• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

BOLLPLANKET

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 2621

Guest
HBK-styrelsen består ju av 1+6 samt 3 suppleanter. Som medlem där krävs det ju som bekant förutom tid och intresse såväl erfarenhet som förmåga att samarbeta.Det finns nog många i medlemsskaran, som skulle kunna göra väl ifrån sig där men som av diverse skäl ändå tvekar att ställa upp.

En idé dök upp, ännu inte särskild genomtänkt men som kanske kunde fungera bra - ett slags bollplank, som styrelsen kunde ta råd av under beslutsprocessen av en fråga. I ett sådant konsultativt råd kunde det ingå diverse personer, som på ett eller annat sätt besitter och har dokumenterat värdefulla insikter i allt möjligt av värde för klubben.

Naturligtvis ska ett sådant bollplank endast vara rådgivande, arbeta ideellt och utan egentliga kostnader.

Om man låter ordföranden själv välja 3 st och varje ledamot vardera 2 "konsulter", så fick man ett lagom gäng på 15 gummor / gubbar. Jag kan tänka mig, att vi var och en snabbt kunde tänka oss personer vi gärna skulle vilja ha med i det gänget, och som vi tycker det är synd att de inte vill eller anser sig kunna ingå i styrelsen.

När styrelsen så är överens om att lyssna av hur bollplanket tycker i en fråga, så ska detsamma svara med t ex 7 ja - 5 nej - 3 ej svarat i tid.

OM denna idé skulle förverkligas, så kommer styrelsen naturligtvis lätt och snabbt komma fram till mer detaljerat sätt att hantera det hela.Men kanske förfarandet också skulle kunna minska den många gånger yviga och öppna debatten på hemsidan.

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24320

Guest
Sv: BOLLPLANKET

HBK-styrelsen består ju av 1+6 samt 3 suppleanter. Som medlem där krävs det ju som bekant förutom tid och intresse såväl erfarenhet som förmåga att samarbeta.Det finns nog många i medlemsskaran, som skulle kunna göra väl ifrån sig där men som av diverse skäl ändå tvekar att ställa upp.

En idé dök upp, ännu inte särskild genomtänkt men som kanske kunde fungera bra - ett slags bollplank, som styrelsen kunde ta råd av under beslutsprocessen av en fråga. I ett sådant konsultativt råd kunde det ingå diverse personer, som på ett eller annat sätt besitter och har dokumenterat värdefulla insikter i allt möjligt av värde för klubben.

Naturligtvis ska ett sådant bollplank endast vara rådgivande, arbeta ideellt och utan egentliga kostnader.

Om man låter ordföranden själv välja 3 st och varje ledamot vardera 2 "konsulter", så fick man ett lagom gäng på 15 gummor / gubbar. Jag kan tänka mig, att vi var och en snabbt kunde tänka oss personer vi gärna skulle vilja ha med i det gänget, och som vi tycker det är synd att de inte vill eller anser sig kunna ingå i styrelsen.

När styrelsen så är överens om att lyssna av hur bollplanket tycker i en fråga, så ska detsamma svara med t ex 7 ja - 5 nej - 3 ej svarat i tid.

OM denna idé skulle förverkligas, så kommer styrelsen naturligtvis lätt och snabbt komma fram till mer detaljerat sätt att hantera det hela.Men kanske förfarandet också skulle kunna minska den många gånger yviga och öppna debatten på hemsidan.

Nog en bra tanke bakom det där, men jag tycker det verkar krångligt och riskabelt.

Ponera nu att tex ett nytt "kompisgäng", som många (kanske rent av de flesta och mest involverade) medlemmar när det väl kommer till kritan står ganska långt ifrån väljs in i styrelsen vid ett årsmöte, Tex en ordförande och tre styrelsemedlemmar. Då skulle dessa Med hjälp av sina övriga kompisar kunna driva igenom (eller låta bli att driva) i princip vad som helst. Det skulle som jag ser det bli ren kamratpolitik där några få får orimligt stor möjlighet att till synes legalt fatta vilka beslut och riktlinjer som helst som inte ganar den stora massan av medlemmar i klubben. Det skulle också kunna göra det mycket svårare för andra att fåsina röster hörda och igenom förslag.

Detta stämmer inte endast in i det scenariot jag nu tog, utan även emot sittande styrelses möjligheter till detsamma.

Nej att några kompisar själva skulle få välja ytterligare några kompisar för att legalisera sig själva (som jag tyvär tror det är risk för i slutändan) verkar inte vara bra. I andra demokratiska samanhang, som tex politiken, är det t om olagligt.

Lägger i detta inlägget absolut inga som hels värderingar för eller emot vissa medlemmar, kandidater, blivande och sittande styrelse så vänligen ursäkta mig om någon till trots tolkar det så och få det ur tanken.

Istället för att göra som här föreslogs förvånar det mig lite att inte Omröstningsfunktionen används mer i detta syftet.
Om en fråga kommer upp, utforma ett par allternativ till svar och ställ frågan i lämpligt HBKforum och behandla omröstningen som Vägledande.
Går alldeles utmärkt att ha omröstningstrådar av det slaget stängda för kommentarer för att slippa hetska diskusioner om det finns risk för detta.
Finns ju vissa mindre säkerhetsrisker med ett sådanthär befarande, t ex vem sitter bakom datorn osv, nu tror jag dock det spelar mindre roll om detta endast är i vägledande eller informativt syfte.

Vet inte om jag varit tillräckligt länge för att utrycka min åsikt om detta i forumet och klubben men jag tar en chansning för svågerpolitik som detta blir leder varken till utveckling eller framgång, utan bara spänningar och tunnelseende.

MvH Benny

*tillägg*
Givetvis ser jag inget fel i att konsultera personer med specifika kunskaper i specifika frågor.

F

F.d. 2621

Guest
Sv: BOLLPLANKET

Benny och Camilla tycker, att mitt förslag verkar vara bra men dåligt, och så ska vi "ponera" det ena och det andra . . . . jag läser om och om igen men förstår inte!

Det blir nog ingenting av idén med bollplank, risken är att det bara blir klotterplank. Jag ber we-adm att stänga tråden. De personer, som jag i min idé bakom förslaget tänkte på, avstår jag från att nämna vid namn. De fortsätter nog ändå sin gärning sedan länge - att forma och värna om den goda tanken med HBK, som ju ändå har burit ganska långt, eller hur. Och det gör de nog bäst obundna av varje form av gruppering.

Är det någonting som jag absolut inte vill medverka till i någon form, så är det diverse försök och idéer att göra palatsrevolutioner el likn. De skarpsynta Benny och Camilla med hyperkänslig feeling för konspirationer såg det direkt!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen