• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bord kontra stor hund

F

F.d. 25491

Guest
Hej
Vi har ett stort problem (allting är relativt) som jag undrar om någon kan hjälpa oss med, typ smarta tips.
Vi har två husbilshundar varav den ena är rejält stor, en Grand danois och en springer spaniel, den senare är hur snodig som helst och kan knöla ihop sej varsom helst. problemet är den stora tösen som i nuläget ligger där bordet normalt står, bordet ligger i bagagen eftersom det har ett ben mitt fram under bordsskivan så hon kan inte komma under det. Vi skulle dock gärna vilja ha ett bord och nu undrar jag om det finns någon som eventuellt har något bra tips om annat bord eller någon annan smart lösning så hon kan ligga under bordet.
Att åka utan hundarna är som ni säkert förstår inget alternativ för oss.:)
Bilen är en Bürstner Solano 720 med bord bakom förarsätet
 
Senast redigerad av en moderator:

Ragge 358

FD HBK Medlem
Inlägg
5.630
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
358
Medlemskap
2021
Sv: Bord kontra stor hund

När vi hade hund så låg den mellan passagerar o förarstolen, bra till att vakta där fram:swoon:.
Men är ju ej säkert att en Grand kan vända sig om där framme när den skall bakåt i bilen./susanne
 

Sussie o Bernt

HBK Medlem
Inlägg
380
Kommun
Ulricehamn
HBK-Nr
244
Medlemskap
2024
Sv: Bord kontra stor hund

När vi kör så sänker vi bordet och vår hund som inte är så stor ligger i soffan med frambenen ibland på bordet. Han har även bälte på sig för sin och vår säkerhet.

Bernt
 
F

F.d. 25491

Guest
Sv: Bord kontra stor hund

Tack för tipsen, mellan sätena fram ligger springern men den stora är en dam som väger 65 kg och är hög som en mindre ponny. Hon kan vända sej på vissa platser i husbilen och hon vet själv var och hon ligger jättebra bakom sätena men i bekostnad på bordet som vi då skulle vilja kunna använda.:)
 

Faran

HBK Medlem
Inlägg
163
Kommun
Lerum
HBK-Nr
6353
Medlemskap
2024
Sv: Bord kontra stor hund

Hej !
Ett bord som har sitt stöd mot väggen istället för golvet måste ju gå att fixa. Lägg in din fråga under "bygga o renovera" så får du säkert bra förslag. Där är dom fiffiga !
hälsning från Faran
 

Lundsholm

HBK Medlem
Inlägg
10.134
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2024
Sv: Bord kontra stor hund

Hej!
Erlandssons brygga säljer ett bord av aluminium "Lagun" som kanske är något för er. Erlandsons Brygga. Stormarknad för Båttillbehör i Solna , Kungens Kurva och Sickla
/Åke

Ett av dom vanligare borden på eftermarknaden i båtbranchen. Används av många med flera fästen så samma bord kan användas på fler ställen. Har själv haft så i en segelbåt runt 8,5 meter. Ett fäste inne i ruffen och ett ute i sittbrunnen. Om det finns tillräckligt stabilt att sätta fästet i så fungerar det riktigt bra för att vara med den fästanordningen. Skulle detta vara aktuellt och det finns nåt bra att fästa i så rekommenderar jag just Lagun, finns i de flesta båttillbehörs butiker.
 
F

F.d. 50079

Guest
Sv: Bord kontra stor hund

Vi görockså som Sussi o Bernt beskrev....sänker bordet, sedan lägger jag ett täcke eller filt som täcker både säten och bord, bältar båda hundarna och dom har en yta som borde räcka till eran stora vovve också. Hundbäten är suveräna, inga lösa hundar i husbilen, livsfarligt fär både oss och dem.

Lycka till Eva:wink:
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Sv: Bord kontra stor hund

I min husbil sitter originalbordet hakat på en skena i ytterväggen. Skenan är bredare än bordet. Det enda bordsbenet sitter mitt på kortänden. Det gör att jag kan skjuta bordet närmare förarstolen eller åt andra hållet närmare soffan.
När bordet är i läget nämast soffan trycks stödbenet mot själva soffkanten och öppningen in under bordet blir då stor.
Min gamle leonberger 65 kg (som tyvärr inte finns mer) hann bara testa lite kort, men det fungerade alla tiders.
 
Toppen