• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Inredning Bordfäste på skena, reservdelar?

Pelita

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34688
Medlemskap
2023
Hej,
har en CI Kyros 4, 2022 där bordet kan fästas både inne och ute på en skena.
Bordet sitter med två fästen i plast och flyttas genom att vicka bordet uppåt, det låses igen i skenan genom att man sedan fäller det i normalläge.
Mitt problem är att ett av de två fästen är trasigt, så bordet hålls inte på plats.
Var kan man handla ett fäste on-line? eller kanske någon vet tillverkaren?
Det är en smal sak att skruva dit ett nytt, bara jag hittar delen.
Tacksam för tips!
IMG_1358.JPGIMG_1359.JPG
 

Pelita

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34688
Medlemskap
2023
Jadå, men det hjälper inte när jag befinner mig i utlandet. Säljaren har beställt det, men det tar flera veckor. Tänkte att det finns någon som säljer sådana här på nätet. Men hittar ingen beteckning eller fabrikat. Vet att grannen har samma lösning i sin Weinsberg, så säkert en standardpryl. Säljaren hade heller ingen koll på vem som tillverkar dessa.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Hur trasigt är fästet. Det finns plastlim som är jätte bra till att laga allt möjligt gjort av plast.
Bilverkstäder använder detta för att laga små och stora fästen till stötfångare och spoilers mm.
Detta borde finnas på en Husbils/plåtverkstad utomlands också.
En jätte bra firma (Lidköping Husbilar) hjälpte oss i sommar med trasigt bordsfäste.

 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Näe men det har nog reservdelsavdelningen som kan kolla på
kartongen till den specifika delen men då måste dom ju ha en kartong naturligtvis.
Man ser oftast inte detta i reservdelskatalogen men numret brukar ju kunna användas för att söka delen utomlands.
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.481
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Det går att "gjuta" och sedan fila till plasten till lika utseende och funktion.
Man kan använda den hela delen som mall för reparationen.
Detta kräver dock både lite kunnande och tålamod men det är ju bättre än att
inte kunna använda bordet alls. :)
Jag köpte några spikplåtar så böjdes och slipades och dessa limmades fast på lämpligt ställe
med plastlim av ovanstående firma. Det andra fästet skall fixas i vinter av mej själv.
Dom ser dock inte ut som dina och jag vet ju inte hur ditt trasiga ser ut så tyvärr
kan jag inte komma med råd om hur du kan laga det på bästa sätt.
 

Pelita

FD HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
34688
Medlemskap
2023
Tack för alla tips, det skulle vara mycket enklare om jag var hemma. Då kunde jag gjuta en ny del eller vänta ett par veckor på den nya. Men frågan kvarstår. Är det någon som vet fabrikatet och/eller om det finns en nätbutik med denna del, som kan skicka försändelsen till Spanien? Tack Sacce för tipset, men den passar inte. Glad att ni försöker hjälpa till :)
 
Toppen