• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

BMS123 Haveri... igen

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Nu dog mitt styrkort for de externa relaerna (positiv terminal utgang). Igen!
Senast det hande var i Maj, da kopte jag ett nytt kort och det har fungerat anda tills nu!

forra gangen var det jag som klantade till det och dodade bluetooth modulen.


nu startar den men stoppar direkt igen. Jag har kontakt med blatanden men batterierna visar 100%, jag vet att de ar 50%.
samt att den kopplar bort relaerna inom nagra sek. jag har testat i timmar nu att koppla om o lata dem vila en stund for att forsoka igen, inget hjalper...

Jag funderar pa om det ar ett fel som ar trasigt.. ;)

Har mailat dem och fragat om de kan skicka ett kort express till mig, men det e ju Fredag EM. Just nu har jag kopplat forbi banken o kor pa startbatteriet med inkopplad laddare, bara for att halla ovriga system vid liv...




//Freddy
 

ingbe

HBK Medlem
Inlägg
1.292
Kommun
Linköping
HBK-Nr
26160
Medlemskap
2024
Det bör vara en gnistsläckare som tar hand om den induktiva energin i det externa reläet, annars trycker det tillbaka en spänningsspik med omvänd polaritet mot BMS:en. En diod med minst samma märkström som reläet är en enkel lösning.
 
F

F.d. 22252

Guest
Ja strecket eller märkningen på diodens minus ska kopplas på plus på reläet men jag antar att det finns inbyggt i reläkortet allt annat vore vansinne. Det jag undrar över som jobbat mycket med kretskort är ju hur lödningarna på komponenterna är.
Ganska vanligt att de som konstruerat kretskortet jobbar med elektronik inte på hur den mekaniska delen är och det är ofta att det blir seriefel dvs samma fel efter ett tag på nya kretskort.
När jag var ung var jag tvreparatör och vissa modeller av samma märken fick samma lödfel på ett kretskort och man visste redan från början att det bara var att löda om kretskortet så var allt klart, de som hade tur fick det inom garantin de andra inte.
Jag skulle vilja sträcka mej så långt att den största delen av felen beror på dåliga lödningar inte så ofta beroende på att en komponent ger upp. Och speciellt i en bil som blir utsatt för mycket stora temperaturväxlingar -20 - +50.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Jag hittar inte bilden pa 12v varianten just nu, men pa bilderna ser ni...

jag har fortsatt mina test undernatten.. detta kort verkar gora en sjalv test, darefter kopplar det loss bade ladd och forbruknings rela.

bara att invanta ett nytt kort, samtidigt sa ar det snart dags att byta celler. I dag har jag 300A men funderar pa att kopa ett mindre med BMS integrerat i det.. jag har inbyggt elverk som jag anvande ca 10h om aret (micron), och batterierna gar aldrig under 60% med solceller och korning.
ska fundera pa det hela ett tag till...

//Freddy

bms.JPGrel.JPG
 

tony o nette

HBK Medlem
Inlägg
1.477
Kommun
Gävle
HBK-Nr
17682
Medlemskap
2024
Kan det ha att göra med den nedersta texten kanske.
"".........att använda något hjälprelä.""
Nu står ju detta på sidan om 24Volts reläet.
Står det lika på 12Volts relä sidan?
Dessa verkar dra en del ström.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Jag har 12v varianten av detta relä till min BMS123. Inga problem att dra det med bmsen men det är törstigt och blir väldigt varmt.
Vill minnas att det stod på reläet att det inte var för konstant bruk vilket var konstigt eftersom att det rekommenderades.
Skulle definitivt ta ett annat relä idag.
 

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Kan det ha att göra med den nedersta texten kanske.
"".........att använda något hjälprelä.""
Nu står ju detta på sidan om 24Volts reläet.
Står det lika på 12Volts relä sidan?
Dessa verkar dra en del ström.

hej, ja det ar samma text pa dem.
Men som du ser pa styrkortet sa sitter det rela pa det som sedan drar det stora relat.
Allt ar kopt pa samma stalle och detta ar vad de rekomenderar.

Just nu luktar det brant i bilen...
Sag att laddaren inte laddade som den skulle, en victron multiplus 1200/50 (Laddar upp till 50A) insag att batteriavskiljaren (Orginalet i bilen) ocksa ett rela var varmt och luktade ill.. Mycket illa och mycket varmt, som tur var sa slog laddaren ifran direkt, och jag ventilerar nu. Knappast troligt att detta orsakat ovriga problem da det just nu bara ar start batteriet som ar inkopplat, men vem vet.. Betallde ett nytt rela for 12V avskiljningen (Huvudbrytaren till forbrukarna) i bilen. nagot ar skumt med mitt system, blir nog en dag i felsokningens tecken med en massa mindre val valda ord...



//Freddy
 
Senast ändrad:

Dj Freddy

HBK Medlem
Inlägg
904
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
9195
Medlemskap
2024
Snabb felsokning...
Huvudbrytaren (rela av tveksam kvalitet) forbikopplat, ingen varme i kablage, alla sakringar hela i ebl, ohm matning pa rela visar att det e kasst (genererar bara varme istallet for att skicka strommen vidare), saledes har jag flera fel, batteriavskiljande styrkort for BMS havererad (detta kopplar bara bort batteriet), huvud brytaren avslutade sitt liv med mycket varme och doft.

Nu nar Lifpo4 batterierna ar isolerade fran systemet, samt huvudbrytaren forbikopplad sa har jag bara start batteriet i systemt. Samt laddaren, vilket gor att belysning och kyl/frys fungerar (kontollkrets 12 v, drivs av gas eller110)

Jag har som ni kan se pa bilden koll pa strommarna i systemet, detta ar en RPI som jag just nu utokar med en touch skarm och victron OS.
detta jobbade jag med i gar nar bms:en slutade att vara med i leken. RPI:en har jag haft ett bra tag nu, och mycket enkelt att overvaka systemt online var jag an befinner mig. Touch screen ar ett bra tillagg, nasta utokning blir med tank nivaer och start stopp funktioner ex starta pannan, kyl o frys, AC osv Kul att ha funktion nar man inte vart i bilen pa ett tag och vill komma till en varm/kall bil och en kyl redo for mat o dryck ;)

dagen fortsatter med elsystemet.. blir nog nytt Kraftigare kablage fran huvudbrytare/laddare till batteribank...

jag har brandslackaren och en dunk vodka i standby, far se vart detta slutar ;)

//Freddy

rpvic.JPG
 
Toppen