• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bonzos förfest

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025
Eftersom alla härvarande i Santa Pola av vissa anledningar inte har möjlighet att deltaga i Bonzos födelsedagsfirande den 26:e dennes, anordnades ett litet förtida födelsedagsfirande av snällla HBK:are (vi).
Där bjöds den blivande jubilaren på nygräddade chokladmuffins med vispgrädde som han snabbt förpassade till de delar som man normalt benämner som matsmältningsorganen.
Bonzo.jpg

Då byrack... F'låt, den lilla raringen inte fick sätta i sig allt bakverk, fick de närvarande HBK:arna nöja sig med att äta upp de överblivna resterna, nedsköljda av en skvätt kaffe.
Ingen "doggybag" för Bonzo här inte!
Bonzo2.jpg

Bonzo3.jpg
Vi önskar alla Bonzo en trevlig födelsedag med mycket gott att äta, (han kommer att få sin favoriträtt pannkakstårta, men säg inget, det skall bli en överraskning) och hans husse och matte en trevlig dag med mycket gott att dricka.
Inger & Jerry
Rolf & Siv

schmid

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: Bonzos förfest

Hej på er!

Inte avundsjuk ett dugg på er :twitcy:

Var försiktig med solen........

Ge hunden ordentlig mat.....inte bra med för mycket godsaker.;)

Här hemma är det minusgrader och snålblåst, så håll er hemmifrån...

Pelletsbrännaren går nästan för fullt nu.

Bastu är inte fel, och en kall öl.......

Inte fel det heller, eller???

Ha det så gott i värmen.:)

F

F.d. 2692

Guest

Här är en till som inte är avundsjuk. Inatt kom den första snön här på Hönö (Hönölulu), vindstyrkan håller sig på måttliga 14 sekundmeter, inte längtar man bort då.

Hoppas ni svettas i värmen.

:twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy::twitcy:

H

hianders

Guest

Här är också några som inte är avundsjuka alls!! :rolleyes:
Vi väntar idag den 9 november på den första snön som kommer södra Sverige!! Kunde ni inte ha hållit den kvar ett tag till?!!

Som sagt tidigare, må ni svettas i värmen. Hoppas ni saknar den svenska vintern!

hianders/gm Inger
:twitcy:

F

F.d. 10862

Guest

Tänk....Bonzo o jag har samma födelsedag!

Häftigt!:D

Caxas

F

F.d. 53078

Guest

Ni skall INTE ge hundar choklad speciellt inte små hundar.
Choklad innehåller ämnet teobromin som är giftigt för hundar. Även små mängder som ges vid upprepade tillfällen kan ge förgiftning eftersom teobromin bryts ned mycket långsamt hos hund. Ju finare och mörkare choklad desto farligare, eftersom halten teobromin är väsentligt högre än i ljus choklad.
Även i den mörka chokladen varierar teobrominhalten, mellan 4,5 till 16 milligram per gram choklad. Giftig dos är 20 milligram per kilo kroppsvikt och dödlig dos är 90 till 250 milligram per kilo kroppsvikt. Det innebär att en liten hund som väger 5 kg, kan bli förgiftad av 1 1/2 gram riktigt fin mörk choklad med hög teobrominhalt. Samma hund kan i värsta fall avlida av 6 gram.
Har hunden ätit mycket så sök upp en veterinär omgående.
Din närmaste veterinär har du på

c/ poeta miguel hernandez, 9
03130 Santa Pola
966 692 328
Behöver du hjälp så ring mig gärna
Jag skall fråga min veterinär om vad dom gör så återkommer jag.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53078

Guest

Min veterinär sa till mig att symtomerna är: Mycket drägel, koordinationsproblem, muskelsvaghet, buksmärtor och kramper. De uppkommer cirka 4-24 timmar efter att hunden fått i sig chokladen.
Har hunden ätit choklad så tvinga i den salt omedelbart så att hunden kräks.
Håll hunden under uppsikt mår hunden bra och inte har dessa symptomer behöver inte veterinär uppsökas.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Hej Juan!
Jo, jag känner till att choklad inte är nyttigt för hundar. Bonzo har fått ca en halv muffin och jag tror inte det är särskilt mycket "äkta" choklad i dylika bakverk.
Hur som helst verkar den lilla gynnaren må bra 6 dagar efter kalaset.
Å min, Bonzos, och övriga breördas vägnar tackar jag dig för omtanken.
:dog:
Jerry

H

hianders

Guest

Tror inte att Bonzo på något sätt fått i sig fel och för mycket choklad i sin del av muffinsen, men det är bra att bli informerad om riskerna. Som småhundsägare har jag också känt till riskerna med choklad och vi ger dem inte sådant men jag är tacksam för Juan Nortes information!!
:msn_dog::msn_dog::msn_dog:

Dagen D närmar sig Bonzo!! Skriv en önskelista på vad du önskar dig på födelsedagen!

matte hianders/Inger

F

F.d. 53078

Guest

Ok det låter bra bara en halv kan inte ha mycketchoklad. Jag pratade med veterinären och han sa att om hunden inte har fått några symtomer så är det ingen risk. Det har ju gått nu 3 dagar
En hund som har ätit choklad bör inte äta eller drick efteråt. Får den symtomer skall veterinär sökas. Gäller även katter
Det är cacaon som är dt farliga.

Bonzo

FD HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
430
Medlemskap
2023

Som husse och matte vill vi först tacka initiativtagarna till förfesten för en trevlig samvaro här i Santa Pola. Sedan vill vi lugna alla oroliga för Bonzos hälsa med att han är som vanligt, sprallig och spjuveraktig. Vi kan lova att på födelsedagen blir det inget annat än pannkakstårta. Det är många hundar här som är kopplade till husbilsklubben.se så det blir nog ett rejält kalas. Tack för alla kommentarer.

Kerstin Sven-Åke och Bonzo

Toppen