• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelsbatteriet urladdat på Hymer C594?

inamifideli

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
5420
Medlemskap
2025
Bodelsbatteriet "dog" när vi campade på Elmia husvagn&husbil (när man som mest behövde det). Hur vet man om man måste byta ut det eller om det är ngn säkring som har gått? Har bara en instruktionsbok på tyska så jag förstår inte vad det står. Försökt översätta en del via Google men det blir ju inte helt ok :-(. Står något om "Elektroblock", ngn som vet var det sitter?

En annan fråga är om det är ngn som vet var jag skulle kunna få tag i en svensk manual för Hymer C594, antingen i pdf-format eller tryckt.

Ska åka till Skördefesten på Öland på fredag så vill gärna kunna fixa till detta innan dess...

Glömde skriva att modellåret är 2003

Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Bodelsbatteriet urladdat på Hymer C594?

Hejsan, svårt att svara på.

Det kan vara batteriet, en säkring, huvudbrytaren, en spänningsvakt, m.m. som bråkar.

Det behövs nog ett mätinstrument och lite undersökning för att konstatera felet.
Om du inte har kunskap själv, har du inte någon bekant med ett mätinstrument och lite intresse som kan hjälpa dig att mäta från batteriet och vidare, var och hur spänningen försvinner.

Det kan också vara idé att även kolla upp så laddningen av bodelsbatteriet funkar ok. både från generator och 230V-laddare.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.

kenjon

HBK Medlem
Kommun
Bromma
HBK-Nr
9408
Medlemskap
2029

Åk till en bilverkstad, helst en bilelektrisk. De kan hjälpa dej.
Om du inte har vana vid el och kan hantera ett mätinstrument, tycker jag nog inte du ska felsöka själv :)

inamifideli

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
5420
Medlemskap
2025

Tack för rådet, kanske det bästa!
Kanske svårt att få tid imorgon för att fixa detta. Plus att jag är sån att jag gärna vill kunna klara av att fixa det själv. Eller varje fall veta vad det kan vara för fel...

Per & Carina

HBP Admin
Kommun
Örebro
HBK-Nr
10712
Medlemskap
2025

Huvudbrytaren till bodelen brukar sitta vid panelen över bodelsdörren. Om det är för lite ström i batteriet så löser den ut och går inte att sätta på förrän du laddat batteriet igen. Du borde ha en panel där du kan läsa av batterispänningen. Elektroblock är en plastlåda med en massa sladdar till och flera säkringar. Den innehåller elektronik och en batteriladdare. Kanske under någon av framstolarna. Vårt bodelsbatteri på Hymer B698 -99 helintegrerad satt under förarstolen. Det sitter även en brytare på elektroblocket. Inte den lilla pinnen man kan skjuta som det står "gel" eller "ledd". Den talar man om för laddaren som sitter i Elblocket om man har gelebatterier eller blybatterier då de ska laddas olika. Om du hittar bodelsbatteriet borde det sitta en stor röd 50 ampere säkring i närheten. Hoppas det ordnar sig.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Huvudbrytaren, vad är det och var sitter den?

Spänningsvakt, vad är det?

Vad för mätinstrument och hur gör man rent praktiskt?
----------------------------------------------------------------------------------------------

Hejsan igen, du har ju fått lite mer vetskap om felorsaker från inläggen, men det är svårt att komma med avhjälpande hjälp tyvärr.

Det finns så många sätt, var och hur man kan/skall mäta, kolla och koppla in ett instrument.
Även hur man skall ställa in själva instrumentet finns många varianter av, så det är tyvärr omöjligt att på ett vettigt kortfattat sätt beskriva det i text här.

Jag hoppas också att det skall ordna sig för dig. Skriv gärna och berätta hur det går, eller om du har mer direkta frågor om vad du hittar.

M.v.h. JANKRO.

Toppen