• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bo permanent i husbil-centrala Göteborg.

F

F.d. 13264

Guest
Ja,,inatt blev jag efter att ha tjuvtittat lite här på forumet medlem.
Postade då en fråga i forumet husbilsköp och import.Är intresserad av att köpa en Niesmann Bischoff clou 570.http://www.husbilsklubben.se/forums/t44002/

Men det är inte mina frågor om den modellen som jag tänker skriva om här,utan som rubriken lyder bo permanent i husbil i Göteborgs innerstad !
Sedan 2008-2009 har jag varit inneboende hos kompisar men tröttnade ganska fort på det.
Bland annat bodde jag med en kompis i hennes lägenhet i en av dom mest beryktade förorterna i nordöstra delarna av staden.ALDRIG MERA kommer jag att bo i ett sådant område.Under den korta period då jag bodde där förekom skottlossning,mordförsök,misshandel,två bilbränder.Grannen i lägenheten längst upp på tredje våningen använde sin balkong som sopnedkast.
Jag har egentligen inga problem med folk som är socialt missanpassade eller missgynnade.
Däremot vill jag helst slippa undvika grannen som går ut med en laddad Smith & Wesson 357 i jackan när han skall bort och handla sovrumsmöbler !

Just nu bor jag som inneboende i min farmors paradvåning i centrala delarna av Göteborg i vasastaden och betalar 12000:- kr i månaden för en lägenhet med jätte fint läge och en underbar utsikt.Men farmor är på ålderdomshem och det finns liksom inte på kartan att ta över det här svindyra boendet.
I Göteborg råder sedan länge en bostadsbrist i modellen Grand de Luxe.
Visst byggs det nya lägenheter men för oss som inte har möjlighet/lust att låna eller lägga ut drygt 2 miljoner på en bostadsrätt kan det bli svårt.Hyreslägenheter då i attraktiva lägen,finns det? Lever Elvis ? NEEEJ !!

Jag har nu fått tag på ett garage på en bakgård beläget på en av dom sk långgatorna här i Göteborg.
Det finns första,andra och tredje långgatan.Dessa går pararellt med varandra och endast ett stenkast från Stena lines Danmarksterminal i stadsdelen Linné och gränsar mot Masthugget.
Den utan tvekan mest livliga och mest kända av dessa gator är utan tvekan Andra långgatan.
Det här är en oas i innerstaden med mångfald och integration.
Här finns porrbutiker och strippklubbar.Vänsterpartiet har stora lokaler här och en massa pubar utan vipkort och inträden.
Många restauranger med spännande mat från mellanöstern,Indien,Kina. etc.
Här finns även en del secondhand och antikaffärer samt en del butiker med inriktning mot alternativhandel och retrostil.
Musikaffärer och klädbutiker.
Det finns inte många ungdomar som inte skulle vilja bo i dessa kvarter.

Jag har nu alltså fått tag på en lokal eller rättare sagt stort garage på en av innergårdarna i ett av dessa kvarter.
Lokalen är byggd någon gång på 1890 talet.
Från början bedrevs här glasmästeri och sedan snickeri om jag har förstått en gammal dam rätt som bott i kvarteret sedan hon föddes 1915 !
Två kraftiga portar i trä leder in till denna lokalen som har rinnande kallvatten och el.
En slags anordning skall monteras på det befintliga avloppsröret så att man kan tömma toaletten.Gråvattnet kommer att rinna ner i golvbrunnen under vattenkranen.
Lokalen kan värmas upp under vintern med ett stycke enormt vattenelement som dessutom är mycket vackert att titta på men ett helvete att renovera/skrapa och slipa rost.
Lokalen har använts som garage/förvaringsutrymme av min blivande hyresvärd.
Jag får måla och renovera ganska fritt men INTE inreda/bygga med väggar,badrum,kök osv.Däremot har han inga problem med att jag ställer en husbil där och bor permanent.
Kan nu smälla många flugor i en smäll genom detta boendet.
¤Har alltid viljat bo i en husbil.¤Vill bo centralt i Göteborg.¤ Har inga miljoner att lägga på en dyr bostadrätt.
Så utan att överdriva går nu en dröm i uppfyllelse.
Lokalen är på ca 30 kvadratmeter och har ca 5 meter upp i taket.Portarna går nästan ända upp.
Två fönster på ena väggen som vätter ut mot gården som släpper in ljus.
Hyran är satt till 3000:-/ månad.Elen är det enda som tillkommer.
Husbilen får endast parkeras i lokalen/garaget och själv blir jag lite av en gårdskarl som skall när som behov finnes borsta och kratta löv samt skotta snö och sanda.
Ägna 2 timmar/månad åt att hålla lite snyggt på gården vilket inte skall vara några problem.
Detta för att grannarna helt enkelt skall förstå att det finns en gårdskarl som håller lite snyggt på innergården och då skall det förhoppningsvis inte bli något "väsen" heller bland dom övriga boende.
Inte en mystisk figur som använder garaget för något slags dumheter.
Den som tycker att 2950:- är dyrt för att hyra ett garage och dessutom behöva jobba lite för att det skall vara borstat och fixat runt omkring ,kan ju ta och titta på vad en lägenhet kostar i månaden i centrala delarna av Göteborg.
Bredband och telefoni är som allt annat nu förtiden mobilt det med ! Så det är ju inga problem.
Tvättamaskin kommer att inköpas liksom torkskåp.

