• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bo i husbilen

Anki o Claes 950

FD HBK Medlem
Kommun
Kalmar
HBK-Nr
950
Medlemskap
2022
Om tre månader flyttar vi ut i husbilen. Först ska villan tömmas och städas
sedan blir postadressen hos svärmor. När hustrun går i förtidspension om
ett år bär det av söderut Spanien och Marocko. Idagsläget har vi en Nordic
625 den är i minsta laget. Vi har tittat på en Rapido 10066 årsm 13, den är i
vårt tycke läcker. Vill gärna ha tips om andra bilar gärna med motivering
Anki o Claes
:yes:

Senast ändrad:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbilen

Vad trevligt att läsa om er förestående övervintringsresa till Spanien och Marocko. Vi själva åker på övervintringsresa till just Spanien nu i mitten av augusti och kommer inte hem igen förrän i slutet av april nästa år - gissa om vi längtar till dess !

Betr. ev ny husbil för er del, så vill vi gärna "dra vårt strå till stacken" och tipsa er om våra 2 senaste husbilar. 2007 köpte vi en ny Bürstner I 821 G (3-axlad och 8,87 meter lång). Denna bil bytte vi mot i en Bürstner I 890 G och fick den levererad i slutet av april i fjol (även den 3-axlad och exakt 9 meter lång).

821:an ägde vi i 5 år och under denna tid hade vi inte ett enda fel på denna husbil - något som dessvärre är ovanligt avseende just fabriksnya bilar...

Den 890:a vi nu har ägt under ett år håller samma fina kvalitet - inte ett enda fel eller garantiåtagande så långt !
Bilen har en stor queen size säng längt bak och under denna ett garage med 2 stora dörrar för förvaring av bl.a. cyklar eller mobbe och annan utrustning man vill ha med sig. Dessutom har bilen dubbelgolv med 4 st lastluckor (2 på vardera sidan) - här förvarar vi bl.a. ett stort campingbord och 4 st stora campingstolar. Lastkapaciteten är mycket stor i denna husbil !

Bilen har naturligtvis vattenburen Alde-värme (och golvvärme), som är mycket lätt att ställa in och som ger en mycket skön värme.
Ovanför förar- och passagerarplatserna finns en elektriskt manövererad dubbelsäng - kan vara bra att ha om man får gäster som vill hälsa på några dagar.

Inne i husbilen finns det ett imponerande stort antal förvaringsutrymmen med stora luckor att öppna för förvaring av bl.a. kläder, porslin och glas.

Innan vi gjorde affär och bytte till denna I 890 G vid besöket på Elmiamässan i september i fjol, så passade vi naturligtvis på att kika in i andra tillverkares husbilar. Det alternativ som tilltalade oss mest var en Carthago i samma storlek som 890:an, men det bidde ingen affär av den enkla anledningen att vi tycker att deras bilar är så trånga i bodelen - i övrigt att det naturligtvis en fin bil med hög kvalité.

890:an är vidare utrustad med Fiats 3-litersmotor som utvecklar 180 hk - den kan fås med automatlåda eller med manuell 6-växlad låda. Vid vår resa till Tyskland och Frankrike i somras (med nära nog full last en stor del av resan), så låg bränsleförbrukningen på exakt 1 liter per mil i snitt under vår nästan 600 mil långa resa !

Lycka till med ert husbilsköp och er förestående resa till södern !

På vår hemsida Bosses och Gerds husbilsresor kan ni se bilder på vår 890:a.

PS. Om ni önskar ytterligare info om vår husbil, så är ni naturligtvis välkomna att höra av er. DS.

F

F.d. 55338

Guest

Tack för ditt svar Vi planerar en resa till mantorp där ska vi kolla in deras bilar
Mvh Claes
Hej på er. Vi är ett par som varit i Portugal och Spanien dom senaste 2 åren i ca:6-7 mån varje gång. Men en sak är klar, man ska inte ha för långa h-bilar då dom flesta campingarna som ligger centralt är nedlagda fruktodlingar med relativt mycket träd kvar, som ska skugga under den varma perioden.
Mao.kan det bli svårt att hitta c-platser som man får plats på!! Okej det finns nya fina c-platser med stora "tomter" men dom tycker vi ligger lite avsides och ocentralt. Vi har en bil på 7,8m och tycker att där är gränsen nådd,om man vill ha tillgång till dom flesta camping o ställplatser.(Carthago I51).
Jag har erfarenhet av stora fordon så jag är inte någon ovan förare (fd.långtradarchauf).Det här var bara mina tankar och erfarenhet av långa h-bilar i sydligare länder. LYCKA TILL.
Hälsn. från oss som rullar söderut i sept.-okt.
Lizzy / Ove. :bye::msn_sunglasses::bock::mh4:

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Anki och Claes !

