• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelsdörr Hymer 698

Hansa

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
35542
Medlemskap
2025
Hej! är det vanligt att fjädrarna som sitter uppe och nere i bodelsdörren går sönder? Nu har det hänt mig att först den övre gått sönder och nu den nedre, detta resulterar i att dörren inte går att öppna utan lite specialknep och så vill man ju inte ha det, lämnade in den på Hymercenter fick betala för den övre 1074kr, och nu den nedre på ett annat ställe 1704kr! finns det någon här som byter själv och i så fall är det kanske enkelt?Till synes väldigt simpel fjäder som dom tar 271kr för, troligtvis finns det kopier som funkar för några kronor!

Västkustcamparen

HBK Medlem
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2025
Ja, det är inte ovanligt att fjädrarna i låsen går av.
Jag har bytt 2 st själv i förra bilen vi hade.
Köpte fjädrarna på Hymer Center

Anita A

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2026
Har själv en B698 2012 där bägge fjädrarna gått sönder, både övre och undre. Det går att byta själv men det är inte helt helt lätt. Man måste slå till täckskyddet som sitter på dörren så att det lossnar. Jag har bra kontakt med Ronny (bästa person i Hymergruppen enligt mig) på Hymercenter i Ängelholm och frågade hur man skall göra. Efter att bytt fjädrarna och allt arbete så tycker jag att kostnaden som du anger är faktiskt låg. Det tog sin tid att byta så nästa gång lämnar jag in bilen istället.

zakke

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2025
Håller med ingen lek, tillverkade egen fjäder och bytte utan att dela dörren det går men skulle gärna betala 1700:- för jobbet.

Anita A

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
4354
Medlemskap
2026
Den övre fjädern har jag bytt en gång utan att dela dörren. Den undre är väl omöjlig att byta utan att riva ner insidan, eller?

zakke

HBK Medlem
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
7768
Medlemskap
2025
Det är nog inte lätt att byta den undre, går nog om man sågar upp hålet där gummitäckbriskan sitter men då får man tillverka ny täckbricka.

Toppen