• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2025 kommer att hållas i Karlstad 29 Maj - 1 Juni.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2025
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

BMS lågtemperaturskydd

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.635
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Mitt litiumbatteri har lågtemperaturskydd, det går inte att ladda fullt ut under 0 grader batteritemp, men hur fungerar skyddet? batteriet fungera för strömförsörjning av bodelen men tar inte emot laddning, båda funktionerna laddning/förbrukning är ju inkopplade samtidigt, hindrar BMS att spänningen stiger som vid laddning? samtidigt anger tillverkaren av batteriet att det tål 0.1C laddning vid minusgrader, hur hänger detta ihop??
 
Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.880
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
båda funktionerna laddning/förbrukning är ju inkopplade samtidigt, hindrar BMS att spänningen stiger som vid laddning?
BMS skiljer på laddning (inkommande ström) och urladdning (utgående ström). I mitt BMS kan jag välja om jag vill tillåta laddning respektive urladdning separat.

samtidigt anger tillverkaren av batteriet att det tål 0.1C laddning vid minusgrader, hur hänger detta ihop??
Battericellerna och BMS är helt skilda åt egenskapsmässigt. Batteritillverkaren får programmera BMS så att celltillverkarens specar uppfylls.
I ditt fall är inte BMS programmerat för att dra nytta av cellernas hela specifikation. (ladda 0,1C vid minusgrader.)
Detta kan bero på lathet, eller troligast på att BMS inte kan programmeras för att tillåta strömberoende laddning VS temperatur.
Utan endast laddning AV/PÅ.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.635
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
BMS skiljer på laddning (inkommande ström) och urladdning (utgående ström). I mitt BMS kan jag välja om jag vill tillåta laddning respektive urladdning separat.


Battericellerna och BMS är helt skilda åt egenskapsmässigt. Batteritillverkaren får programmera BMS så att celltillverkarens specar uppfylls.
I ditt fall är inte BMS programmerat för att dra nytta av cellernas hela specifikation. (ladda 0,1C vid minusgrader.)
Detta kan bero på lathet, eller troligast på att BMS inte kan programmeras för att tillåta strömberoende laddning VS temperatur.
Utan endast laddning AV/PÅ.
Du menar att batterierna egentligen skulle kunna laddas med mer än 0.1C vid minusgrader, beroende på hur många minusgrader det är,inte bara av/på?
 

Michael S

HBK Medlem
Inlägg
4.880
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Nej,
Jag menar att laddningen inte behöver stängas vid noll grader, eftersom cellerna klarar 0,1C laddning vid frost.
BMS kunde ha tillåtit detta, i stället slår BMS av laddningen helt vid kallare än noll grader.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
9.926
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
Du menar att batterierna egentligen skulle kunna laddas med mer än 0.1C vid minusgrader, beroende på hur många minusgrader det är,inte bara av/på?
Bms'ets huvuduppgift är att skydda battericellerna från skador.
Laddar man ett normalt LiFePO4 batteri i minusgrader så får battericellerna permanenta skador.

Men det finns LFP-kemier som tål att laddas i minusgrader.
Mitt batterbygge i husbilen innehåller
LiFeYPO4-celler, innehållande Yttrium, de kan laddas med 0,1C ner till -45grader.

Hög temperatur är också skadligt en hel del LFP-celler får permanenta skador runt +65grader.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.635
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Nej,
Jag menar att laddningen inte behöver stängas vid noll grader, eftersom cellerna klarar 0,1C laddning vid frost.
BMS kunde ha tillåtit detta, i stället slår BMS av laddningen helt vid kallare än noll grader.
Tack,den information jag fått från tillverkaren är att BMS accepterar 0.1C vid minusgrader, det är den funktionen som aktiveras då batteriet når 0grader, har dock inte provat än.

Detta svar fick jag på frågan om laddning i minusgrader.

Batteriet blockerar strömmen vid en celltemperatur under 0C om laddströmmen är över 0,1C. Batteriets APP visar BMS temperaturen på cellpackets ovansida, det kan därav diffa några grader utifrån batteriets kärntemperatur om det är lite snabbare temeperaturväxlingar.
 
Senast ändrad:

Seppo Honkanen

HBK Medlem
Inlägg
882
Kommun
Österåker
HBK-Nr
28785
Medlemskap
2026
När jag ställer av bilen så kan jag ha kanske 50% laddning på batteriet. 3 månader senare är det fortfarande 50%...Ifall jag behöver ladda det av någon anledning, utan att sätt på Alde-värmaren, så sätter jag en 300W värmefläkt i närheten av batteriet. VE Batteriet behöver +5C för att öppna för laddning.
 
Toppen