Vi glömde att tipsa er om att I 890 G även finns med långbäddar. Modellbeteckningen är då I 895 G - vi är dock "allergiska" mot husbilar med långbäddar och eftersom vi hade en "tvärbädd" över garaget på 821:an, så valde vi denna gång "queen size"-varianten och det har vi inte ångrat.

Betr. husbilars längd, så kan jag ge Ove och Lizzy rätt på en punkt - det kan ibland vara svårt att komma in på campingar med en lång bil, men bara IBLAND !
Vi har ytterst sällan haft några problem - kanske 4-5 gånger under alla våra resor och det har i samtliga fall varit vid Gardasjön i Italien, där tomterna på campingarna är ganska små (gäller en av tre campingar intill byn Lazise.
Om vi stött på problem vid ankomsten till en ställplats eller camping, så har vi helt enkelt bara åkt vidare och valt en annan plats - svårare än så är det ju inte !
Om man däremot åker omkring i husbilar vars längd uppgår till över 10 meter, ja då kan man få problem att få plats på många campingar och ställplatser även om det finns många platser som accepterar bilar upp till 12 meter.

När ni besöker Östgöta Camping, så ring i förväg och fråga efter Torgny Ekman (huvudägaren till företaget) och boka tid med honom för en visning av dessa bilar - hälsa då så gott från Gerd och Bosse i Södertälje - det är av honom som vi köpt de flesta av våra husbilar.
Lycka till !

F

F.d. 30455

Guest

Hej!

Ansluter med några frågor om 895:an. Jag går i köptankar och Burstners 895 är den modell jag fastnat mest för. En liten fundering (jag har ännu inte provkört eller tittat närmare på modellerna) är avseende queensize eller långbäddar. En queensize är enl. uppgift 194 x 143 cm, vilket jag tycker känns gränsfall litet. Vad är måtten på långbäddarna? Går det att lägga i mellanrummet och göra till en helbädd bak? Komforten är oerhört viktig för oss så vi vill verkligen ha bästa utrymmet.
En annan fråga, jag har noterat att något elverk inte verkar finnas fast installerat i några husbilar. Återstår att satsa på ett bärbart. Är Hondas 2kw väl tillräckligt för att klara micro, tv, data etc?
Jag kommer säkert på fler frågor då detta kommer att bli första husbilen. Generella tips mottages tacksamt.
mvh
Magnus

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Magnus,

Dessvärre kan inte jag, men förhoppningsvis någon annan Bürstnerägare i klubben, svara på dina frågor om långbäddarna i 895:an eller din fråga om elverk.

Men, vi kan försäkra dig om att vår queensize säng i 890:an gott och väl räcker till - vi bodde ju i bilen i Spanien i 6 månader i vintras plus de 2 månader vi tog på oss för att köra ned resp. hem från Spanien = totalt 8 månader !

Torgny Ekman har nu gått i pension och jobbar inte längre på Östgöta Camping i Mantorp, men kontakta gärna hans son Rolf (eller någon säljare) för en privat visning av båda modellerna !

Lycka till med ditt köp av en 890:a eller 895:a - du kommer def. inte att ångra dig om du väljer någon av dessa båda modeller !

F

F.d. 50472

Guest

Hej
En liten undran när du lastat det ni skall ha med er har ni vägt bilen då.
Har själv en i 810 med långbäddar ligger alltid på gränsen har inget överflöd med oss .

Siv o Björn:)

S

Sören-6830

Guest

Magnus,

Dessvärre kan inte jag, men förhoppningsvis någon annan Bürstnerägare i klubben, svara på dina frågor om långbäddarna i 895:an eller din fråga om elverk.

Men, vi kan försäkra dig om att vår queensize säng i 890:an gott och väl räcker till - vi bodde ju i bilen i Spanien i 6 månader i vintras plus de 2 månader vi tog på oss för att köra ned resp. hem från Spanien = totalt 8 månader !

