• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

BOGGIE ELLER INTE

Pelle A

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
7655
Medlemskap
2021
JA FÖR OCH NACKDELAR MED BOGGIE PÅ HUSBILAR RUNT 8 METER.
En fördel är givetvis lastförmågan, kanske också en stabilitetsfråga,
dvs stabilare gång, mindre vindkänslig bättre bärförmåga på dåligt
underlag, men finns det då inga nackdelar förutom mer däck/hjul
och kostnader förenade med dettta?? Jag tänker mest då på Carthago
E-line I 51. NÅGON med erfarenhet kommentera gärna detta inlägg

I stånd att köpa husbil strax Boggie eller inte var frågan.
icon14.gif

Pelle A

icon13.gif
 
F

F.d. 28371

Guest
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Du må være oppmerksom på at det er forskjell på en ekte boggi og en to-akslet. I begge tilfellene vil den største ulempen være at ved svinger vil det være større påkjenninger på hjullagrene og dekkene siden hjulene vil etterstreve å gå rett frem siden de står på linje etter hverandre. Jeg har kun erfaring med husvagn med BPW aksel . Der var det en forbindelse mellom de to aklene, slik at ble den ene akslen utsatt for større påkjenning som for eksempel når man kjører over en forhøyning i veibanen, vil denne påkjenningen via et stag overføre noe av mer belastningen til den andre akselen. Nå kjenner jeg ikke den husbilen du nevner, så forholdene der vil jeg ikke komentere.
 

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Vi har gått från fyra till sex hjul. Den första husbilen var en Dethleffs på 6,90m med ALKO-chassie. Den nya är en Burstner också med ALKO fast sex hjul, d.v.s. boggie. Den är 8,90 lång.

Fördelen är helt klart mycket bättre gång, stabilt och stadigt. Den går som ett strykjärn på vägen. I den tidigare bilen blev man sjösjuk när man åkte bak trots ALKOchassiet.
Även när man kör sämre kurviga vägar med ojämn vägyta går boggien mycket bättre. Den smyger över hålor och gupp!
Så det är en jätteskillnad i åkkomfort.

Nackdelen är ju att det är 50% dyrare att sko den, d.v.s. köpa däck. Sex däck istället för fyra, ska man ha vinterdäck blir det ännu dyrare.

Vinterkörning har vi ännu ej hunnit med, så det kan jag inte uttala mig om. Bägge mina husbilar har varit framhjulsdrivna.
/Kuddsson
 

Bosse

FD HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
70
Medlemskap
2021
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Hej!

Har nu kört min boggiebil i 2 år, kan inte se några nackdelar, bara fördelar.
Du får ett mindre överhäng, lasten bak fördelas över 2 axlar, samtidigt skapar boggien ett större tryck på framaxeln på grund av det mindre överhänget.

Köp en boggiebil!

Mvh

Bosse
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Det finnes en stor nackdel: på de dyre motorveiene i Frankrike er biler med mer enn 2 aksler priset sammen med de største vogntogene. Men det er for mange ikke noe problem, en kjører heller på RN- veiene, litt lengre tid -så du opplever mer langs veien.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Jag har kört vinter med min boggiebil med framhjulsdrift. Även med tillkopplat snöskotersläp.

Vinterdäck runt om (friktion) och imponerad över framkomligheten.

Jag hade en hel del funderingar gällande boggie själv innan jag köpte bilen men nu med facit ihand har jag bara gott att säga.

Körde Sverige-Italien (Gardasjön) tur och retur. Totalkostnad för vägavgifter 230 svenska riksdaler. 4500 kg, 3 axlat. Ja, vi valde vägar genom Österrike efter fenomenala tips på detta forum. Väl i Italien så kostade vi på oss lite betalväg ;)

Men smaken är som baken.
Jag är imponerad över chassiet och komforten och är helnöjd med mitt val. Frankia i800.

Glömde en sak...... Vändradien är väl det man kan ha synpunkter på om man skall vara ärlig =) Men så är det ingen Fiat Panda heller ;)
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 3077

Guest
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Pelle A;

En Cartago går ju att få med ett Ivekochassi bakhjulsdrift och HELLUFT,detta är en drömmbil,kostar naturligtvis en slant men troligtvis värd varje krona ( om man har dom).
Mvh Bernt
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Helluft er også tilgjengelig på Fiat/ALKO - ekstraprisen på en tandemaksel bil litt mer enn på en Iveco.
 

Snarken 2

HBK Medlem
Inlägg
520
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
1271
Medlemskap
2025
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Hej
Jag har hört att det fins campingar som inte tar emot HBmed boggie pga, att dom river sönder gräset med sina hjul.
Har även hört att det kan vara besvärligt att få lika bromsverkan på båda hjulen.
Vet inte om detta stämmer, det kanske bara är snack.

Snarken
 
J

Jimbo

Guest
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Lika bromsverkan på båda hjulen?
Det är inte svårare än på en vanlig boggiesläpvagn.......för det är precis vad det är. En avsågad Fiat med boggiesläp. Eller Tandemaxlar om man skall vara petig då en boggie är kopplad.

Sen det där med campingplatser har jag då aldrig hört talas om.....vore intressant att veta var det kom ifrån???
Men iofs så slutar man ju aldrig att förvånas =)
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Hadde aldri problemer i de 8 årene vi hadde tandem-aksel (den korrekte betegnelse på ALKO sin dobble bakaksel. Og med dagens ABS skulle det bli bedre. Det er større belstning på underlaget fra foraksel enn fra de to bak i skarpe svinger.
 

Gunnar

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Inlägg
17.790
Kommun
Malmö
HBK-Nr
5
Medlemskap
2040
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Snarken;

Har aldrig råkat ut för någon camping som skulle ha synpunkter på att vår husbil har boggie.

Har heller aldrig fått anmärkning hos Bilprovningen att bakhjulen har olika bromsverkan så det är nog som du skriver; "bara snack".

Jag körde styvt 17000 mil med vår förra husbil, en Frankia 1999, med boggie och har bara upplevt fördelar varför den nya Carthagon också blev med boggie.
 
I

Ice-Man

Guest
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Jag har heller inte haft några problem med campingplatser. Enda problemet för vår del kan vara längden, men det brukar ordna sig. Den är ju smidig som en katt :)
Boogien är medsvängande och river alltså inte upp mer gräs än något av av de andra hjulen när man svänger. Däremot väger den omkring 20 ton, så man får vara lite försiktig och förutseende, speciellt när det regnar eller har regnat.
 

Pelle A

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
7655
Medlemskap
2021
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Ja mycket intressanta och givande erfarna svar från Er alla på min fråga boggie eller inte, dvs. tandemaxel eller om ni så vill dubbla bakaxlar "kärt barn har många namn". det jag förstår är att dubbla bakaxlar enl. era svar är klart att föredra framför enkelaxel, lite extra kostnader i Frankrike på deras motorvägar får man väl ta, också eventuell avundsjuka som någon skrev får man väl också stå ut med.
Så på fredag åker vi ånyo till Bengt i Örkelljunga och försöker komma överens om priset på en carthago I51 e-line 2011, dvs mellanpriset vi skall lägga då vi byter in vår husvagn. Vi har i princip bestämt oss för dubbelaxlat med luftfjädring bak med nivåreglering, framfjädringen går ej få med luft fjädring på dubbelaxlat, dock har carthago förstärkt fjädringen på framaxeln på nya 2011:an så det får väl vara ok. Det optimala hade ju annars varit 6-kanals luft-
fjädring ( kanske lite överdrivit?)
Tack för Era inlägg och fortsätt gärna Era givande inlägg.
Hälsn.
Pelle A:msn_wink:
icon14.gif
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Fulluft for Fiat-ALKO utviklet i sammarbeid med N+B og øvrige Hymer, vet ikke om det er avtalesperre fortsatt for orginalmontering. Ettermontering hos GTC har vært tilgjengelig i nesten et år. Tror de andre kommer med luft som tilbud på 2011 modellene.
 

Pelle A

FD HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
7655
Medlemskap
2021
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Fulluftfjädring till cartago 3-axlad går nu att beställa, de har tagit fram detta till fiat med alko chassi, från början fick jag information om att det inte gick att få.
Så nu är det möjligt att få 6 kanals luftfjädring på cathago. 92.500:- är priset.

hälsn. Pelle A
icon14.gif
 
F

F.d. 15906

Guest
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Ja som sagt ...det kom nog från mig, Campingen Duinrell i Frankrike tar inte emot bilar med boggie.:mh2:
 

Relax

HBK Medlem
Inlägg
1.898
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
6539
Medlemskap
2025
Sv: BOGGIE ELLER INTE

Mina erfarenheter efter 7 år med en Hobby 750-03 och som inte nämnts ovan är den större vändradien ca 16,5m (jfr med ex normal 2-axlad ca 14m) men det var det enda negativa som jag kan påminna mig.
 
Toppen