• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bortbogserad

SirMcLain

HBK Medlem
Kommun
Spanien
HBK-Nr
4832
Medlemskap
2026
Detta hittade jag i Dagens Industri Idag. Kan vara en bra påminnelse.

Därför kan du få bilen bortbogserad på semestern
Uppdaterad 2015-06-05 19:00. Publicerad 2015-06-05 18:16

FREDRIK SANDBERG / TT
Tänker du åka bil i Tyskland på sommarsemestern? Då måste du skaffa ett särskilt klistermärke, annars riskerar du att få bilen bortbogserad.
Redan 2008 införde Tyskland tuffa miljökrav i flera av sina städer för att sänka halten av skadliga partiklar. Alla bilar som vill in i någon av miljözonerna, så kallade ”umweltzonen” måste ha ett klistermärke som anger bilens miljöklass.

LÄS MER: Vägarna som riskerar att korka igen i sommar
Den som bryter mot reglerna riskerar i första hand böter på 80 euro, 750 kronor, men ännu värre att få bilen bortbogserad.

Med åren har allt fler städer anammat systemet. I dag är stora turistdestinationer som Berlin, München, Bremen, Köln och Düsseldorf ”umweltzonen”, och kräver klistermärket, som kallas ”feinstaubplakette”.

Klistermärket finns i tre varianter: rött, gult och grönt. Är bilen bensindriven och äldre än från 1992 eller en diesel äldre än från 1996 får man inget klistermärke, och får heller inte köra i miljözonerna.

Det röda klistermärket ska sitta på dieselbilar från åren 1997 till 2000.

Det gula klistermärket ska dieselbilar mellan 2001 och 2005 bära.

Det gröna klistermärket gäller för dieselbilar från 2006 eller senare, samt bensinbilar med första registrering 1993 eller senare.

Här kan du se vilka städer som infört miljözoner och vilka bilar som får färdas i zonerna.

LÄS MER: Bilsemesterns oväntade – och dyra – trafikfällor
Många vill sälja klistermärket, men priserna varierar kraftigt. Den tyska bilbesiktningsjätten Dekras svenska gren vill till exempel ha 185 kronor.

Här kan du dock beställa märket för 5 euro, knappa femtiolappen.

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661
Sv: Bortbogserad

Jag omformulerar frågan!

Var?

Var?

Var?

Var?

Går det inte att länka till DI?

Jappe

F

F.d. 25941

Guest

Den hade jag glömt, tack för påminnelsen... Hoppas jag hinner få den innan vi åker nästa tisdag :)

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Åk in till en bilprovning i Tyskland ex deras Tuv där kan du köpa om du visar upp regbevis. Trevlig resa.
Anders H

Eller på en Dekra besiktningsstation i Sverige. Dom ville sälja till mej vid besiktningen men insåg det lönlösa när det redan satt en i framrutan...:)

Håkan o Britt

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2025

Jag hoppas att det kommer till sverige också, så man slipper dom polska oljebrännare som förpestar svenska städer, och slipper betala vägskatt, håkan

2stroke4ever

HBK Medlem
Kommun
Falun
HBK-Nr
18899
Medlemskap
2025

Kommer liknande regler i Sverige så kommer dom garanterat bara att gälla svenskreggade bilar

Toppen