• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Bluff?

Millidill

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
12047
Medlemskap
2026
Har lagt ut husbilen på Blocket och blir ganska omgående uppringd av en Norrman som vill köpa bilen. Han påstår sig ha massa euro och vill betala kontant . Han påstår sig ha ärvt pengarna och vill inte skatta för dom i Norge. Husbilen ska efter avslutad affär skrivas på ett företag i Göteborg. Hur blir vi lurade? Kan inte se alla problem som kan uppstå.
Om nåt låter för bra för att vara sant är det ju oftast så...
Millidill

F

F.d. 55256

Guest
Sv: Bluff?

Troligen en bedrägeriförsök. Att hantera kontanter över ca 15000 kr är problem på banken. Ska man sätta in för stora belopp undrar banken var man fått dom ifrån. Lägga stora summor Euro hemma och riskera att de är falska är ingen bra ide. Sätt som krav att du ska ha pengarna insatta på ett konto som skaffar på banken enkom för detta ändamål, kolla med banken att pengarna finns där, överför dom till eget konto, lämna ut bilen. Godtar inte köparen detta, strunta i affären.
Ove.G

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Det enda du behöver göra är att göra upp affären på din bank & direkt sätta in HELA köpeskillingen på ditt konto. Om han har kontanter så upptäcker banken ifall dom är förfalskade. Alla andra betalningsmedel kollas också av banken. Sedan är det bara att göra ägarbyte, var bara noga med att ägarbytet sker på plats & att du postar eller är med & ser att lappen hamnar i brevlådan. Då har du fått hela köpeskillingen in på ditt konto & bilen har bytt ägare. Efter detta kan du känna dig säker. Kontakta gärna banken & rådfråga dom. Vill inte köparen ha det på detta viset så bör du nog avstå affären.

Bennie

J

Jarn

Guest

Att gå till banken o göra upp affären är idag inte så lätt. Många bankkontor har ingen kontanthantering.
Jag sålde min personbil i våras och säljaren tog med sig kontanter. Jag sa att då går vi till en bank som hanterar kontanter, vilket de tyckte var OK.
När vi kom dit la köparen upp 150´ i kontanter men banken vägrade ta emot dem.
Det blev ett korsförhör var pengarna kom ifrån och köparen gav dem då namn o kontaktperson på den bank de hämtat ut pengarna ifrån.
Det hjälpte inte, de vägrade ta emot pengarna o sa att det skulle föranmälas i tre dagar innan.
Så det slutade med att köparna fick ta sina kontanter med hem igen och i stället Swisha över pengarna till mig direkt o ta bilen.
Tur de hade gott om pengar på kontot...:)

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Har lagt ut husbilen på Blocket och blir ganska omgående uppringd av en Norrman som vill köpa bilen. Han påstår sig ha massa euro och vill betala kontant . Han påstår sig ha ärvt pengarna och vill inte skatta för dom i Norge. Husbilen ska efter avslutad affär skrivas på ett företag i Göteborg. Hur blir vi lurade? Kan inte se alla problem som kan uppstå.
Om nåt låter för bra för att vara sant är det ju oftast så...
Millidill

Det där är en riktig skojare. Har varit i kontakt med honom två gånger.

Första gången var när jag hade ett hus i Spanien på Blocket, det var tal om mycket pengar och norrmannen ringde och drog precis samma historia som ovan. Genomskådade honom direkt.

Två år senare, i mars i år, hade vi en husbil på Blocket, samma norrman, samma historia igen. När jag berättade om våra samtal två år tidigare så sa det "klick" i luren.

Vet faktiskt inte hur han luras, men han nämnde "sin bankman på SEB i Malmö", som skulle kontakta mig. När jag frågade vad han hette, så jag skulle veta "att det verkligen var hans bankman", så sa dumskallen ett namn. Ringde direkt SEB i Malmö och berättade historien och självklart hade man ingen med det namnet i banken.

Millidill

HBK Medlem
Kommun
Linköping
HBK-Nr
12047
Medlemskap
2026

Aha! Det visste jag inte att man var tvungen att anmäla innan! Vi får nog tacka nej till affären, nu vill han betala 200 000:- extra och få överskottet insatt på sitt konto. Luktar skumt lång väg. Skönt med info här när man inte kan nåt själv.

Tack! Millidill

Tommy Dynér

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024

Aha! Det visste jag inte att man var tvungen att anmäla innan! Vi får nog tacka nej till affären, nu vill han betala 200 000:- extra och få överskottet insatt på sitt konto. Luktar skumt lång väg. Skönt med info här när man inte kan nåt själv.

Tack! Millidill

Precis! Det var så han presenterade det även för mig, 200.000 extra, som sedan skulle föras över till honom. Det är säkert det som är hans grej och där han tjänar 200.000 kr på den som går på hans inviter.

Måste vara hans levebröd och jag tror han är väldigt aktiv. Vet ytterligare en som skulle sälja sin husbil förra sommaren som blev kontaktad. Han gick nästan på det, men som tur var kontaktade han mig innan och jag kunde berätta om mina erfarenheter.

Tydligen åker han i alla fall inte fast. Synd.

