• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri verkar inte ladda under färd.

Go0fy

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
30366
Medlemskap
2022
Hej alla glada, här har ni en nybörjare i husbilsvärlden. Har inte hunnit sätta mig in i allt med bilen ännu men det verkar vara något fel med laddningen av bodelsbatterierna under färd. Och när jag klickar på kontrollpanelen och markerar bodelsbatteriet står det Defect! Någon som vet vad det kan vara för fel?
Bilen är en Argos 747-2 från 2009.
Jag tänkte lägga upp en bild på kontrollpanelen men jag vet inte hur man gör.
 

sacce

HBK Medlem
Inlägg
2.498
Kommun
Hallstahammar
HBK-Nr
5502
Medlemskap
2024
Hej alla glada, här har ni en nybörjare i husbilsvärlden. Har inte hunnit sätta mig in i allt med bilen ännu men det verkar vara något fel med laddningen av bodelsbatterierna under färd. Och när jag klickar på kontrollpanelen och markerar bodelsbatteriet står det Defect! Någon som vet vad det kan vara för fel?
Bilen är en Argos 747-2 från 2009.
Jag tänkte lägga upp en bild på kontrollpanelen men jag vet inte hur man gör.
Att lägga upp bild så måste du vara medlem ....100kr /år
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
På toppen av bilbatteriets plusspol er det en platta med flere kabler koblet til. Innenfor kabelen sitter det en sikring som ser ut som en farget plastkloss omlag 1x1 cm med skrukoblinger i begge ender. Bruk et voltmeter eller en prøvelampe og se at det er spenning på begge sider av plasten. Tror din bil har bilbatteriet under en luke i golvet på førerplass.

Men lad opp bobatteriet før du starter igjen, det er strømraset mot tomt batteri når motoren er startet som slår ut sikringen. Tipper den er 40 eller 50 A. Mellom et nesten fullt og et nesten tomt batter i som kobles sammen kan raset fort bli nesten 100 A.
 

Go0fy

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
30366
Medlemskap
2022
2AABD486-B1A7-40DE-A535-0755903AEB3E.jpeg
Nu när bild kan laddas upp testar jag. Står alltså defect! men allt verkar fungera utom laddning vid färd. Har i och för sig inte kört mer än någon halvtimma.
 

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.365
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Kan det vara att 40% är under larmgränsen för lågt laddat batteri.
Inställbart gränsläge?
Bly batterier mår bäst av att inte vara laddade under 50%.

Under halvtimmes körning laddas inte batteriet mycket om det är blybatterier.
 

Go0fy

FD HBK Medlem
Inlägg
24
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
30366
Medlemskap
2022
Kan det vara att 40% är under larmgränsen för lågt laddat batteri.
Inställbart gränsläge?
Bly batterier mår bäst av att inte vara laddade under 50%.

Under halvtimmes körning laddas inte batteriet mycket om det är blybatterier.
Det stod samma när det var 68%. Ska köra till Nyköping på lördag så får jag se om det laddar något annars blir det att kika säkringen Knut tipsat om.
Funderar på om det kan bli det meddelandet om det är fel ah lagrat i kontrollpanelen.
 
Toppen