• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Bodelbatteri

LarsGN

HBK Medlem
Inlägg
107
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
4621
Medlemskap
2024
Hej
Jag har problem med bodelsbatteri
Har 2st Varta marin
Vid laddning blir ett batteri varmt och drar jag ut elkabeln är där ingen ström på batterierna.
Kan bara byta ett batteri eller man ska byta båda
Vad ska man välja för nya batteri
Mvh
Lars
 
F

Fd.47585

Guest
Ett av våra gav upp för 2 år sen (5 år gamla), jag bytte båda. Är två parallelkopplade batterier olika gamla kommer det nya att ha lite högre spänning (volt). De innebär att det nya kommer ladda det gamla (som har lägre spänning) hela tiden vilket sliter på det nya och minskar livslängden på det.
Jag valde vanliga startbatterier som det satt från fabrik, dom höll ju 5 år så då lär dom nya hålla minst lika länge, det duger åt oss.
 

POHO

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30738
Medlemskap
2024
Hej
Så här gjorde jag! Jag har försök läsa på men det finns många åsikter om att parallellkoppla batterier. En sak som skrivs om är att man ska korskoppla laddningen. Jag har svårt att förstå att det ska vara någon skillnad när man har (som jag 4,5mm2) kabel mellan batterierna. Jag fick inte plats vid orginalbatteriet uta fick använda angränsade utrymC4EFF281-A68E-47CB-8BF6-CDC87D83A0F1_1_105_c.jpegme. Samma batterier men det ena är nåt år gammalt.Vi får så om detta ställer till nåt.
 

Västkustcamparen

HBK Medlem
Inlägg
1.137
Kommun
Ale
HBK-Nr
24499
Medlemskap
2024
Du bör ha 25 mm2 mellan batterierna SAMT korskoppla dem.
Det beror på att batteriernas inre motstånd är VÄLDIGT lågt.
Om du inte korskopplar kommer "det bortre" batteriet inte att vare sig laddas eller laddas ur lika mycket som "det närmaste" batteriet.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ok jag tyckte ändå jag tog i. Övriga kablar från batteriladdare och generator verkar vara 4,5 mm2.
4mm2 kabel bör du inte belasta med mer än 20A,så öka kabelarean där du kan,du har kort avstånd mellan batteri och EBL/laddare så spänningsfall är inget problem,båttillbehörsaffärer har ofta färdiga kablar med pressade kontakter,att ordna en korskoppling som Västkustcamparen säger borde inte vara något problem,förläng bara minuskabeln tex. när du fixar nya kablar.
Unvik försöka pressa nya kontakter på grova kablar med enkla presstänger.
 

POHO

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30738
Medlemskap
2024
4mm2 kabel bör du inte belasta med mer än 20A,så öka kabelarean där du kan,du har kort avstånd mellan batteri och EBL/laddare så spänningsfall är inget problem,båttillbehörsaffärer har ofta färdiga kablar med pressade kontakter,att ordna en korskoppling som Västkustcamparen säger borde inte vara något problem,förläng bara minuskabeln tex. när du fixar nya kablar.
Unvik försöka pressa nya kontakter på grova kablar med enkla presstänger.
Tack för alla tips. Har nu gått från 4,5 mm2 till 35 mm2. Detta borde göra susen. Har lite svårt att förstå korskopplingen. Om jag flyttar minusladdkabeln till andra ändan en 35 mm2 kabel borde det inte göra någon skillnad. Jag kan nu använda batterierna separat och kommer att testa lite kapacitetsprov och mäta med min nya tångamperemätare. Lite kul höstpyssel.
 

Bilagor

  • 1604246484985.png
    1604246484985.png
    1,6 MB · Visningar: 73

Herbet

HBK Medlem
Inlägg
1.390
Kommun
Solna
HBK-Nr
16285
Medlemskap
2024
Tack för alla tips. Har nu gått från 4,5 mm2 till 35 mm2. Detta borde göra susen. Har lite svårt att förstå korskopplingen. Om jag flyttar minusladdkabeln till andra ändan en 35 mm2 kabel borde det inte göra någon skillnad. Jag kan nu använda batterierna separat och kommer att testa lite kapacitetsprov och mäta med min nya tångamperemätare. Lite kul höstpyssel.
Kanske hjälper en del.
stutars.com
 
Senast redigerad av en moderator:

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.069
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Tack för alla tips. Har nu gått från 4,5 mm2 till 35 mm2. Detta borde göra susen. Har lite svårt att förstå korskopplingen. Om jag flyttar minusladdkabeln till andra ändan en 35 mm2 kabel borde det inte göra någon skillnad. Jag kan nu använda batterierna separat och kommer att testa lite kapacitetsprov och mäta med min nya tångamperemätare. Lite kul höstpyssel.
Strömmen tar enklaste vägen när du korskopplar ,det är högre motstånd i kabeln mellan batterierna än direkt in i batteriet,så koppla i kors får du bäst utnyttjande av båda.
 

POHO

HBK Medlem
Inlägg
6
Kommun
Varberg
HBK-Nr
30738
Medlemskap
2024
Har nu kopplat alla minuskablar till andra minuspolen och är därmed korskopplad. Mätte lite ström över plusmatningen till och från batteriet (verkar vara 4,5 mm2 ??). Kopplade ur 220-matningen och satte på TV några lampor samt värmen på gasdrift. Kom upp i c:a 3,5 A. Satte sedan på kylen på 12 V men ingen ökning av ampere. Jag gissar att kylen bara går på 12 V när motorn går. Kan detta stämma eller så är det något annat fel. Solcellerna gav 0,5-1 A och ligger kopplad direkt på batteriet via sin laddbox. Ser ut som man ska klara sig bra länge utan 220 V med solceller och 154 Ah i batteribanken. När jag satte i 220 V så matade det in 8A men efter en kort stund gick det ner till 1 A.
 

Toek

HBK Medlem
Inlägg
223
Kommun
Tyresö
HBK-Nr
4805
Medlemskap
2024
Har nu kopplat alla minuskablar till andra minuspolen och är därmed korskopplad. Mätte lite ström över plusmatningen till och från batteriet (verkar vara 4,5 mm2 ??). Kopplade ur 220-matningen och satte på TV några lampor samt värmen på gasdrift. Kom upp i c:a 3,5 A. Satte sedan på kylen på 12 V men ingen ökning av ampere. Jag gissar att kylen bara går på 12 V när motorn går. Kan detta stämma eller så är det något annat fel. Solcellerna gav 0,5-1 A och ligger kopplad direkt på batteriet via sin laddbox. Ser ut som man ska klara sig bra länge utan 220 V med solceller och 154 Ah i batteribanken. När jag satte i 220 V så matade det in 8A men efter en kort stund gick det ner till 1 A.
12 V skall bara fungera när du kör
 
Toppen