• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bordatlas inte komplett

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Har laddat ner Bordatlas .ov2 - filer till min TomTom i många år och även köpt boken då och då. Vid våra resor i Europa har jag dock märkt att varken filen eller boken är så komplett som man kunde önska. Vissa platser, ofta de bättre, saknas. Vet inte vad det beror på, kanske vill Bordatlas ha lite sponsring för att man skall få vara med.

Men om man istället väljer att ladda ner Promobils filer ser jag att de som saknas finns med där. Priset är 5,99 €.
Wohnmobil-Stellplätze: Stellplatz-Daten für TomTom-Navis (Seite 2) - PROMOBIL

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025
Sv: Bordatlas inte komplett

Så du menar att .kmz skulle fungera i TomTom och att alla ställplatser finns med där?
Både i boken/häftet Bordatlas och i .ov2-filen saknas många, så är det bara. Varför vet jag inte men kanske är det så att man kräver någon form av sponsring för att få komma med

knarrevik

FD HBK Medlem
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022

Det är längesedan men har för mig att det gick att konvertera kmz till ov2.
Jag använder kmz till POIViewer som klarar nästan alla filer även komprimerade zip.

F

F.d. 24550

Guest

De flesta ställplatslistor bygger på att "vanligt folk" rapporterar nya och stängda ställplatser. TopPlatz är ett undantag, där betalar ställplatsen för marknadsföringen och kommer då med i listan. Bordatlas är mest för tyska ställplatser, utanför Tyskland är det tunt, men det finns bra alternativ. Det finns ingen "myndighet" som håller reda på alla ställplatser, det är du som kan bidra till att kvaliteten på uppgifterna blir bättre.

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

De flesta ställplatslistor bygger på att "vanligt folk" rapporterar nya och stängda ställplatser. TopPlatz är ett undantag, där betalar ställplatsen för marknadsföringen och kommer då med i listan. Bordatlas är mest för tyska ställplatser, utanför Tyskland är det tunt, men det finns bra alternativ. Det finns ingen "myndighet" som håller reda på alla ställplatser, det är du som kan bidra till att kvaliteten på uppgifterna blir blir bättre.

Förmodligen är det precis samma för Bordatlas som för TopPlatz då man har eget folk som bland annat också ger omdömen och s.k. Bordatlas-sigill, d.v.s. ingen sponsring i någon form ger inget införande.

F

F.d. 24550

Guest

Bordatlas har egna inspektörer, men de har bara besökt en bråkdel av alla ställplatser - de som har Bordatlas-märket. En del ställplatser i Bordatlas är parkeringar, vem betalar för att få med dem? Det finns formulär man själv kan fylla i och skicka in. Det finns många företag som skapar och säljer ställplats- och campinglistor där man själv kan ansöka om att få bli inspektör. Så världen är inte fullt så korrumperad som vissa tycks tro! :)

carsten

HBK Medlem
Kommun
Båstad
HBK-Nr
792
Medlemskap
2025

Bordatlas har egna inspektörer, men de har bara besökt en bråkdel av alla ställplatser - de som har Bordatlas-märket. En del ställplatser i Bordatlas är parkeringar, vem betalar för att få med dem? Det finns formulär man själv kan fylla i och skicka in. Det finns många företag som skapar och säljer ställplats- och campinglistor där man själv kan ansöka om att få bli inspektör. Så världen är inte fullt så korrumperad som vissa tycks tro! :)

Din kommentar om korruption förstår jag inte i sammanhanget men det som jag tycker är märkligt är att flera välbesökta ställplatser som funnits länge inte finns med i Bordatlas. Inte kan det bero på att någon inte anmält dem, det har jag svårt att tro.

Toppen