• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Hej,
Vi har en Rapido 886F årsmodell 2020. Bodelsbatteriet har börjat ladda ur väldigt snabbt och jag antar att det måste bytas. Undrar om någon har tips på bra batteri att sätta in i bilen. Det nuvarande är på 100 Ah och vi har inga solceller. Såg att vi via HBK hade rabatt på Batterilagret om man handlade i butik. Det är precis dit vi ska och handla. Tar tacksamt emot info/tips.

Mvh MH
 
Lösning
Hade tydligen två bodelsbatterier :twitcy: så det fick bli två stycken Varta batterier. Bra hjälp på Batterilagret, tog med bilen dit och en personal kollade de gamla batterierna. De var slut och det ena såg dåligt ut. Satte in de nya och kollade så att de laddade vilket de gjorde. Blev orolig att inte laddaren i bilen funkade men det verkade den göra. Hoppas nu att detta blir bra. Tack för tipsen jag fått! Case closed!

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.266
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Som bobatteri skulle jag rekommendera ett LFP Litiumbatteri.
T.ex Detta

Vill man ha ett i billigare prisklass samt halv nyttjandekapacitet (50Ah) och mycket kortare livslängd så blir det ett VRLA förbrukar-blybatteri med samma storlek.
T.ex Detta

Sen finns det även fritids-blybatteri men de har väldigt mycket lägre verklig nyttjandekapacitet och ännu kortare livslängd.
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Som bobatteri skulle jag rekommendera ett LFP Litiumbatteri.
T.ex Detta

Vill man ha ett i billigare prisklass samt halv nyttjandekapacitet (50Ah) och mycket kortare livslängd så blir det ett VRLA förbrukar-blybatteri med samma storlek.
T.ex Detta

Sen finns det även fritids-blybatteri men de har väldigt mycket lägre verklig nyttjandekapacitet och ännu kortare livslängd.
Tack för snabbt svar. Ska beakta detta när vi handlar.

//MH
 

morcam20

HBK Medlem
Inlägg
103
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
12109
Medlemskap
2024
Hade tydligen två bodelsbatterier :twitcy: så det fick bli två stycken Varta batterier. Bra hjälp på Batterilagret, tog med bilen dit och en personal kollade de gamla batterierna. De var slut och det ena såg dåligt ut. Satte in de nya och kollade så att de laddade vilket de gjorde. Blev orolig att inte laddaren i bilen funkade men det verkade den göra. Hoppas nu att detta blir bra. Tack för tipsen jag fått! Case closed!
 
Lösning
Toppen