• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bo i husbil

t.hed

FD HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
7207
Medlemskap
2022
Är det nån som har försökt bo i husbil en längre tid i Malmö och kan ge mig några tips. Vi bor på en golfbana för tillfället, vi har tillgång till toa och dusch, men (och det är ett stort men) vad gör man med tvätten
och var tömmer man gråvatten/toa. Camping tänkte jag som säkert ni också tänker. Tvätta där kan man göra men då måste man vara gäst en natt kostar 320:- plus tvättstugan 50:- på Sibbarb camping. På stan finns det kemtvättar som kostar 70:-/kg.
Tömma gråvatten/toa kan man tänka sig vara gratis, men där bedrog jag mig, 50:- kostar det. Tar vi in som gäster på campingen då har vi allt men ska man bo, låt säga en månad då blir det 8960:- vill man ha el så blir det 840:- till.
Jag tycker Malmö är en väldigt fin stad, men ingen bra frikampar stad.

Bestliner

HBK Medlem
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
11647
Medlemskap
2024
Sv: Bo i husbil

De flesta campingar brukar gå att förhandla priset om man skall stå ett antal månader. Det kan vara svårt från midsommar fram till mitten av augusti men sedan går det säkert bra att få ned priset till under hälften. Elen förefaller inte så hög så då den ju bara motsvarar 400-500 kwt. Vintertid är det att se som billigt då du troligen kommer att förbruka mer än 1000kwt permånad.

J

Jarn

Guest

Limhamns småbåtshamn, kostar 200 och lär ha tvättmaskin också.
Lagunens småbåtshamn, 180 med fritt WiFi men utan tvättmaskin.

Lundsholm

HBK Medlem
Kommun
Torsås
HBK-Nr
11560
Medlemskap
2027

Ett problem är att det bara är campingplatser som det är tillåtet att stå längre tid. En ställplats är definitionsmässigt för kortare tid, skulle det bli längre tider skulle man inte kunna hävda ställplats vilket i juridisk mening är parkering i Sverige utan då är det camping.

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

De flesta campingar brukar gå att förhandla priset om man skall stå ett antal månader. Det kan vara svårt från midsommar fram till mitten av augusti men sedan går det säkert bra att få ned priset till under hälften. Elen förefaller inte så hög så då den ju bara motsvarar 400-500 kwt. Vintertid är det att se som billigt då du troligen kommer att förbruka mer än 1000kwt permånad.

Man får ingen camping i hela Sverige att sälja elen vintertid för 840kr/mån, det törs jag skriva utan att ens kolla upp det..

Jag tror ingen väljer att bo i husbil för att spara pengar och om någon har gett sig på det får dom nog bittert erfara att en liten lägenhet inte är så dum ändå.

Mangan1

HBK Medlem
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2025

Sätt in en annons i lokalbladet..
Plats sökes för husbil över säsong!

Jag gjorde detta förra året och fick bra svar från gårdar,
markägare och pensionärer som erbjöd fantastiskt bra lösningar!

Mvh. Magnus

Chippen

HBK Medlem
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2029

Här kan ni kanske hitta en lösning. Vi är många som bor i husbilen och har det som enda hem.

http://www.husbilsklubben.se/forums/t67949/

Läste igenom hela tråden och speciellt ett inlägg var väldigt bra, med egna tvättmaskin osv..

Vi har istället en annan fundering, hyra ut en del av huset som finansierar alla kostnader och sen ge sig iväg vintertid mot varmare breddgrader. Då har vi alltid kvar vår fasta punkt för det kommer förmodligen en tid då man blir för gammal att leva nomadliv "Tidningsreklam";)

Men först ska vi bli pensionärer och det dröjer en stund till..

Lovisa

HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
5889
Medlemskap
2025

Man får ingen camping i hela Sverige att sälja elen vintertid för 840kr/mån, det törs jag skriva utan att ens kolla upp det..

Jag tror ingen väljer att bo i husbil för att spara pengar och om någon har gett sig på det får dom nog bittert erfara att en liten lägenhet inte är så dum ändå.

För två år sedan 1september - 1 december bodde jag i husbilen på Mölle camping norr om Höganäs .. Betalade 2500kr i månaden inklusive ström och allt annat man kan tänkas behöva

t.hed

FD HBK Medlem
Kommun
Vimmerby
HBK-Nr
7207
Medlemskap
2022

Tack för svaren, en del riktigt bra, ska kolla upp Limhamn och annonseringen i lokaltidningar.
Vissa hakade upp sig på elen det va inte det inlägget handlade om.
Det va tömning av toa/gråvatten och tvätt. Speciellt toa/gråvatten som en stor kommun borde ha en lösning på, vi blir ju bara fler och fler som föredrar husbilslivet.

Toppen