Sv: Blivande husbilsägare!
Hej Lasse och Ingrid,
Vi satt i samma “båt” för drygt ett halvår sedan, visste ingenting om husbilar men var mycket intresserade, då visste vi inte heller om detta forum och som ni skrev själva här finns erfarenheten och kunnandet, så ni har börjat rätt bra med att ställa fråga här, gäller bara att få medlemmarna att “vakna till” så ni får hjälp, SÅ OKEY JAG BÖRJAR så får vi se om andra kommer efter.
Först och främst, kom jag fram till att en husbil är nog rätt tung, inte bara bygget som sådan utan man släpar omkring med en 100 - 125 liter vatten, ibland 50 -100 liter grå vatten, kanske toan är halvfull, 10 - 15 kg till, råvaror till mat, färska livsmedel, husgeråd, stolar, bord och framför allt DRYCK ! Så det går fort att åka omkring med överlast, (kolla lastkapaciteten), glömde faktiskt bort 50 - 60 diesel, så valet av motorstorlek har stor betydelse, bör nog minst vara 2,3 / 2,5 liters turbo, valde själv en 2,5 TDI Cat, visserligen påstår service killen att det är en tidig 2,8 (han borde veta) är i varje fall mycket nöjd med motorn, finns kraft så det räcker till, känner i dag inget behov av trimning.
Valde också en “Alkovbil” trots att luftmotståndet blir mycket större, (drar mera diesel) håller jag 90 - 95 km/h drar den runt 1,05 l/mil, inget att säga om den förbrukningen.
Såg en del fördelar med alkoven, däremot var min hustru envis med att det skulle vara en långsoffa och köket baktill, jag kunde ligga och vila på dagarna utan att bädda/ bädda upp och hon kunde rumstera om i köket och runt i bilen, ville hon ha hjälp med matlagning och dukning så finns det gott om plats för båda, sitter köket i mitten blir det ofta trångt och är man flera så blir dessa sittande vid bordet annars är man i vägen.
Man kan dessutom sitta fler än fyra runt mat bordet med hjälp av långsoffan, har man barn kan det däremot vara bra med två sittgrupper.
Smaken är ju som baken, delad, kommer säkert flera synpunkter.
Finns en gräns på 6 meter framför allt om man åker färja, även inne i städer vid parkering o dyl. finns det fördelar, vi valde en längd på 5,95 meter. Mycket nöjd med det valet.
Tror säker att alla märken har för och nackdelar med reparationskostnader, har man otur finns det faktiskt måndags exemplar.
Visste om att Fiat i de årsmodeller vi letade i har problem med 5:e växeln (överväxel), var införstådd med att endera köra så att växeln håller eller att byta ut dreven på 5:e växeln, vet man om det från början blir det ju ingen överraskning.
Däremot så är det riktigt med kostnader på 5 - 7 000:- för kamremsbyten och där tror jag inte det skiljer så mycket mellan motorfabrikanterna, men det kan skilja mycket mellan de olika motor alternativen.
Vi lämnade in vår bil redan de första milen för kamremsbyte, Oljebyte o filter i motorn, oljebyte i växellådan, byte av bromsolja, luft- dieselfilter, 9 800:- totalt. Ville vara på den säkra sidan.
Köra på vintern? Vattentanken resp. gråvattnet måste/ bör vara isolerade liksom golv o övrigt i bilen, tror inte att det finns så många “vinterbilar” i den prisklassen !
Vår har vattentanken i varmt utrymme, gråvattentanken ligger under bilen oisolerad !!!, övrigt på bilen är nog ingen “vinterbil” men vi har nog tänkt oss att använda den på vintern, har redan investerat i vinterhjul.
Så slutligen, det blev rätt långt, vårt val blev en LMC 560 Liberty Fiat 2,5 TDI Cat och vi är störtnöjda.
Hälsningar från HBK 651/ Lennart o Hillevi