• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bogsera bakåt?

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024
Har kört fast på en vattensjuk gräsmatta hos svärmor i trakten av Jakobstad / Finland. (Dalabäck / Kållby)
Hade nog gått bra - brukar göra det- men nu hade platsen blivit mer vattensjuk än vanligt.
Förutom regn så hade 2 bilar blivit tvättade där - vilket jag inte visste om.
Hur bogserar man bakåt???
Alkochassi - och jag hittar ingen ögla som det visas i den tyska boken.

F

F.d. 55397

Guest
Sv: Bogsera bakåt?

Du får inget tag runt bakaxeln?

Viktigt med lågt tag i dragbilen, så att linan inte går upp i kjolarna bak. Annars bättre om du kan ha nåt som drar framåt, är oftast enklare att fästa i bilen, men det kräver utrymme och nåt stabilt som drar om det blir ännu mjukare där.

Domkraft o sen lägga skivor/brädor att köra på är ett annat sätt, lite beroende p hur stort det sanka området är.

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Är dålig i ryggen.
Upptäcker att jag har både Falck Camper assist och Folksam assistans - är det nån skillnad på vilken jag använder????

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Visningar: 9

PatricS

HBK Medlem
Kommun
Umeå
HBK-Nr
2899
Medlemskap
2024

Falck eller Folksam???
Kostnad? Nån skillnad?

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Visningar: 4

staffana

FD HBK Medlem
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
8433
Medlemskap
2022

Vi hade precis samma problem förra året.

Har Falck assist och det funkade toppen. Det kom en litenbil och kopplade en vajer och på nåra minuter var vi uppe på fast mark.

Vi skulle bara skriva på ett papper att han gjort det så var allt över uten extra kostnader. Borde fungera hos er också!

F

F.d. 55528

Guest

Till Al-Ko chassi finns bogseröglor att köpa för att fästa i befintliga hål bakpå ramen. Ingen lösning nu förstås, men kanske en bra investering till nästa gång.
Har själv monterat en på varje sida för att få jämn belastning om det skulle behövas...

/ TommyQ

F

F.d. 29775

Guest

Det var ju skönt ni fick assistans, inget kul att köra fast.

När vi kör fast med personbilen el. husbilen i jord el. i snö bruker vi
använda de vanliga gummimatter i bilen og lägga dom framför eller bakom de drivande hjul - vi bruker komma loss själva med denna metod.
Men det beror naturligtvis på omständigheterne.

Toppen