• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bodelsmattor

F

F.d. 13722

Guest
Vi saknar bodelsmattor i vår rapido. Någon som har tips på var man kan köpa mattor och vad de i så fall kostar.
 
U

ulven

Guest
Sv: bodelsmattor

Vi saknade oxå mattor till våran Sunlight A70
Jag köpte 2st mattor på Rusta 57*200 cm pris 99kr/st :D

//Per
 

ullabulla

FD HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022
Sv: bodelsmattor

Hej. Snyggast och med bäst resultat är nog att malla upp ytorna. Åk sedan till en mattfirma och välj ut en snygg matta,så skär dom ut den och langeterar dom den.Själv betalade jag 2300kr.Värt varenda krona. MVH Stephan.
 

KalleiViken

FD HBK Medlem
Inlägg
2.833
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: bodelsmattor

Alla handlare har mattor till bodelen. Bara att måtta till och skära av till rätt längd. Sedan kanske du vill ha det lite snyggare och langettera mattan. Jag brukar hoppa över det och i stället köpa en ny efter ett par tre år. Mattorna blir lätt smutsiga när man använder bilen året runt. Brukar tvätta dem i tvättstugan på golvet med långskaftad rotborste och sedan skölja med rikligt med varmt vatten. Har någon vågat prova tvätta med högtryckssprutan?
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: bodelsmattor

Originalmattorna i vår husbil hade en dålig passform och var dessutom ömtåligt ljusbeiga.
Inköpte hos Rusta ett antal grå dörrmattor, som jag skar in med exakt passform till alla både runda och raka kanter i både bodel och hytt. Lätt att göra med de mindre mattorna. Tejpade ihop dom till tre större bitar med silvertejp på undersidan. Hade senare tänkt att använda dom som mall för en bättre matta. De ligger helt stilla, fransar sig inte och skarvarna syns egentligen inte alls efter tre år nu, så dom får hänga med ett tag till. Lätta att ta ut och dammsuga.
Roadglider
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 53012

Guest
Sv: bodelsmattor

Lägg ut tidningar och gör mallar och klipp ut detta och skär ut av bra matta på ett välsorterat mattvaruhus helst med kraftig gummering under och lämna till langetering och du får en bättre passform än fabriksgjorda. Vi sydde på extra gummi på våra för att få viss tyngd och slutresultat perfekt men lite krypa är det. Pris ca 2000:- totalt 12:-/m för langetering när man köper mattan på samma ställe annars runt 15:-
 

krinil

HBK Medlem
Inlägg
3.858
Kommun
Vellinge
HBK-Nr
4750
Medlemskap
2025
Sv: bodelsmattor

Hej
Fungerar bra med högtryckstvätt, spreja på med såpvatten, låt det stå en stund, sedan högtryck på det, häng upp för avrinning och tork, mattan blir som ny.
Kjell

Håller med Falkon, hej förresten! =)

Har ofta tvättat både husbilsmattor och vanliga mattor med såpa och högtryck. Kör inte för nära bara fär då kan det slita på materialet. Kör tvätten på ett tralldäck.

Krister N
 
F

F.d. 53012

Guest
Sv: bodelsmattor

Bra men om det inte finns mattor till bilen menar givetvis jag.
 
Toppen