• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelsbatteri som tillval från fabrik

F

F.d. 2673

Guest
Hej,

Mitt första inlägg. :)

Min fru och jag beställde under årets Elmia en Adria Coral S 670 SL. Vi fick ett helt ok inbytespris på vår Adria Classica från 2005 så det blev affär där och då. Leverans i Mars så nu har man hela vintern på sig att sitta och drömma. Jag har även betalat in för medlemskap här för nån vecka sen men än är jag inte uppgraderad vilket jag verkligen ser fram emot att bli. :D

När vi läste i tillbehörslistan från Adria valde vi till stödben (många här som inte tycker de är bra men för egen del är jag 120kg "lätt" och frugan är inte heller på fjädernivån så jag hoppas att det ändå blir bra med ben.) Eldsläckare tog vi också då det känns tryggt (och egentligen borde vara standard kan man tycka), men sen såg vi det här med bodelsbatteri GEL vilket tydligen är extrautrustning. Skall man bry sig om att ha bodelsbatteri, eller finns det redan ett sådant fast inte GEL? Är det möjligt att köpa ett batteri i efterhand eller saknas det utrymme i bodelen för det om man inte väljer det från fabrik?

Vi har inte tänkt att fricampa så mkt då vi båda är ganska försiktiga av oss. :rolleyes:

Dumma frågor kanske men vi har aldrig haft husbil innan så ni får ha överseende. :eek:
 
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Ja, på den platsen blir det nog skor som får stå eller dyl. :)

Ang vikten på ekipaget så var det först nyligen som jag begrep att vikten som specas, exempelvis 3100kg (ca) som vår bil väger inkluderar, mig som förare, full tank diesel, full tank vatten och två gastuber. Det innebär ju att man får viktutrymme för ac'n (39kg) och markisen (vetesjutton vad den väger), frugan, tallrikar osv, sängkläder, x antal vinflaskor osv innan man når 3500kg. Kändes väldigt skönt när jag fick reda på det!
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Riktigt som du skriver är det inte.

Tillverkaren räknar i spec för totalvikt, förare: vikt ca 75kg, ( vem XXX väger 75kg)
Dom räknar inte på en full tank bränsle , ej heller full vattentank utan närmare 70% samt EN gasolflaska fylld ca 90% och inte 2st.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 2673

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Riktigt som du skriver är det inte.

Tillverkaren räknar i spec för totalvikt, förare: vikt ca 75kg, ( vem XXX väger 75kg)
Dom räknar inte på en full tank bränsle , ej heller full vattentank utan närmare 70% samt EN gasolflaska fylld ca 90% och inte 2st.

Nähä, det var ju trist att teknikern på Adria Sverige for med osanning då. Får väl ringa trafikpolisen för att höra vad som stämmer...
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 29876

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Nähä, det var ju trist att teknikern på Adria Sverige for med osanning då. Får väl ringa trafikpolisen för att höra vad som stämmer...


Trafikpolisen bryr sig inte mycket om vad som räknas in i tjänstevikten!
Det som intressant vid poliskontroll är om verkliga totalvikten överskrider tillåtna totala maxvikten, eller om någon av maxvikterna för de olika axlarna eller däcken överskrids.
(Bötesbeloppet påverkas dock en aning av tjänstevikten).

Betr. GEL-batteri så är de på utgång och säljs numera egentligen bara som ersättningsbatterier.
De ersätts av AGM-batterier, som har alla fördelar som GEL-batterier har (och lite till) och inga av deras nackdelar.

Mvh Bengt
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Detta med var som ikluderas verkar vara olika mellan bilmärken. Såvitt jag förstår finns det i Tyskland någon standard om detta som tidningen Reise- och Promobil använder.

Titta på nätet eller broschyrerna just för ditt bilmärke, det brukar stå där, samt även vad varje detalj extra (tillbehör) väger. Det gjorde det för vår tyska bil.

hälsn
jyrki
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Detta med var som ikluderas verkar vara olika mellan bilmärken. Såvitt jag förstår finns det i Tyskland någon standard om detta som tidningen Reise- och Promobil använder.

Titta på nätet eller broschyrerna just för ditt bilmärke, det brukar stå där, samt även vad varje detalj extra (tillbehör) väger. Det gjorde det för vår tyska bil.

hälsn
jyrki



Absolut inte, Totalvikten beräknas på en gemensam EU-formel sedan ett par år tillbaka!

Eu 92/21 EN 1646-2

fordonents vikt + förare- samt bränsle ersätts av " vikt -i-körklart-tillstånd
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Trafikpolisen bryr sig inte mycket om vad som räknas in i tjänstevikten!
Det som intressant vid poliskontroll är om verkliga totalvikten överskrider tillåtna totala maxvikten, eller om någon av maxvikterna för de olika axlarna eller däcken överskrids.
(Bötesbeloppet påverkas dock en aning av tjänstevikten).

