• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bokslut 2011

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025
Våra kostnader för scootern 2011 är ingen rolig läsning. Vi brukar åka ett 50-tal mil med vår scooter i Grekland, varm och skönt och tämligen lite trafik.
Det här året skulle vi hoppa över Grekland och återuppta en resa som avbröts 1993 på grund av regn och åter regn.
Resan skulle gå över Tyskland-Frankrike-Spanien-Portugal och åter i hemmet under 6 veckor. Och hur blev det? Regn ända ner till Madrid, Malaga halvhyffsat, Portugal norra Spanien styv kuling, sedan däckexplosion på husbilen, därefter regn till Trelleborg.

Scootern kom fram i Portugal där vi åkte ut till Europas västligaste udde, blåsigt som bara den. Vi behövde nästan hela vägbanan för vår framfart. Ruskigt!
Stuvade in scootern i garaget. Turen blev 8 km!

Bokslutet då? Kommer här!

Skatt: 245:-/ år
Försäkring: 1.552:-/år
Besiktning:260:-/2 år =130:-7år

Totalt: 1.927:-/år = 2.409:-/ mil !!! (Bensin kostnaden var nog försummbar!)
8 km
Någon annan som har någon udda statistik?

ThomasG

Tommy-59

HBK Medlem
Kommun
Nässjö
HBK-Nr
2475
Medlemskap
2025
Sv: Bokslut 2011

Låter som att det är en bra idé att göra sig av med denna dyrbarhet, till förmån för ett par bra elcyklar,

//Tommy

LasseG

HBK Medlem
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
7926
Medlemskap
2026

Hustruns H-D kom inte ur garaget alls förra året...
67:a, så den är skattebefriad och besiktas vartannat år, men ett par tusen om året kostar den i alla fall. Sånt man får leva med! ;)

JonasS

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
9235
Medlemskap
2025

Har 9 fordon (tror jag) och de flesta är inreggade. Bla. 3 motorcyklar som inte går många mil om året men som jag inte vill vara utan. Milkostnaden blir hög men tycker inte jag kan vara utan någon av dem. Var ute några timmar 30/12 och letade stigar och skogsvägar och det lever jag på ännu.
Men visst känns det surt att betala alla försäkringar.

F

F.d. 14324

Guest

Jag köpte en segelbåt för några år sen, förmodligen någon slags "mellan 30 & 40 års kris" eller "mellan två husbilar-kris". Vet inte än idag riktigt vad som gick fel men det var nog frågan om totalt hjärnsläpp.

Första gången den provades kom vi nästan ut ur hamnen.
På det andra försöket kom vi lite längre, nästan ända fram till en ö innan vi vände hemåt pga illamående.

Jag har aldrig räknat ihop alla summor jag la ut, men det blev en del om man så säger.

1,8 sjömil lyckades vi prestera på en sommar, vet inte riktigt, (vill inte veta) men jag skulle tro att kostnaden per sjömil hamnade nånstans kring 10000 Kr.

ps undrar vad kostnaden per sjömil ligger på för en ericsson-båt som tävlar i volvo ocean race?.

coe

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
3052
Medlemskap
2025

Ha ha ha ha ha.......
Tack för ett gott skratt Sjöberg. (Alltså inget skadeglatt skrockande.)
Jag hoppas och tror att det var vad du räknade med.

F

F.d. 14324

Guest

Det är helt okej att skratta åt det jag har skrivit,:D det är det jag gör. :)

Denna episod har dessutom gett mig ett bra uttryck som jag kan använda för att övertyga mig själv om jag tex tänker köpa något men kanske inte riktigt är säker på att det blir ett bra köp, sådär obeslutsam och velande som man kan vara ibland när undrar: blir det här verkligen bra, är detta det bästa etc etc.
Det är då som jag numera kan säga till mig själv: "Jag har gjort sämre affärer än den här"

ps Är det någon som kommer ihåg vad ericssonbåtarna hade för budget när de seglade senast i volvo ocean race?? jag tror att jag ska räkna lite på det.

ThomasG

HBK Medlem
Kommun
Nykvarn
HBK-Nr
1730
Medlemskap
2025

Hej Sjöberg, vet ej hur stor budgeten var, men årets oceanrace är 39270 distans.
Låt oss anta, 39270 distans * 1.852 km * 30% (kryssvindar) =9455 Landmil * 2.409:- (min kostnad per mil för scootern i år) = 22,8 millioner.
Känner att jag ligger i lä med min scooter, Ericssons budget var nog betydligt större.
Får du fram något jämförelse tal för din segelbåt med hjälp av mina siffror?

ThomasG

F

F.d. 14324

Guest

Hittade en gammal uppgift om hur mycket pengar Ericsson spenderade på sin satsning.
Oligark utmanar Ericsson - Realtid.se

Om jag då tar deras siffror: 500000000 kr och delar det med dina ca 40000 sjömil så får jag fram att det kostade dem 12500Kr per sjömil.

Men visst hade de 2 båtar? med fantasifulla namn som 3 och 4 om jag inte kommer ihåg fel? då har de ju faktiskt seglat ca 80000 sjömil totalt och då halveras ju priset/distans till drygt 6000 Kr.

:) Denna uträkning kan ha fel och brister och jag kan ju ha haft lite otur när jag tänkt, men det ser faktiskt ut som jag har lagt ut mer pengar per sjömil än vad ericsson har gjort! :blabla:

Som sagt, det kostar att ligga på topp! :D

Toppen