• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Jag köpte en ny Rapido 776FF på Tumbo i somras.

Under en 2-veckors färd i Norge och Danmark så märkte vi att innerdelen av bodelsdörren vek sig innåt varje gång vi stängde dörren innifrån.
Det går ju inte att lungt glida igen dörren, utan man måste ju dänga igen den för att den ska stängas helt.
Då vi uppmärksammade problemet så började vi stänga dörren utifrån och sedan gå in genom en av de främre dörrarna. Helt onödigt och ska ju inte behöva göras.

Trodde att det var någon bult inne i dörren som släppt. Men då jag senare lämnade in bilen på verkstaden så visar det sig att dörren enbart är tejpad fast kring fönstret. I övrigt verkar dörren vara bättre fästad. (Tejpen liknar en vanlig tätningslist men är klistrad på båda sidor).

På bilderna nedan kan man se dörren opåverkad samt hur den beter sig då man drar igen den med handtaget. Även en bild där jag håller isär glipan med fingrarna.

Då man drar igen dörren så glipar det faktiskt en aning mer, om än väldigt kortvarigt.
Känslan är att plasten i innerdörren inte kommer att hålla en sommar till. Den kommer att spricka från någonstans vid rundningen i fönsterkanten.

På rekomendation av verkstaden i Tumbo så fotade jag det hela och sände in dem till (vad jag minns) generalagenten eller något liknande. De sa att det ända man kunde göra var att byta tejpen. Misstänker att det inte kommer att hålla.

När jag nu tar ut bilen igen i vår så måste jag åtgärda det hela på något vis. Byta tejpen eller något annat.
Någon annan som upplevt samma problem? Hur fixade ni det hela?

Hur bör jag göra för att skydda mig rent garantimässigt? Det kan ju ta ett tag innan den går sönder. Även om de byter ut tejpen så kan det ju lossa igen efter någon vecka.
 

Bilagor

  • door1.jpg
    door1.jpg
    182,9 KB · Visningar: 12
  • door2.jpg
    door2.jpg
    184,4 KB · Visningar: 13
  • door3.jpg
    door3.jpg
    212 KB · Visningar: 11
Senast ändrad:

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Handtaget som är på bilden måste ju vara fäst i själva dörren/stommen och inte i innerdörrsidan för att om det är så och du stänger dörren så blir det ju att man indirekt försöker slita loss dörrsidan .
Och är handtaget fäst i dörrsidan så är det lite av ett konstruktionstabbe .

Du kan inte ta en bild rakt framifrån ?
Om man ser om handtaget har några fästskruvar som kan tänkas gå in i dörrbladet eller om det är skruvat från insidan för då sitter ju handtaget i dörrsidan = kanske inte så bra .
 
Senast ändrad:
F

F.d. 25230

Guest
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Ett littet tipps jag hadde samma problem i en husvagn och där tog dom bort tejpen och limma med sikaflex, sen höll det dom tre åren vi hadde vagnen :)
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

det är dörrklädsel som släppt det är dubbel tejp istället för skruvat så det är bara att lägga ny dubbel tejp hantaget sitter fast i dörren mvh håkan
 
Senast ändrad:

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Tack för svaren.

Bengt-Åke:
Dessvärre står bilen i ett garage som jag inte kommer åt förren det blir dags att ta ut den.
Det syns inga skruvar på insidan. Så en bild skulle ändå inte visa om den var skruvad i någon dörrram eller så.
Om handtaget inte sitter fast verkar det ju vara en allt för vek konstruktion. Men det var vad de sa på Tumbo. Om de inte missförstod problemet?

nenne2:
Sikaflex borde nog vara avsevärt hållbarare. Jag ska komma ihåg det om det blir till att byta ut tejpen.

Håkan & Britt:
Låter ju bra om handtaget sitter fast i dörren. Då bör ju en tejpfix kanske klara det hela.

Konstigt att de på Tumbo sa att handtaget inte satt fast och att det inte gick att göra så mycket åt. Den andra verkstaden jag kontaktade var PR Husbilar. Där gav Joel Rydberg mig rådet att byta tejpen. Minns inte om han nämnde om handtaget var fäst eller inte eftersom han ringde mig. Har således ingen notering om det.

Jag ska ju ändå fukttesta för garantin före sommar och får be dem att byta tejpen eller peta dit sikaflex på samma gång.
 