Betr. GEL-batteri så är de på utgång och säljs numera egentligen bara som ersättningsbatterier.
De ersätts av AGM-batterier, som har alla fördelar som GEL-batterier har (och lite till) och inga av deras nackdelar.

Mvh Bengt



Skattevikt och maxvikt, tjänstevikt och dyligt är borta idag, det är enbart begreppet Totaltvikt som är relevant.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Man måste veta vad "Eu 92/21 EN 1646-2" innebär för att kunna räkna fram vad man kan ta med eller utrusta bilen med, för att inte överskrida totalvikten, som ju är det viktigaste.

Reisemobil + de tillverkare jag tittade på räknar och säger att det är enligt EU-norm.

-75kg förare
-100% fylld färsk vattentank
-100% gas (2x11 kg flaskor)
-90% bränsletank
-verktyg som medföljer
-kabelvinda

Detta ingår i std-vikten "körklar vikt", men för var och en är det ju olika beroende på vår individuella vikt. Mellanskillnaden upp till totalvikten kan man lasta. (Förutsatt att leverantörens siffror är sanna...)

Eller är jag ute och cyklar?

jyrki
 
F

F.d. 10627

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Man måste veta vad "Eu 92/21 EN 1646-2" innebär för att kunna räkna fram vad man kan ta med eller utrusta bilen med, för att inte överskrida totalvikten, som ju är det viktigaste.

Reisemobil + de tillverkare jag tittade på räknar och säger att det är enligt EU-norm.

-75kg förare
-100% fylld färsk vattentank
-100% gas (2x11 kg flaskor)
-90% bränsletank
-verktyg som medföljer
-kabelvinda

Detta ingår i std-vikten "körklar vikt", men för var och en är det ju olika beroende på vår individuella vikt. Mellanskillnaden upp till totalvikten kan man lasta. (Förutsatt att leverantörens siffror är sanna...)

Eller är jag ute och cyklar?

jyrki



Fortfarande är det INTE 2st gasflaskor utan 1 x 11kg som ingår i beräkningen, ej heller vertyg i någon form, därimot 230v kabelvinda räknas in
 
F

F.d. 25023

Guest
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Burstner:
" Mass in running order according to EU regulation 92/21 (+/- 5%) abd EN 1646-2 includes driver, 90% fillin of fuel, water and gas (2 x 11 kg aluminium cylinders), tools and cables (estimated)"

Sunlight
"Massa i körklart skick enligt EG-direktiv 92/21 EG och EN 1646-2 innefattar fordonets tomma vikt (fordonsvikten inklusive förare och till 90 % fylld bränsletank) och följande grundutrustning: fylld vattentank, två 11 kg gasflaskor fyllda till 100 % och en kabelvinda.

Detta säger två tillverkare // hittar ej EU's egen... Spelar till slut ganska liten roll! 16 kg... Inget stort problem.
jyrki
 

atina1

HBK Medlem
Inlägg
1.790
Kommun
Ängelholm
HBK-Nr
20782
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Trafikpolisen bryr sig inte mycket om vad som räknas in i tjänstevikten!
Det som intressant vid poliskontroll är om verkliga totalvikten överskrider tillåtna totala maxvikten, eller om någon av maxvikterna för de olika axlarna eller däcken överskrids.
(Bötesbeloppet påverkas dock en aning av tjänstevikten).

Betr. GEL-batteri så är de på utgång och säljs numera egentligen bara som ersättningsbatterier.
De ersätts av AGM-batterier, som har alla fördelar som GEL-batterier har (och lite till) och inga av deras nackdelar.

Mvh Bengt


Bra talat! Urszula
 

smålänningen

HBK Medlem
Inlägg
1.639
Kommun
Älmhult
HBK-Nr
1442
Medlemskap
2024
Sv: Bodelsbatteri som tillval från fabrik

Dethleffs har bara en p11:
Die Masse in fahrbereitem Zustand beinhaltet das Leergewicht des Fahrzeuges (Eigengewicht des Fahrzeuges inklusive Fahrer und Kraftstofftank zu 90% gefüllt) und folgende Grundausstattung: gefüllter Wassertank (teilweise mit, für die Fahrt, reduziertem Tankvolumen, siehe Technische Daten), eine Gasflasche zu 100% gefüllt und eine Kabeltrommel.

:confused::confused: Såg nu att i den svenska broschyren står det 2xp11!!! Verkar vara väldigt rörigt.
 
Senast ändrad:
Toppen