• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Borgward Isabella

Frankia

HBK vice ordförande
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2025
Hej!

Vi stötte på denna skönhet på hemvägen från Kroatioen i somras när vi hade stannat vid McDonalds någonstans i Tyskland.

Genom att göra om toppen, montera en tvåportsförgasre och göra bilen mer påkostad kunde man 1955 presentera en ny variant på Isabella - Isabella TS med 75 hästkrafter. I januari 1957 presenterades Isabella De Luxe som i princip var en TS med fler utrustningsdetaljer och mer krom.
Coupén presenterades i februari 1957 och valdes på Paris-salongen till "världens vackraste bil".

För visst är den vacker, denna gamla 50-talare.

:)

Bilagor

• PICT7072.JPG
    PICT7072.JPG
    459,9 KB · Visningar: 15
  • PICT7073.JPG
    PICT7073.JPG
    446 KB · Visningar: 13
  • PICT7074.JPG
    PICT7074.JPG
    443,9 KB · Visningar: 13
  • PICT7075.JPG
    PICT7075.JPG
    455,3 KB · Visningar: 11
  • PICT7076.JPG
    PICT7076.JPG
    433,9 KB · Visningar: 13

Jeepkungen

HBK Medlem
Kommun
Gnosjö
HBK-Nr
4441
Medlemskap
2025
Sv: Borgward Isabella

På den tiden kunde man bygga vackra bilar,idag är det inget vidare med det.

F

F.d. 25144

Guest

Oj vilka minnen denna Borgward Isabella väcker! Min mosters man Henry var bilreparatör i Ängelholm på Gösta Jönssons bilverkstad. Han fixade många Isabellor och DKW (Deutsche Kraft Wagen) när det begav sig. DKW blev Autounion och sedan Audi eller hur?

Jag har åkt många gånger i deras lilla DKW på 50-talet. Den var gul, det minns jag så väl.

ChristerP

F

F.d. 29908

Guest

Visst kallades Borgward Isabella "Hon dansade en sommar", pågrund av den mediokra kvaliteten??

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025

Jag har för mig att det var karossen som var synnerligen rostbenägen, därav öknamnet.
/Åke

F

F.d. 50069

Guest

Mycket vacker bil!
En fullträff designmässigt som iofs många bilar var som designades på 50-talet!
Just därför tycker jag att det är synd att man har gjort om inredningen med omklädda recardostolar (sitter orginal på min Opel Manta GSI) och det överdådiga skinnarbetena i övrigt!
Det var mycket fint gjort, fast min högst personliga uppfattning är att bilen skulle ha varit ännu finare med något mer tidsenligt!
Fälgarna passar bättre på en camaro 69a, enligt min smak! Hemskt otidsenligt!
Men smaken är ju som........delad;)

Fast snyggt jobb, som säkert har kostat både pengar och tid!

Anders

Senast redigerad av en moderator:

Leif C

HBK Medlem
Kommun
Borgholm
HBK-Nr
4652
Medlemskap
2025

Oj vilka minnen denna Borgward Isabella väcker! Min mosters man Henry var bilreparatör i Ängelholm på Gösta Jönssons bilverkstad. Han fixade många Isabellor och DKW (Deutsche Kraft Wagen) när det begav sig. DKW blev Autounion och sedan Audi eller hur?

Jag har åkt många gånger i deras lilla DKW på 50-talet. Den var gul, det minns jag så väl.

ChristerP

Oj vad du väcker minnen, jag har bott i sama hus som Gösta Jönsson på Skolgatan i Ängelholm.

Leif c

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Killen som sköter mina försäkringar här i Spanien åker omkring i just en sån ljusgul Isabella TS, helt i orginal. Det är hans vardagsbil.... På helgerna kör han omkring i en ny Cooper. Konstig prick! :)

F

F.d. 25144

Guest

Där ser man Leif,
världen är liten ibland. Vilka år bodde du i Ängelholm på denna adress. Jag bodde i Nybroskogen fr -49 till -61 och på hörnet Östergatan/Vaktgatan till -63 sedan flyttade vi från Ängelholm tyvärr.

Göte J

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2025

DKW hade ju en modell som hette 3-6 eller rentav 3=6. minns ni den ?
Har ni hört historien bakom just den modellbeteckningen? Jo den var försedd med en 3-cylindrig tvåtaktare, men den hade lika många arbetstakter/motorvarv som en 6-cylindrig fyrtaktare !
Snacka om lillebrorskomplex !

// Göte J

Sloth

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
2018
Medlemskap
2025

Ja, vi hade en sån när jag var liten.
Efter att motorn skurit fick min pappa tag i motorn från en AU1000
som han satte in.
Den hade flera hästkrafter mer.
/Åke

Gotand

FD HBK Medlem
Kommun
Gotland
HBK-Nr
4880
Medlemskap
2023

Hej!

Vi stötte på denna skönhet på hemvägen från Kroatioen i somras när vi hade stannat vid McDonalds någonstans i Tyskland.

Genom att göra om toppen, montera en tvåportsförgasre och göra bilen mer påkostad kunde man 1955 presentera en ny variant på Isabella - Isabella TS med 75 hästkrafter. I januari 1957 presenterades Isabella De Luxe som i princip var en TS med fler utrustningsdetaljer och mer krom.
Coupén presenterades i februari 1957 och valdes på Paris-salongen till "världens vackraste bil".

För visst är den vacker, denna gamla 50-talare.

:)
Vilken "Pärla"! Jag hade en fysiklärarinna vid läroverket i Visby, som hade just en sån bil, på 60-talet.
Göte A

Toppen