Affezell

HBK Medlem
Kommun
Söderhamn
HBK-Nr
4542
Medlemskap
2025

Hej
Ta ingen handpenning på bilen. Har nyligen blivit bedragen och hotad
Om handpenning ändå vill betalas ta skriftligt på hur länge handpenningen skall gälla.

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

"Hur blir vi lurade?"
"Vi får nog tacka nej till affären, nu vill han betala 200 000:- extra och få överskottet insatt på sitt konto. Luktar skumt lång väg. Skönt med info här när man inte kan nåt själv."

Om pengarna kommer fram och godkänns av banken så är det ju ingen bluff. Ni får betalt o köparen får bilen, klart.

Men något avviker ju från normala överlåtelser. Det är detta som banken är skyldig att hålla koll på enligt "Lagen om Penningtvätt". Kanske kommer pengarna från någon tveksam verksamhet, då kan inte innehavaren sätta in dom på bank utan att redogöra för ursprunget. Enklast är då att köpa något utan att passera Banken. Pengarna i sig är oftast korrekta.

De 200.000:- extra som köparen vill betala o få insatt på eget konto styrker att det handlar om pengar med diffust ursprung som han inte kan/vill sätta in själv.

Köparen önskade att bilen registreras på ett Svenskt företag. Det kan tyda på att Norrmannen inte vill att beloppet/ bilen skall dyka upp som en tillgång i Norge.

Så en bluff behöver det inte vara. Troligen är det korrekta Eurosedlar, med diffust ursprung som skall göras lagliga via en större penningtransaktion, utan myndigheternas insyn.

Som tidigare inlägg säger, så bör du avstå affären, om inte köparen är med på att ni träffas på en bank och sätter in pengarna där. Då tar banken hand om kontrollerna. Hälsar Björn

Bennsan

FD HBK Medlem
Kommun
Vänersborg
HBK-Nr
12368
Medlemskap
2021

Uppenbarligen finns det falska Eurosedlar i omlopp Falska eurosedlar kan vara i omlopp - Uddevalla - www.bohuslaningen.se. Om det var mej det gällde så skulle jag tillförsäkra mig om att min bank ställde upp i affären, det rör sig ju om mycket pengar så banken ställer nog upp på något sätt. Om inte så skulle jag byta bank. Om norrmannen mot förmodan skulle acceptera proceduren så skulle jag genomföra affären. Det behöver ju inte vara ett bedrägeriförsök mot dej ( även om det lutar åt det hållet) utan mot norska staten. Men det är klart 200000 extra luktar fiffel & båg, såvida han inte är fullsketen med pengar.

Bennie

Roger67

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2025

Jag tror inte ens det finns några pengar.

När det väl kommer till betalningsdags så visar det sig troligen att det är en check i euro köparen menade när han sa ”kontant” och inte sedlar. Vem backar ur då när man kommit så långt så att man träffas och verkligen tror att man skall få bilen såld?
Om banken tar emot fiffelchecken får man in pengar på sitt konto och kan då som önskat direkt föra över de ”extra” 200.000 till det konto som köparen ivrigt talar om. Efter ett par dagar hör banken av sig och vill ha tillbaka alla pengar eftersom checken inte var ok.

Risken att bli lurad på hela husbilen samt få ytterligare en skuld på 200.000 till banken skulle jag vilja påstå är överhängande.

Senast ändrad:

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

"Efter ett par dagar hör banken av sig och vill ha tillbaka alla pengar eftersom checken inte var ok. "

Det händer inte. Oavsett betalningsmedel så gör banken sina kontroller. När det gäller checkar/växlar så spärrar banken beloppet hos den utställande banken, som då övertar ansvaret.

Det är ändå bra att alltid vara vaksam när något avviker, hälsar Björn

Ch & Ib

FD HBK Medlem
Kommun
Vara
HBK-Nr
13303
Medlemskap
2022

Björn R

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
14101
Medlemskap
2026

Jodå, allt kan hända, tyvärr.

Motormännen.se skriver: "I korthet går detta bedrägeri ut på att en utländsk köpare hör av sig och vill köpa bilen. Han eller hon skickar en utländsk check på ett belopp som överstiger köpeskillingen. Mellanskillnaden ska sedan avse kostnader för transport som säljaren ska ombesörja.

Problemet är bara att checken är falsk och att banken med lösen av checken regelmässigt reserverar sig för att kunna kräva utbetalningen åter om checken visar sig sakna täckning eller är falsk. Innan detta hinner uppdagas har den godtroende säljaren redan hunnit skicka iväg bilen till bedragaren och har en skuld till banken. "

Bankerna är, sedan många år, mycket reserverade mot utländska checkar. Vanligast är att man får vänta på beloppet tills banken, via sin inkassoavdelning, fått in pengarna från den utställande banken. Det kan ta allt från några dagar till några månader... Avgiften kan vara betydande.

I det fall att direktutbetalning sker enligt ovan, så utbetalas beloppet men banken reserverar sig om de inte får pengarna i sin tur. Då är det ju klokt att inte spendera pengarna tills banken ger klartecken... Banken har ju upplyst om detta. Direktutbetalning sker normalt endast till "bankens egna kända" kunder.

SvD artikeln från 2008 är en bra varning, allt kan hända. Lämna inte ut bilen och vänta med att spendera tills banken slutgiltigt bekräftar att allt är okay. Hälsar Björn.

Toppen