitt jag vet inte en titel som kräver speciell legitimation.
Själv har jag varit tillsynsman på Fjäderholmarna i Stockholm under 15 år.
Inte hade jag någon speciell legitimation att visa upp. Min uppdragsgivare var Kungl. Djurgårdens Förvaltning och min chef var Slottsfogden.
Ansåg jag att någon borde få en tillsägelse eller behövde avhysas från tilläggsplats och dom ringde polisen kom det en polisbåt och dom hade man ett mycket gott samarbete med som tillsynsman.
Men jag håller med, småpåvar och självutnämnda tillsynsmän skall hållas kort.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Är ställplatsen privat, var avgiften betald? Det bör vi kanske veta innan vi "öser galla" över folk?

Aprilväder

HBK Medlem
Kommun
Lidköping
HBK-Nr
1819
Medlemskap
2025

Ställplats Högsbyn är en parkeringsplats i Högsbyns naturreservat. Det stod ingenstans att parkeringen var avgiftsbelagd och det var heller inget som tillsynsmannen nämnde. Däremot hänvisade han till en informationstavla där det stod att det inte var tillåtet att "Tälta eller ställa upp husvagn/husbil".

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Tråkigt, då hade han ju rätt, men det borde kunna vara en härlig ställplats, Dalsland är verkligen härligt!
Kanske någon kan påverka så att 50-lappen kan gälla igen?:)

Senast ändrad:
Toppen