• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bogsera baklänges

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 52943

Guest
Jag har funderat på om det går att ordna en enkel bogserögla i bakändan på husbilen - Winsberg 601 Renault Master chassi - för att slippa krypa under bilen och fästa i bakaxeln. Tvärbalken bak är alldeles för klen för att dra i. Den skulle må bra av en förstärkning även med tanke på ev islag i överhänget, bakstammen böjde sig lite när vi skrapade i en sten i somras.

Min tanke är att bulta fast en plåt med durkaluminum mellan rambalkarna och bakstammen, dra ut den lite bakom bakstammen och göra hål för fäste av bogserlänk.

Någon som har erfarenhet eller åsikt om hur man kan göra?
 

Bilagor

  • plåt.doc
    29,5 KB · Visningar: 307
F

F.d. 940

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Om du har lika chassi som jag har på min Renault 05 så har du en ramförlängning längst bak.
Det sitter en skylt på denna förlängning som det står max 150kg på.
Kan hända att du har annat chassi.
Arne.
 
F

F.d. 6087

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Missar förmodligen någon viktig poäng, men om du nu ska bogsera husbilen - är det då för enkelt att bogsera den framlänges? :msn_wink:


//Micke
 
F

F.d. 14324

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Jag tror nog att din ide skulle kunna fungera, och jag har reparerat en bakre tvärbalk på en husbil som man hade försökt dragit loss, så jag vet hur det kan se ut. Jag kommer dock inte ihåg vilket fabrikat husbilen hade.
Men en enklare lösning som du kan fundera på är: det går ju att sätta fast ett "tillräckligt grovt" band i bakaxeln eller lämplig stark infästning, som du hänger fast på ett enkelt sätt i den bakre tvärbalken. (med lite "slack" pga fjädringsrörelser)
Vid behov lossar du bandet/vajer (kedja går ju också men kanske skapar oljud) från bakre tvärbalken och vips så har du ett stadigt förankrad fästpunkt i bakaxeln.
Det skulle vara enklare att ordna än din ursprungliga ide men kanske inte bättre.:msn_laugh:
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Missar förmodligen någon viktig poäng, men om du nu ska bogsera husbilen - är det då för enkelt att bogsera den framlänges? :msn_wink:
//Micke

Problemet uppstår om man måste ha hjälp att ta sig loss och står med nosen åt "fel" håll så att det inte går att dra bilen framåt.
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Om du har lika chassi som jag har på min Renault 05 så har du en ramförlängning längst bak.
Det sitter en skylt på denna förlängning som det står max 150kg på.
Kan hända att du har annat chassi.
Arne.

Ska kolla detta - var sitter skylten på din bil?
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.590
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: Bogsera baklänges

Montera ett drag på husbilen! Välj ett drag där kulan går att skruva bort, så behövs ingen besiktning eller elkontakt. Sätt en ögla i ett av skruvhålen eller montera kulan vid behov.

Tänk bara på att det stjäler av lastvikten.
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Missar förmodligen någon viktig poäng, men om du nu ska bogsera husbilen - är det då för enkelt att bogsera den framlänges? :msn_wink:


//Micke
Det är konstigt, när någon ställer en seriös fråga är det ofta någon som du som ska försöka vara "rolig" och ger ett DUMT svar!!! Sånt här är tråkigt att läsa när det urartar. Och i all synnerhet när det är skrivet av en (troligtvis)vuxen person!!!!! :blabla::blabla: !!!! OVE :mh4::bock:
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Sv: Bogsera baklänges

Det är klart att man ej tänker bogsera bilen baklänges.
Svaret är enkelt då jag monterat en ögla på ramen bak v sida på en Hobby 08 enl bif bild då man vid vissa tillfällen har kört in nosen och fastnat av någon orsak och då kan man man dra den bakåt enkelt den lilla korta bit det gäller.

Hälsningar
Tommy E
 

Bilagor

  • Dragkrok.jpg
    Dragkrok.jpg
    2,9 MB · Visningar: 22

Storpontus

FD HBK Medlem
Inlägg
1.062
Kommun
Haninge
HBK-Nr
9722
Medlemskap
2022
Sv: Bogsera baklänges

2st Vire eller kraftigt band typ lyftstropp fästade framme i ramen där den är kraftig, troligen där bakaxel är monterad.

En på varje sida och låt dem gå ihop i en ögla som sitter mitt bak i bilen där du kommer åt den.

På det viset kommer båda sidor av ramen belastas lika om det blir kraftiga ryck vid bärgningsmanövrar.
 