Torgny Ekman har nu gått i pension och jobbar inte längre på Östgöta Camping i Mantorp, men kontakta gärna hans son Rolf (eller någon säljare) för en privat visning av båda modellerna !

Lycka till med ditt köp av en 890:a eller 895:a - du kommer def. inte att ångra dig om du väljer någon av dessa båda modeller !

Om ni ska åka till Mantorp och se på bil, titta också på Niesmann+Bischoff som de också säljer där.
Läs också senaste numret av Husbilen Test där det finns en artikel om N+B. Jämför gärna med priserna i Tyskland för bilarna.

Livibil

HBK Medlem
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025

Solceller och en inverter klarar rätt mycket av vad du behöver i el, dock givetvis inte ACn.
Kan sen bara instämma i att NB är en trevlig bil.
MVH
Siv

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024

Till Siv och Björn !

I september i fjol, när vi åkte ner till Spanien på vår övervintringsresa, stannade vi till på en kontrollplats och vägde bilen.

Gudarna ska veta att det var mycket "bra att ha grejor" i bilen (som inte kommer att få åka med ner till hösten...) och med full tank diesel (stora tanken), halvfull färskvattentank (gråvattentanken tom), så hade vi 200 kg tillgodo.

Tilläggas skall är att vår bil har extrautrustning som väger en del, t.ex. en 85 cm Oyster parabolantenn, en stor solcellsplatta, larm, stora bränsletanken, stora motorn samt har lastats med gott om porslin och glas (ej plastdito - tyvärr - och detta väger ju "bly"...).

När vi reste hem från Spanien i våras, så stannade vi på nytt på samma kontrollplats och noterade då - till vår förskräckelse - att vi åkte omkring med övervikt. Detta då beroende på "tankning" av ädla drycker och det både i Spanien, Frankrike och i Tyskland...

Om vi inte missminner oss, så är ju er bil 9,20 lång (vår är exakt 9 meter) och dessa extra 20 cm bör ju också väga en del.

MEN, faktum kvarstår - det går fort att komma upp i max tillåten last - våra bilar ska ju kunna lasta 1.000 kg och den vikten kommer man snabbt upp i om man extrautrustar bilen utöver standard !

En lösning på problemet kan ju vara att, som en norrman vi mötte i Frankrike på väg ner till Spanien i höstas gjort, skaffa sig en mindre täckt släpvagn till sin Bürstner I 810 - han klagade också på... att hans hustru älskade att ta med sig gott om "bra att ha grejor"...

Wberger

HBK Medlem
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2025

Hej!

Ansluter med några frågor om 895:an. Jag går i köptankar och Burstners 895 är den modell jag fastnat mest för. En liten fundering (jag har ännu inte provkört eller tittat närmare på modellerna) är avseende queensize eller långbäddar. En queensize är enl. uppgift 194 x 143 cm, vilket jag tycker känns gränsfall litet. Vad är måtten på långbäddarna? Går det att lägga i mellanrummet och göra till en helbädd bak? Komforten är oerhört viktig för oss så vi vill verkligen ha bästa utrymmet.
En annan fråga, jag har noterat att något elverk inte verkar finnas fast installerat i några husbilar. Återstår att satsa på ett bärbart. Är Hondas 2kw väl tillräckligt för att klara micro, tv, data etc?
Jag kommer säkert på fler frågor då detta kommer att bli första husbilen. Generella tips mottages tacksamt.
mvh
Magnus

Solceller har blivit billiga , fler och fler underlåter att ta med extra vikt och stinkande bensin som ett elverk innebär!

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Monterbare elverk finnes fra et 20 kg stinkende gasol totakt via bensindrevne på minst 30 kg + bensintank til dieselverk som stort sett starter på rundt 70 kg. Mye død vekt om en ikke bruker det ofte.

Har selv hatt husbil med innebygget elverk og 100 liter bensintank, men de eneste gangene det ble brukt var når vi hadde med en katt og det var svært varmt ute. Satte på elverket og AC slik at katten hadde det behaglig :D mens vi var ute. Det verket veide 45 kg + tanken.

F

F.d. 53012

Guest

Stort utbud men inga vidare säljare.

E

Ericsson c52

Guest

hur gör ni om en av er blir sjuk då är det väl gamla svedala som gäller ,hur då göra med en husbil

F

F.d. 55554

Guest

För vår del så körde Gittan själv hem husbilen, jag tog flyget.
Läs mer under "Dit åker vi"

Toppen