• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bly,Agm eller Gel

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025
Vilken typ av batteri skall man välja?det lutar åt 2 80AH blybatterier kostar ca 1900kr.
Vad säger expertisen är Agm tex. värt pengarna?

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026
Sv: Bly,Agm eller Gel

Ojoj, nu blir det många synpunkter... Ingen annan har svarat så jag börjar...
För att välja typ kan du få lite hjälp från Batterival
Mer info finns på Vilka batterier ska jag köpa? | Skyllermarks Lite slingrigare är EXIDE Technologies men även där finns bra info.

Enklast (vikt) o billigast (kr/Ah) är de batterier som tillverkas i störst serier. Våta bly startbatterier. Många väljer denna väg. De tål skakningar i fordon, kraftiga urladdningar, mycket billiga och är lätta att hantera... Det finns andra spår. Själv köpte jag ett Sonnenschein a 60 kg år 2007. Det kostade en förmögenhet men är fortfarande som nytt. Men jag sköter det som en guldklimp.

Bland de som skriver mest och verkar nöjdast, ser idag ut att välja Biltema AGM 95Ah. Jag tror det är ett gott val. Hälsar Björn

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

Olof G du får nog tala om lite mer hur du tänker använda batterierna för att det ska vara möjligt att ge ett rättvisande svar.

Hur mycket förbrukar du/dygn?
Hur laddar du och hur ofta?
Solceller?
Står du långa tider utan elstolpe?
Hur många dagar vill du klara dig?

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Jag har ingen solcell,laddar huvudsakligen från bilens generator,någon gång i veckan från elstolpe.
Exakt förbrukning vet jag inte,belysning mest led,tv,radio samt cirkulationspump till värme.

Håkan

HBK Hedersmedlem
Admin medlem
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
1
Medlemskap
2049

En grov uträkning kan se ut så här:
2x80Ah = 160Ah vid fulladdning via elstolpe.
80% vid generatorladdning
128Ah

Med vanliga blybatterier:
Max 50% urladdning
80Ah
Tillgänglig kapacitet:
48Ah (+32Ah vid fulladdning)

Med AGM:
Max 70% urladdning
48Ah
Tillgänglig kapacitet:
80Ah (+32Ah vid fulladdning)

Detta är ju endast en fingervisning och det beror givetvis på vilka batterier du köper hur värden blir i verkligheten.

Ett bra val är Biltemas AGM 95Ah men har man liten förbrukning så fungerar det mesta bra.

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

OK! Utan att vara expert, så här räknar jag enligt Ohms lag P=U*I, U=P/I, I=P/U
En förbrukare (t.ex. ett kompressorkylskåp) på 60W kommer enligt formeln I=P/U att förbruka 60w/12v=5A. Har du kylskåpet igång i en timma, då tar det alltså 5 ampere ur ditt batteri. Ett batteri på 90Ah som du kan använda endast hälften av (50%) kan försörja ditt kylskåp med 45A i 9 timmar (90A / 2 = 45A där du förbrukar 5A i timmen blir 9 timmar). Sedan måste du fylla batteriet igen innan du kan använda den igen för att driva ditt kylskåp.
Läs gärna andra trådar + Googla på nätet, läs allt som handlar om batterier och förbrukning. Visst tar det tid, det har det gjort för var och en av oss tills det satte sig! Det är viktigt att du har förståelse på vad som händer även i fortsättningen, ej enbart vid köp av batterier.
Lycka till!

Olof G

HBK Medlem
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2025

Jag har koll på Ohms lag,men frågan är vilken typ skall man köpa?
AGM batterier skall laddas med högre spänning för att få ut all kapacitet,vilket få användare troligen gör.
Bly är då betydligt billigare men sämre på många punkter.
Det finns AGM batterier som är billigare än Biltema tex Voltpower.se skulle dessa vara sämre?

Marianne & Ranko

HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
12537
Medlemskap
2028

Jag kan tyvärr inget om "högre spänning", men har bestämt mig i alla fall för AGM vilket också levereras med bilen från Tyskland. Vad jag har börjat titta på är om jag inte ska satsa på LiFeYPO4 med en gång. Tyvärr hittar jag ingen vettig läsning om hur LiFe fungerar med solceller & elaggregat vilket är ett måste för mig.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

Her har det kommet mange gode råd ang. batterivalg. Som det sies her er det viktigste å beregne eget strømforbruk og ikke minst bruk. Jeg tenker da på om det er noen store utladinger av batteriet f.eks. med en inverter.

Det siste og ikke minst nesten det viktigste mener jeg og det er hvordan 230V laderen er. Det er bare en “korrekt” 230V lader som kan lade batteriet 100% og det er viktig både for hvor stor kapasitet batteriet får og ikke minst at batteriet får en lang levetid. Er da ikke noe vits i å ha 200Ah batteri om man ikke greier å lade det 100%?

Joda jeg vet at enkelte hevder at en “for liten” lader bare bruker lengre tid på å lade batteriet. Det er forså vidt riktig, men det lades da feil og får “litt” nedsatt levetid og fare for overlading. Dette fordi en “liten” lader vil måtte starte ladesyklusen på nytt og da vil batteriet bli ladet feil og levetiden reduseres.

Slik trådstarter beskriver sitt strømbehov og bruk, er nok et GEL batteri beste valget.

