• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

marsoc

HBK Intresserad
Kommun
Halmstad
Husbil: Knaus Travelliner 1999
Problem: Takbelysning och belysning ovanför överskåp kök/sittgrupp fungerar inte. Inte heller belysning utvändigt ovanför entré fungerar.

All annan belysning och el fungerar som det ska. Jag har inte själv erfarenhet av denna husbil då den inte är min egen utan min mammas. Hittar inte säkring (finns det?). Har kollat säkringar i handskfack vilka är hela men inte relevanta i sammanhanget. Min mamma säger att hon har fått igång belysningen vid något tillfälle men vet inte hur?! Enligt henne tänds belysningen med strömställare på köksenhet precis till vänster innanför entrén. Mäter jag spänningen vid en kopplingsplint till ena belysningen har jag 0 volt.

Tips/hjälp mottages gärna. Du som har samma modell får gärna höra av dig :)

Michael_MMX

HBK Medlem
Kommun
Malmö
HBK-Nr
34658
Medlemskap
2025
Jag har en Knaus Compakt från 1999, och då sitter elektronikblocket samt några få säkringar bakom förarstolen, men en Knaus Travelliner ser helt annorlunda ut, såg jag.
Sitter det en uppsjö ‘automatsäkringar’ på kontrollpanelen i min bil på väggen till högskåpet, där man kan läsa av vatten, batteri-nivå osv. DU har kanske något liknande i din bil, med tanke på att årtalet är det samma.

Edit: DIn kontrollpanelen ser ut att sitta ‘bakom ryggen’ på passageraren. Om jag tolkar bilden rätt.
Hittade även instruktionen till kontrollpanelen, om det är en 847, vilket jag killgissar att det är.

Bilagor

• extrabilder2219381_large.jpg
    extrabilder2219381_large.jpg
    96,6 KB · Visningar: 22
  • Calira_847_855_Knaus.pdf
    1.020,5 KB · Visningar: 8
Senast ändrad:

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2024
Knappast säkringsfel då det tydligen fungerar ibland.
Snarare strömbrytarna på det du kallar köksenhet.
Manövrera strömbrytarna många ggr, så upptäcker du om de är glappa.
Inte helt ovanligt.

Vad man sen gör åt den är en annan story.
Kanske det går att spruta in kontaktspray, BILTEMA har ngt som de kallar för OXIDE CLEAN .
Ev bakifrån eller fram vid knappen, troligen vaggströmbrytare.
Att få tag på lika är nog svårt.
Går kanske att borra upp och få dit annan typ.

Roysan

marsoc

HBK Intresserad
Kommun
Halmstad
Jag har en Knaus Compakt från 1999, och då sitter elektronikblocket samt några få säkringar bakom förarstolen, men en Knaus Travelliner ser helt annorlunda ut, såg jag.
Sitter det en uppsjö ‘automatsäkringar’ på kontrollpanelen i min bil på väggen till högskåpet, där man kan läsa av vatten, batteri-nivå osv. DU har kanske något liknande i din bil, med tanke på att årtalet är det samma.

Edit: DIn kontrollpanelen ser ut att sitta ‘bakom ryggen’ på passageraren. Om jag tolkar bilden rätt.
Hittade även instruktionen till kontrollpanelen, om det är en 847, vilket jag killgissar att det är.
Japp det är den kontrollpanelen med automatsäkringar snett bakom passageraren. Tack för bild och instruktion. Ska kika i den. Hittade en låda/ebl bakom panelen framför kontrollpanelen. Dock bara två säkringar (som var hela).

marsoc

HBK Intresserad
Kommun
Halmstad
Knappast säkringsfel då det tydligen fungerar ibland.
Snarare strömbrytarna på det du kallar köksenhet.
Manövrera strömbrytarna många ggr, så upptäcker du om de är glappa.
Inte helt ovanligt.

Vad man sen gör åt den är en annan story.
Kanske det går att spruta in kontaktspray, BILTEMA har ngt som de kallar för OXIDE CLEAN .
Ev bakifrån eller fram vid knappen, troligen vaggströmbrytare.
Att få tag på lika är nog svårt.
Går kanske att borra upp och få dit annan typ.

Roysan
Tack för tips! Började också fundera på om det kunde va strömställaren som pajat. Får kolla det nästa gång.

Vittåker

HBK Medlem
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
41627
Medlemskap
2024
Hej, du måste tända på ljusknappen på kontrollpanelen först, sedan tända på sidan av köksdelen. Där tänder man ytterbelysning och takbelysning, finns ju två knappar. På kontrollpanelen finns automatsäkringar att trycka in för de olika användarna.

Toppen