F

F.d. 16416

Guest
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Tycker denna miss i kostruktionen av bodelsdörren är rätt typisk. Verkar ju teoretiskt fungera och en billig lösning och snabbmonterat. Men i praktiken en helt galen konstruktion.
Jämförbart med alla små skruvar, som håller lucklås i bräckligt material i många husbilar.
Inte bara husbilar som felar.
Har lagat min ASUS 901, som hade små skruvar fästa i muttrar förankrade i halvmillimeter plast. Detta skulle klara påfrestningarna på bildskärmslockets gångjärn. Helt feltänkt! Bara göra om själv - nu håller det!
Men kanske konstruktionstanken är - köpa nytt, när det går sönder.

Roadglider
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Jag tycker det ser ut som en konstruktion som är dömd att släppa igen. Ny tejp kanske kan få den att klara sig tills garantin går ut...

Om de bara visslandes sätter dit en ny tejp utan att förbättra lösningen så skulle jag se till att använda dörren "ordentligt" ett tag för att vara säker på att det håller.

Kan man inte ta bort hela sidan och smyga in en aluminiumprofil eller något för att stadga upp plasten lite?
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Hej.Är inner eller ytterdörren tillverkad av polypropylen (pp) så finns det inget lim eller fogmassa som fäster beständigt över tid.Jag har själv råkat ut för problem med pp-plast och varit i kontakt med i stort sett alla lim och fogmassatillverkare och de slår ifrån sig och rekommderar att använda produkter av absplast istället.Täta mellan dörrhalvorna och skruva fast innerdörren i ytterdörren vid handtaget.

M.V.H. Göte27
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Hej.Är inner eller ytterdörren tillverkad av polypropylen (pp) så finns det inget lim eller fogmassa som fäster beständigt över tid.Jag har själv råkat ut för problem med pp-plast och varit i kontakt med i stort sett alla lim och fogmassatillverkare och de slår ifrån sig och rekommderar att använda produkter av absplast istället.Täta mellan dörrhalvorna och skruva fast innerdörren i ytterdörren vid handtaget.

M.V.H. Göte27
Hej
För att få något att fästa på PP måste man CORONA behandla PP först.Men det är väl bara innom plastindustrin man har den kännedommen.
När vi trycker detaljer som har PP måste vi först CORONA behandla detaljen för att färgen ska fästa.
Prova med locktait 415, kan fungera.
/vidhem
 

Kristina & Janne

HBK Medlem
Inlägg
791
Kommun
Motala
HBK-Nr
5719
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Vad är locktait 415? Är det för rengöring/behandling innan eller något slags lim?

Vet att man använder något med liknande namn för att låsa skruv.
 
F

F.d. 29841

Guest
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Vad är locktait 415? Är det för rengöring/behandling innan eller något slags lim?

Vet att man använder något med liknande namn för att låsa skruv.

Hej
Ett superlim. som vi använder för att fäster FIXTURER när vi trycker.
Dyrt men det enda lim som fäster på alla material.Vi har testa många med 415 är det bästa för våra ändamål.

/Vidhem
 

göte27

HBK Medlem
Inlägg
183
Kommun
Vetlanda
HBK-Nr
27
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Hej
För att få något att fästa på PP måste man CORONA behandla PP först.Men det är väl bara innom plastindustrin man har den kännedommen.
När vi trycker detaljer som har PP måste vi först CORONA behandla detaljen för att färgen ska fästa.
Prova med locktait 415, kan fungera.
/vidhem

Hej.Äntligen tycks det finnas en lösning på ett av problemen med pp.plast.

Problem nummer två är att pp-plast påverkas av uvstrålning-solsken så att t.e.x. takluckor till husbilar-husvagnar kracklerar efter 5-7 år. Den går att bryta sönder som mariekex ungefär.

Problem nummer tre, var får man tag i CORONA?
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

tanken att använda dubbel tejp.. är att kunna ta loss panelen vid ex rep av dörrlås, tar man sikaflex,, så får du ej loss det utan våld,, så tänk före användning av sikaflex, som man kan ha till alt om man ej behöver lossa efter,, mvh håkan
 
Senast ändrad:

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Jag tycker att det ser ut som att ett par snygga skruvar skulle vara en bättre metod, sitter bättre, lätt att ta isär? :)
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

skruvar släpper lättare var gör man med hålen som blir kvar jo man sätter i större skruv
dom flästa bilar har denna konstrution med denna dörr så det släpper nog lite här och där mvh håkan
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.794
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Sv: Bodelsdörren på Rapido börjar släppa

Gör man rätt och använder rätt skruv släpper det inte, kan tyvärr inte vara mer exakt, bilderna är för dåliga för att se vad som behövs.
 
Toppen