• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bodelsbatteri som kokar vad är felet?

F

F.d. 53143

Guest
Hej finns det någon som kan hjälpa mig med ett svar på detta problem.

Jag har en Euramobil 2012 med ett original 210 amp Exide gel bodelsbatteri.
Idag luktade det ruttet i hela bilen och jag kände på batteriet som var brännhett.
Såg att det bubblade från cellerna så jag slog av laddningen omg.Originalladdaren är en CBE modell CB 522 som laddar 22 amp.

Jag tog av batteriskorna och då visar batteriet en spänning på 12.72 volt och batteriet fungerar som det ska.

Kan det vara laddaren som är trasig?
Tacksam för svar då vi åker till alperna på fredag.

Mvh
Lars-Erik Borlänge

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Bodelsbatteri som kokar vad är felet?

Tror du har en kortsluttet celle, ellers ville spenningen like etter koking vært over 14 volt. Er det mulig å måle enkeltceller så skal alle være over 2 volt.

F

F.d. 32985

Guest

Vi hade liknande fel i vår bil för lite sedan. Bytte bodelsbatterierna och nu verkar allt fungera igen. Har iofs bara stått med ström ett par tillfällen efter batteribytet men då laddar allt som det ska och ingen lukt. Vårt problem var det som Knut skriver ovan.

F

F.d. 29954

Guest

Håller med Knut.
Du kan kontrollera hur snabbt spänningen sjunker. 12.7V är för lågt i en nyladdad frisk batteri. Full laddad, när du kopplar ifrån laddaren skall spänningen vara över 13V, kanske 13.2V, men den sjunker inom några timmar till ca 12.9V om batteriet är frisk och bra. Sedan stannar den där veckovis.. En riktigt bra batteri håller efter 6 mån fortfarande över 12.8V...

F

F.d. 53143

Guest

Tack för svaren alla vänner
Jag kollar spänningen i morgon bitti så får vi se hur det ser ut.
Det blir troligtvis batteri byte som det ser ut.

Esbjörn

HBK Ställplatsgrupp
Kommun
Osby
HBK-Nr
2497
Medlemskap
2025

För några år sen hade jag ett batteri som kortslöts. Jag tror det berodde på skakiga vägar och kanske billigt batteri

göran-43

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
7413
Medlemskap
2026

Vi har en Dethleffs Globetrotter 3 axlad modell 2013 ,fick problem med glödhet gel bodelsbatterier, märke Banner från Tyskland . Har en kompis med en Adria 2013 samma problem. Vi har båda köpt vanliga blybatterier efter det inga problem!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Batterier av fritidstype bygges med tynnere plater enn startbatterier, dette for å få større lagring på samme volum og vekt. Ulempen med dette er at platene blir mykere og en risikerer kortslutninger både av vibrasjon og høy strøm.

Gel bremser denne virkningen, mens agm legger en sperre mot kortslutning mellom platene. Av denne grunn kan en med agm bygge et batteri som har fritidsbatteriets lagringskapasitet og startbatteriets store strøm.

En felles ulempe for alle typer "vedlikeholdsfrie" batterier er at ved overladning og oppheting så tørker de ut elektrolytten og kapasiteten blir kraftig redusert.

Toppen