F

F.d. 6087

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Det är konstigt, när någon ställer en seriös fråga är det ofta någon som du som ska försöka vara "rolig" och ger ett DUMT svar!!! Sånt här är tråkigt att läsa när det urartar. Och i all synnerhet när det är skrivet av en (troligtvis)vuxen person!!!!! :blabla::blabla: !!!! OVE :mh4::bock:


Ha ha, nej jag förstod verkligen på riktigt inte varför man skulle bogsera baklänges. Detta för att jag läste in min värdering i ordet bogsera, dvs dra efter sig på landsväg. Tänkte inte på att man även kunde mena flytta lite hemma på tomten/gården. Men Roland & Viola var vänliga att upplysa mig om att kolla mina antaganden bättre genom att ta sig tid att förklara.

Är det vanligt att ni får driftstopp på era bilar och behöver bogsera? Eller vill ni bara genomföra produktförbättringen "att kunna dra baklänges" för att ni blir irriterade på att detta borde funnits redan i grundkonstruktionen och bara vill produktförbättra?
 
F

F.d. 52943

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Det är inte hemma på gården som vi behöver bogsering, utan när man ställer sig på gräsplan med nosen mot något hinder så att det inte går att fortsätta framåt. Sedan REGN med stora bokstäver. Underlaget blir mjukt och slirigt. Framhjulsdrivna husbilar i all ära, men dom är inte särskilt effektiva när det gäller att ta sig fram på blött gräs. Gräsmattorna ser inte så sällan ut som potatisåkrar när husbilarna dragits loss.

Ja, jag tycker att det är en konstruktionsmiss att det inte finns någon färdig ögla att koppla i. Inte alltid enkelt att komma under och få tamp/kedja runt bakaxeln utan att riskera slita loss stötdämpare eller skada bromsrör med mera.
 
F

F.d. 6087

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Det är inte hemma på gården som vi behöver bogsering, utan när man ställer sig på gräsplan med nosen mot något hinder så att det inte går att fortsätta framåt. Sedan REGN med stora bokstäver. Underlaget blir mjukt och slirigt. Framhjulsdrivna husbilar i all ära, men dom är inte särskilt effektiva när det gäller att ta sig fram på blött gräs. Gräsmattorna ser inte så sällan ut som potatisåkrar när husbilarna dragits loss.


Ack så mycket jag har att lära och uppleva med min bil. Hoppas våren kommer fort! Ska försöka att alltid backa in :)
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Det är inte hemma på gården som vi behöver bogsering, utan när man ställer sig på gräsplan med nosen mot något hinder så att det inte går att fortsätta framåt. Sedan REGN med stora bokstäver. Underlaget blir mjukt och slirigt. Framhjulsdrivna husbilar i all ära, men dom är inte särskilt effektiva när det gäller att ta sig fram på blött gräs. Gräsmattorna ser inte så sällan ut som potatisåkrar när husbilarna dragits loss.


Ack så mycket jag har att lära och uppleva med min bil. Hoppas våren kommer fort! Ska försöka att alltid backa in :)
JA du Micke en dag så kanske du tycker vad bra min "vän" har drag ögla bak, du kanske ska tänka på det. Och i all synnerhet när du skriver såna svar som du gjorde till Roland o Viola!!!!!! TÄNK först o skriv sen!!!! OVE. :mh4::bock::bock:
 
F

F.d. 6087

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Ove.

Nu får du borsta till dig! Jag tänker inte bemöta din självpåtagna trådpolisiära uppfostringskampanj. Vill man lära sig något man inte förstår kan jag inte se något problem i att fråga. På vilket sätt jag väljer att ställa frågan ska du ge blanka f*n i så länge den inte är riktad till dig.

Återigen tack till Roland & Viola för beskrivning av bakgrunden till problemet!
 
F

F.d. 55338

Guest
Sv: Bogsera baklänges

Ove.

Nu får du borsta till dig! Jag tänker inte bemöta din självpåtagna trådpolisiära uppfostringskampanj. Vill man lära sig något man inte förstår kan jag inte se något problem i att fråga. På vilket sätt jag väljer att ställa frågan ska du ge blanka f*n i så länge den inte är riktad till dig.

Återigen tack till Roland & Viola för beskrivning av bakgrunden till problemet!
JA, du Micke ,det här med att "borsta" till sig!! LÄR väl du behöva "ANSA" till dig i ditt ordspråk!! För det har inte med den grundliga frågan att göra!! Jag önskar dig bara en "fin o bra framtid i dina tankar". Lev gott "solstråle". Ämnet avslutat!!! Jag trivs i HBK o :mh4:. OVE.:bock::bock:.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen