• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Boende i Portugal mm med svenskt pass och portugisiskt reggad bil

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 1470

Guest
Så, dags för lite fakta för de med boende i Portugal/Spanien/Frankrike, svenskt pass, icke svenskreggad bil:

Pratade med ambassaden i Lissabon. De bad mig kolla respektive lands ambassader.

Spanska bad mig fråga svenska ambassaden i Madrid. Tyska har svarat svarat och franska bara halvvägs än så länge, med sedvanlig otydlighet visavi icke residens i Sverige.

Så här skriver dom från Spanien (se även bilaga):
Nej, tolkningen är dessvärre inte helt lätt i rådande läge. Det enda rådet vi kan ge är att försöka. Ni har svenska pass och vid behov ambassadens intyg så det bör gå bra men det visar sig vid portugisisk-spanska gränsen om ni släpps in i Spanien.
Vänliga hälsningar,
Ambassaden Madrid


Tyska skriver:
Dear Mr. Bengs,
I am just telling you that you might have problems, I absolutely agree on legal terms.
Good luck for your journey, which I still would not do with the camper with Portuguese licence plates.
But it is up to your decision anyway!
Best regards, Tanja Weise


Och för att stämma i bäcken, ja, jag har kontrollfrågat dom om oss som inte är skrivna i Sverige. Ganska symptomatiskt att man får upprepat påpeka ganska tydligt att det finns en grupp som ingen verkar ha tänkt på.

Har bett svenska ambassaden lyfta frågan centralt. Vi är verkligen inte ensamma, många har redan kontaktat mig med samma problem.

Så det var kanske inte så glasklart vad som gällde med bil, trots allt - och kanske inte heller läge för ganska kategoriska påståenden och aggressiva moraliska anklagelser, när svenska ambassaden uppmanar oss att försöka och tyska håller med juridiskt....
 

Bilagor

  • Transit ES enligt ambassad.pdf
    146,1 KB · Visningar: 43
Senast redigerad av en moderator:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.684
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Så, dags för lite fakta för de med boende i Portugal/Spanien/Frankrike, svenskt pass, portugisisk bil:

Pratade med ambassaden i Lissabon. De bad mig kolla respektive lands ambassader.

Spanska bad mig fråga svenska ambassaden i Madrid. Tyska har svarat svarat och franska bara halvvägs än så länge, med sedvanlig otydlighet visavi icke residens i Sverige.

Så här skriver dom från Spanien (se även bilaga):
Nej, tolkningen är dessvärre inte helt lätt i rådande läge. Det enda rådet vi kan ge är att försöka. Ni har svenska pass och vid behov ambassadens intyg så det bör gå bra men det visar sig vid portugisisk-spanska gränsen om ni släpps in i Spanien.
Vänliga hälsningar,
Ambassaden Madrid


Tyska skriver:
Dear Mr. Bengs,
I am just telling you that you might have problems, I absolutely agree on legal terms.
Good luck for your journey, which I still would not do with the camper with Portuguese licence plates.
But it is up to your decision anyway!
Best regards, Tanja Weise


Och för att stämma i bäcken, ja, jag har kontrollfrågat dom om oss som inte är skrivna i Sverige. Ganska symptomatiskt att man får upprepat påpeka ganska tydligt att det finns en grupp som ingen verkar ha tänkt på.

Har bett svenska ambassaden lyfta frågan centralt. Vi är verkligen inte ensamma, många har redan kontaktat mig med samma problem.

Så det var kanske inte så glasklart vad som gällde med bil, trots allt - och kanske inte heller läge för ganska kategoriska påståenden och aggressiva moraliska anklagelser, när svenska ambassaden uppmanar oss att försöka och tyska håller med juridiskt....

Jag tycker nog att den Svenska ambassaden i Madrid säger: Du kan chansa om du vill, men vi tar inget ansvar!

Den Tyska avråder från att försöka med en Portugalregisterad bil!
 
F

F.d. 1470

Guest
Jag tycker nog att den Svenska ambassaden i Madrid säger: Du kan chansa om du vill, men vi tar inget ansvar!

Den Tyska avråder från att försöka med en Portugalregisterad bil!
Jo, det tycker jag också det står men nu är det långt därifrån och till vad som kategoriskt sagts och anklagats för, tidigare i tråden. Det var ju förkastligt att ens tänka tanken och fråga.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Ambassad intyget från Spanska ambassaden är för Svenska medborgare skrivna i Sverige. Regresar a su lugar de residencia. ( resa till bostad , resa där man är resident )
 
F

F.d. 1470

Guest
Ambassad intyget från Spanska ambassaden är för Svenska medborgare skrivna i Sverige. Regresar a su lugar de residencia. ( resa till bostad , resa där man är resident )
Det vet jag också och därför frågade jag dom igen, som jag skrev ovan. Deras svar är inkluderat detta.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Jag kan inte de Portugisiska reglerna. Får du lämna bostaden?
Som jag skriver är Spanska regler stenhårda. Och deras medborgare får inte förflytta sig till sin andrabostad. Om andra länder också tillämpar att man bara får åka kortaste vägen till sin mantalsskrivningsadress så är det ett problem. Vad som gäller i Spanien är solklart. Men kvaliteten vid en gränskontroll kan nog variera mycket främst beroende på deras begränsade Kunskaper i Engelska språket.
Märkligt svar av ambassaden. En chansning.
 
F

F.d. 1470

Guest
Portugal inte lika hårda regler som Spanien och Frankrike. Just åkt mountainbike förbi flera poliser.

Svenska ambassaden tyckte inte det var så solklart och/eller genomtänkt. Normal tar det år av remitterande vid ny lagstiftning.

Just nu avvaktar vi med bilen så vi behöver ej mera diskutera vad som är rätt eller fel. För osäkert. Det var andra skäl bakom mitt inlägg 223, som jag skrev avslutningsvis
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Svenska ambassaden tyckte inte det var så solklart och/eller genomtänkt. Normal tar det år av remitterande vid ny lagstiftning.
Just nu avvaktar vi med bilen så vi behöver ej mera diskutera vad som är rätt eller fel. För osäkert. Det var andra skäl bakom mitt inlägg 223, som jag skrev avslutningsvis
Spanien publicerar sina lagar och anvisningar i BOE , de har en mycket handlingskraftig regering och tar verkligen i med hårdhandskarna. De stiftar direkt de lagar de behöver blixtsnabbt. Vad svenska ambassaden tycker är i detta sammanhanget oväsentligt.
 
F

F.d. 1470

Guest
Spanien publicerar sina lagar och anvisningar i BOE , de har en mycket handlingskraftig regering och tar verkligen i med hårdhandskarna. De stiftar direkt de lagar de behöver blixtsnabbt. Vad svenska ambassaden tycker är i detta sammanhanget oväsentligt.
Återigen, det är inte avsikten att diskutera detta med mitt inlägg 223. Läs sista meningarna uppmanar jag igen. Vad svenska ambassaden tycker är nog i min värld viktigare att veta än vad andra "experter" tycker, speciellt som diskussionen ju mera handlade om moral än fakta.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Spanska lagen som detta gäller är solklar. De tillåter transit för egna och andra till den ordinarie bostaden ( där man är skriven , resident , mantalsskriven ). Detta är fakta.
Om en resa för en Spanjor till sin sommarbostad inte är tillåten resa i Spanien , varför skulle samma resa vara tillåten som transit genom Spanien och övriga Europa?
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen