• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

bodelsbatteriet

Rpe

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Skurup
HBK-Nr
25784
Medlemskap
2024
Batteriet är kollat och är ok det är 2 år gammalt men det töms på 24 timmar.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Inget konstigt ifall batteriet har gjort sitt.
Jag knäckte 3x95Ah Biltema AGM på 2 säsonger, fick tips här att de skulle vara bra förbrukningsbatterier, vilket de absolut inte är, de är rena startbatterier.
Du kanske har ett startbatteri som förbrukarbatteri, ganska vanligt faktiskt, de knäcks snabbt och är inte gjorda för längre förbrukning, har ditt batteri ett högt CCA-värde så är det garanterat ett startbatteri.
 

Rpe

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Skurup
HBK-Nr
25784
Medlemskap
2024
Inget konstigt ifall batteriet har gjort sitt.
Jag knäckte 3x95Ah Biltema AGM på 2 säsonger, fick tips här att de skulle vara bra förbrukningsbatterier, vilket de absolut inte är, de är rena startbatterier.
Du kanske har ett startbatteri som förbrukarbatteri, ganska vanligt faktiskt, de knäcks snabbt och är inte gjorda för längre förbrukning, har ditt batteri ett högt CCA-värde så är det garanterat ett startbatteri.
Detta batteriet är kollat för 3 veckor sedan och påstods var ok fick förslag att byta batteri och /eller solceller
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.609
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
har ditt batteri ett högt CCA-värde så är det garanterat ett startbatteri.
Riktigt så enkelt är det inte, se bild nedan.

AGM batterierna från Biltema som var populära runt 2014-2016 var, om jag minns, rätt marknadsförda som fritidsbatterier/startbatterier.
Jag köpe själv 2 st. Dessa fungerade fint för mitt bruk. Nedanstående bild är inte det batteriet, finns nu hos Biltema.


1728056842186.png
 

Bilagor

  • 1728056826645.png
    1728056826645.png
    170,1 KB · Visningar: 5

Rpe

HBK Medlem
Inlägg
5
Kommun
Skurup
HBK-Nr
25784
Medlemskap
2024
Riktigt så enkelt är det inte, se bild nedan.

AGM batterierna från Biltema som var populära runt 2014-2016 var, om jag minns, rätt marknadsförda som fritidsbatterier/startbatterier.
Jag köpe själv 2 st. Dessa fungerade fint för mitt bruk. Nedanstående bild är inte det batteriet, finns nu hos Biltema.


Visa bilaga 236265
Batteriet har jag fått byta hos en LMC återförsäljare trodde det var ok men det är det kanske inte.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.403
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Riktigt så enkelt är det inte, se bild nedan.

AGM batterierna från Biltema som var populära runt 2014-2016 var, om jag minns, rätt marknadsförda som fritidsbatterier/startbatterier.
Jag köpe själv 2 st. Dessa fungerade fint för mitt bruk. Nedanstående bild är inte det batteriet, finns nu hos Biltema.


Visa bilaga 236265

Jag hade 3st av de gula, de var definitivt inte förbrukarbatterier, som jag trodde då, 2016 (tror jag det var) , bytte ut dem efter 2 säsonger mot 2st Varta 100Ah " förbrukningsbatterier" ett av dem dog efter en säsong, efter det byggde jag ett LFP. I mitt fall är det min relativt höga förbrukning på nätterna som knäckt mina batterier (har en CPAP, andningshjälp igång då).
Annars kan man finna svindyra deep cycle AGM de brukar sällan ha höga CCA, vilket man inte skaffar dem för.
Det enda blybatteri jag skulle kunna rekommendera är bly/kol som presterar långt bättre i husbil jämfört med övriga blybatterier inom rimliga priser. Men allt hänger på det individuella energibehovet, så enkelt håller jag med om att det inte är.
 
Toppen