Sv: Bornholm
Jag har varit på Gotland,Öland och Bornholm.
Min personliga favorit, efter att ha semestrat där i många är är helt klart "solskensön i Östersjön",dvs Bornholm.
Trots många turister, har inte ön förlorat sin charm.
Varje by har sin gedigna pittoreska danska charm, så missa inte Allinge,Gudhjem,Tejn,Sandkaas,Dueodde med sina långa stränder och många fler. Tom Rönne har mycket att uppvisa, förutom sin stora hamn.
Allinge har ju också en hamn där färjorna lägger till vid ogynnsamma vindar. Sedan följer Sandvig och Haammershus fästning, en ruin med ett fantastiskt läge med utsikt över Östersjön.
Mellan Allinge och Sandkaas fanns tidigare en underbar campingplats på en slätt ner mot havet, men hur den är idag, kan jag tyvärr ej säga. För barnen var alltid Brändegardshave ett smultronställe, med allt möjligt, som roddbåtar i en liten sjö, med linbana tvärs över den lilla sjön, klappdjur mm.
Och sedan finns ju en held del Rundkirker att beskåda, vilken som nu är mest sevärd kan jag ej säga.
En härlig seglats till Christiansö(1 tim fr Gudhjem) är också att rekommendera.
Bornholm är en pärla för cyklister, lagom backigt och mycket tjusigt.
Försök att ta er in i Helgedomsgrottan, en långsmal grotta på ca 50meter. Ligger intill havet mellan Tejn och Gudhjem. Spännande.
mvh
Werner