Er litt forundret når Biltemas AGM batteri anbefales, når til og med anbefalingen fra Biltema er å benytte et av deres fritidsbatteri og ikke deres AGM batteri. Dette er gjengitt i annen tråd her på forumet.

Nevnte AGM batteri er et startbatteri og ikke fridtidsbatteri. Tommelfinger regelen er at startbatterier ikke bør tappes under 30% av kapasiteten, fritidsbatterier 50% og AGM og GEL fritidsbatterier maks 70%. Konsekvensene ved å tappe batteriene lavere er kraftig nedsatt levetid.

For øvrig så vil jeg også gjenta at det er batteriet som er sjefen i strømsystemet og mange som “driver” med strøm mener at å ha et “godt batteri ” (et batteri som mottar og avgir strøm lett) er den enkleste måte å forsøk og forbedre strømsystemet.

Så selv har jeg kjøpt mitt siste “billigbatteri”, men smertegrensen går et sted og havnet på AGM, siden jeg har litt inverterbruk.

F

F.d. 30062

Guest

Fikk levert ny bobil i mars 2011. Det satt 2 stk. Banner AGM 95 Ah batterier og det var montert en ekstra lader i tillegg til elektroblokken, total ladekapasitet 2x18 A.
Har solselle på 130 W og Schaudt LRS 1218 regulator koblet til el.blokken.
Har montert battericomputer så jeg kan følge med på strøm, spenning og kapasiteten på batteriene til enkver tid. Har aldri tatt ut mer enn 20 Ah før ble ladet opp igjen.

Nå i høst fikk jeg en ubehagelig overraskelse. Lå uten strøm og hadde sett på tv i 3-4 timer om kvelden da systemet brøt strømmen p.g.a. lav spenning, under 11 V. Det var da brukt 15 Ah fra fullt batteri med spenning over 13 V. (Hadde kjørt 35 mil den dagen og ligget på campingplass med strøm i over en uke).
Ved testing av batteriene når jeg kom hjem viste det seg at batteriene oppførte seg normalt til en hadde brukt ca10 Ah. Så begynte spenningen og falle ganske raskt. Ved 12 Ah gikk alarmen for lav spenning.
Tok dette opp med forhandleren og det viste seg at jeg ikke var den første som hadde hatt dette problemet med de batteriene. Han hadde en teori om at de tørket ut. De hadde tatt det opp med Hymer og de var også kjent med dette.

Jeg får antageligvis nye batterier men har blitt veldig skeptisk til AGM batterier.
Den forrige bilen hadde jeg i 6 år fra den var ny. Der satt det et 85 Ah Gel batteri og jeg hadde ingen problemer så lenge jeg hadde den.
Er det flere som har hatt lignende problemer med AGM batterier?

Einar

F

F.d. 52943

Guest

Vi har haft AGM batterier i bodelen sedan vi köpte bilen för sex år sedan. Fungerat ua tillsammans med solpanel och mppt regulator sedan dess.
Låter som felaktiga batterier.

Tor H

HBK Medlem
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025

...... Han hadde en teori om at de tørket ut. De hadde tatt det opp med Hymer og de var også kjent med dette.
..........
Er det flere som har hatt lignende problemer med AGM batterier?

Einar

Min teori er også at kapasiteten nedsettes kraftig p.g.a. feil bruk. Om en kaller det uttørking/sulfatering/memory effekt er et fett. Batteriene må være i bruk for å være i "trim."

Her er batterikapasiteten helt feil i forhold til forbruket om det som gjenngis her er vanlig. Benyttes bare ca 20Ah av totalkapasiteten,(i dette tilfelleet ca 10Ah fra hvert batteri) bør ikke batteriet være noe mer enn ca 50Ah. (Folderen til Skyllermark sier 4 ganger forbruket, altså ca 80Ah)

Gir man ikke batteriet slik naturlig trim eller har for stor batteribank, Kan man ha nytte av f.eks. en slik innrtning som dette Battery Desulfators - Fact or Fiction - Import Tuner Magazine
Slike "duppeditter" kan også greie og friske opp "skadede" batterier om ikke "skaden" er blitt for permanent. Enkelte fabrikanter sier maks 2 år gamle batterier.

Her kan man ikke være skeptisk til batteritypen, men mer til bruken. AGM er et meget godt alternativ i mange tilfeller og ligger med bruk som beskrevet her mellom åpne og GEL.

Leif Torså

FD HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
7691
Medlemskap
2023

Kan det inte vara så enkelt som att laddaren varit inställd för våta batterier. Både AGM och Gel batterier kan torka ut om de laddas som våta batterier. Detta finns bra beskrivet i bifogad artikel.

Leif Torså

Bilagor

• Laddning-av-batterier.pdf
    64,6 KB · Visningar: 164

Peter Lindblom

HBK Medlem
Kommun
Säter
HBK-Nr
10167
Medlemskap
2026

Running Bull AGM ska inte laddas som AGM utan som "vanliga" våta, fungerar med standardladdare. Dock så underhållsladdar jag med en CTEK MXS10 flerstegsladdare.Kör med 2 st 92Ah Running Bull, har alltid ström i överflöd.

2x90W solpaneler med CTEK D250S Dual.

Peter :)

Toppen