• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bogserlina

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025
Med risk för att göra reklam så har Sök - Biltema en förmånlig ryckstropp som är skonsam mot bilen ifall man behöver ta lite sats för att dra loss husbilen om den sjunker lite lätt i gräsmattan. Inom terränkörningen används dessa ryckstroppar regelbundet vid fastkörning då man med dessa kan utnyttja dragbilens levande kraft. Skulle man göra samma sak med en lyftstropp resulterar detta i skador på infästningen då denna stropp inte töjer likt ett gummiband. Nu när vintern börjar komma så är det lätt att bli stående med en framhjulsdriven husbil och det kan vara bra att utrusta sig med en ryckstropp. Även vid vanlig bogsering fungerar det fint och ryckfritt.

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Bogserlina

Själv har jag funderat på varför det inte finns tillfällig drivning till bakhjulen?
Tänker mig något i stil med vad som finns för att flytta husvagnar.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

En erfarenhet vi gjorde för några år sedan när vi körde fast i en gräsmatta var att längden på bogserlinan räckte inte till för dragande fordonet, det grävde också ner sig direkt men som tur var hade vi med oss en gammal ankarlina från vår segelbåt som kunde sträckas ut så att bogserande bilen stod på asfalt 20m bort när den drog. Vår framhjulsdrivna bil 3,85 t. hade grävt ner sig till domkraftsfästena fram.
//Åke

Bysmeden

HBK Medlem
Kommun
Åland
HBK-Nr
3541
Medlemskap
2025

En erfarenhet vi gjorde för några år sedan när vi körde fast i en gräsmatta var att längden på bogserlinan räckte inte till för dragande fordonet, det grävde också ner sig direkt men som tur var hade vi med oss en gammal ankarlina från vår segelbåt som kunde sträckas ut så att bogserande bilen stod på asfalt 20m bort när den drog. Vår framhjulsdrivna bil 3,85 t. hade grävt ner sig till domkraftsfästena fram.
//Åke

Finessen med ryckstroppen är att det går att ta lite fart med den dragande bilen. Man behöver inte först spänna linan. Det är samma i lerig terräng att man trots drivning på alla fyra inte får dragkraft utan nyttjar den levande kraften i rörelsen. Jämför med att slå i en spik. Går bra att slå i den med hammaren men att trycka i spiken med samma hammare fungerar inte alls.

Zero

FD HBK Medlem
Kommun
Ekerö
HBK-Nr
3061
Medlemskap
2022

Bysmeden
Ang. våra lossdragningsförsök så försökte vi rycka upp husbilen ett flertal ggr. men resultatet blev bara att den grävde ner sig djupare. Det kanske också berodde på att jag drog med motorn i husbilen samtidigt, vad vet jag? Vi bogserade med en lätt lastbil med V8 så kraften var det inget fel på. Gräsmattan där vi stått tidigare såg ut som en nyplöjd åker. Gräsmattor på vår och höstkanten är förrädiska. Jag skall köpa en fjädrande bogserlina att ha med som reserv, den ofjädrade Biltema bogserlinan gick av direkt.
//Åke

F

F.d. 25267

Guest

Biltema har även en bogserlina som klarar 5 ton för ynka 149 kr. Kraftiga grejor. Har en sådan men har inte behövt använda den än.Tror inte på att rycka loss en bil som sitter fast. Risken är att man drar sönder något. Inte så bra

Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 52920

Guest

Funkar denhär tro? Klicka på bilden.

Visa bilaga 77528

Min erfarenhet av winchar säger mig att man ska hålla sig till märkes dito.
Plagiaten innehåller plastkugghjul och blir bara en kletig plastsörja då dom går sönder.
Märkeswinchar brukar ha en 2-stegsfunktion , går ner ett steg i hastighet, då det går riktigt tungt och därmed klarar mycket mer utan att gå sönder.
Jag har haft endast en Kinakopia (aldrig mer) på min 4-hjuling , höll bara ett pass i skogen :swoon:

Toppen