Är det någon annan här på HBK som bor i sin husbil i någon innerstad ?
Någon som kanske redan bor så här i Göteborg eller har gjort ?

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025
Sv: Bo permanent i husbil-centrala Göteborg.

Låter som rena fyndet enl. mig.

Kan mycket väl själv tänka mig liknande boendeform i framtiden, inte just nu.
Priset är väl relativt, alltså till ens inkomster? För min del låter det som rena
fyndet, tak över huvudet med dess möjligheterna runt ikring, tvättmaskin etc.

Bara att gratulera!
Mvh. Magnus

Ang. boende mitt i stan, de gånger vi lirar på tex. Jamesons så parkeras HB mitt i centrum flera dagar i rad, p-peng några hundringar för en långhelg!

Marcus58

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
4940
Medlemskap
2025

Det låter som ett fantastiskt boende. Då blir vi grannar...:)
Jag bor på Linnégatan (en tvärgata till långgatorna), dock inte i
husbil utan i en bostadsrätt men hade gärna velat ha min husbil
här inne i centrum också.
Lycka till med boendet!

F

F.d. 13264

Guest

Hej och tack för ditt inlägg.

Den här lokalen/garaget måste göras fixas med slipa,,spackla måla.
Såväl tak,väggar och golv.
Detta får jag själv fixa och även stä för kostnaden men det tycker jag bara är helt okej.
Och sist men inte minst: Måste införskaffa mig en Niesmann+Bischoff clou 570 snart !

Ja,,jag blev väldigt glad minst sagt när värden ringde och frågade om jag fortfarande var intresserad av lokalen.
Har fått lobba och charma både honom och blivande grannarna.
Fanns en minst sagt viss tveksamhet till att ha någon boendes i husbil på gårdens garage.
Men när ord som gårdskarl och hålla snyggt på innergården med borste,kratta och spade började nämnas vaknade alla äldre till en positivare tongång eftersom det en gång i tiden fanns en just gårdskarl där som höll ordning och reda.

Jamesson på Avenyn i Göteborg slinker jag in ibland på.
Och skulle ni nu få för er att parkera husbilen på Hedens stora parkeringsplats som ligger i närheten av Jamesson så se till att INTE ställa er allt för nära busshållplatserna under fredag-lördag.
Många berusade människor och nyfikna ungdomar som gärna vill utforska husbilar som står parkerade där.
Eller som när jag och min kompis bodde i hans Hobby 600 på Heden- det blev "Urinoaren 600" på utsidan av bilen ! på dörren in till bodelen!

BerntMgn

HBK Medlem
Kommun
Stenungsund
HBK-Nr
262
Medlemskap
2025

Hej, vill inte ta bort ditt intresse för husbil, meeen om det är boende som är prioritet 1 så varför inte ställa in en husvagn istället.
:yes:

F

F.d. 13264

Guest

Hej Berndt !

Jag reser väldigt mycket.
Kompisar och vänner som bor lite överallt.
Och sedan bara känslan av att kunna dra ut en elsladd.Koppla bort slangen till avloppsbrunnen och bara sätta i nyckeln och åka iväg !

Sedan har vi intresset för skog och natur med älgjakten varje höst.

Hamburg blir det minst 2 gånger / året och där har jag informerat mig om att det skall inte vara helt omöjligt att ställa bilen på någon av ställplatserna.

Spanien kommer det nog bli med.

Många kompisar och vänner i småland efter ett antal besök på Hultsfreds festivalen!
Att helt enkelt kunna vara helt fri på ett enkelt och smidigt sätt.

Men visst fanns tankarna på en husvagn förut.

Roffe1

HBK Medlem (P)
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
815
Medlemskap
2025

Självklart rätt val för dig. Husbilen har ju precis de fördelarna som du nämner. Husvagn är för folk som vill ligga kvar på samma ställe. Av den anledningen bytte vi husvagnen mot husbil. Lycka till med husbil letandet o VÄLKOMMEN I HUSBILSKLUBBEN.

F

F.d. 25142

Guest

Lycka till!! Det kommer att bli görbra!

F

F.d. 13264

Guest

Tackar för all uppmuntran !

Som sagt-lokalen måste spacklas på sina ställen och allt väggar,golvet och taket måste det med fixas.

Lite vvs jobb krävs med för att vatten och avlopp skall fungera smidigt.

Planen är att lokalen FÖRST skall bli helt färdig INNAN husbilen är på plats och i nuläget finnes det ingen husbil.

Till årsskiftet skall ALLT vara klart med nyrenoverad lokal och inköpt husbil.

Skulle det vara någon som sitter och klämmer på en FIN Niesmann+Bischoff 570 Clou eller liknande från denna tillverkaren kan så gärna skicka ett meddelande. ALLA svar beaktas !!

F

F.d. 53078

Guest

Låter jättekul hoppas att vi får se lite bilder av renovera ställplats

lenmar

HBK Medlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
4769
Medlemskap
2025

Du får en hel del träffar på mobile.de om du söker där och kan tänka dig att importera,lycka till med letandet
Lennart

F

F.d. 2692

Guest

Låter kanon bra. Priset är det absolut inget fel på. Betalade 1.200 för en parkering som jag bara kunde använda dagtid.

Toppen