• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Blivande husbilsägare!

F

F.d. 17999

Guest
Tack KuMaNi för ert svar, men vi vill gärna veta mera.

Då vi ställde några frågor för en tid sen, men fick inte många svar, så ställer jag vänligen återigen frågan om vilken husbil man bör välja i prisklass 100-250,000:- "helst en alkovbil"
Vi vill att husbilen ska ha dusch och vara en turbodiesel c:a 5,60-6,00 m lång.
Vilket märke är billigast när det gäller reperationer t.ex.
Är Fiat sämre än Mercedes när det gäller motorn?
Vi har hört sägandes att ett kammremsbyte kan kosta upp emot 5-7,000:på vissa märken.Är detta sant?
Vi räknar med att köra c:a 1000 mil om året på vägarna i Sverige, även vinterkörning då vi älskar fjällvärlden..Vad ska vi tänka på?
Frågan går till er som är kännare av husbilar vilket dom flesta av er ju är, utom vi.
Vi tackar på förhand och hoppas på svar.
Mvh/ Lasse o Ingrid.
Ännu inte husbilsägare.:wink: :p
 
Senast redigerad av en moderator:

Lodjuret

HBK Medlem
Inlägg
286
Kommun
Hudiksvall
HBK-Nr
651
Medlemskap
2024
Sv: Blivande husbilsägare!

Hej Lasse och Ingrid,
Vi satt i samma “båt” för drygt ett halvår sedan, visste ingenting om husbilar men var mycket intresserade, då visste vi inte heller om detta forum och som ni skrev själva här finns erfarenheten och kunnandet, så ni har börjat rätt bra med att ställa fråga här, gäller bara att få medlemmarna att “vakna till” så ni får hjälp, SÅ OKEY JAG BÖRJAR så får vi se om andra kommer efter.
Först och främst, kom jag fram till att en husbil är nog rätt tung, inte bara bygget som sådan utan man släpar omkring med en 100 - 125 liter vatten, ibland 50 -100 liter grå vatten, kanske toan är halvfull, 10 - 15 kg till, råvaror till mat, färska livsmedel, husgeråd, stolar, bord och framför allt DRYCK ! Så det går fort att åka omkring med överlast, (kolla lastkapaciteten), glömde faktiskt bort 50 - 60 diesel, så valet av motorstorlek har stor betydelse, bör nog minst vara 2,3 / 2,5 liters turbo, valde själv en 2,5 TDI Cat, visserligen påstår service killen att det är en tidig 2,8 (han borde veta) är i varje fall mycket nöjd med motorn, finns kraft så det räcker till, känner i dag inget behov av trimning.
Valde också en “Alkovbil” trots att luftmotståndet blir mycket större, (drar mera diesel) håller jag 90 - 95 km/h drar den runt 1,05 l/mil, inget att säga om den förbrukningen.
Såg en del fördelar med alkoven, däremot var min hustru envis med att det skulle vara en långsoffa och köket baktill, jag kunde ligga och vila på dagarna utan att bädda/ bädda upp och hon kunde rumstera om i köket och runt i bilen, ville hon ha hjälp med matlagning och dukning så finns det gott om plats för båda, sitter köket i mitten blir det ofta trångt och är man flera så blir dessa sittande vid bordet annars är man i vägen.
Man kan dessutom sitta fler än fyra runt mat bordet med hjälp av långsoffan, har man barn kan det däremot vara bra med två sittgrupper.
Smaken är ju som baken, delad, kommer säkert flera synpunkter.
Finns en gräns på 6 meter framför allt om man åker färja, även inne i städer vid parkering o dyl. finns det fördelar, vi valde en längd på 5,95 meter. Mycket nöjd med det valet.
Tror säker att alla märken har för och nackdelar med reparationskostnader, har man otur finns det faktiskt måndags exemplar.
Visste om att Fiat i de årsmodeller vi letade i har problem med 5:e växeln (överväxel), var införstådd med att endera köra så att växeln håller eller att byta ut dreven på 5:e växeln, vet man om det från början blir det ju ingen överraskning.
Däremot så är det riktigt med kostnader på 5 - 7 000:- för kamremsbyten och där tror jag inte det skiljer så mycket mellan motorfabrikanterna, men det kan skilja mycket mellan de olika motor alternativen.
Vi lämnade in vår bil redan de första milen för kamremsbyte, Oljebyte o filter i motorn, oljebyte i växellådan, byte av bromsolja, luft- dieselfilter, 9 800:- totalt. Ville vara på den säkra sidan.
Köra på vintern? Vattentanken resp. gråvattnet måste/ bör vara isolerade liksom golv o övrigt i bilen, tror inte att det finns så många “vinterbilar” i den prisklassen !
Vår har vattentanken i varmt utrymme, gråvattentanken ligger under bilen oisolerad !!!, övrigt på bilen är nog ingen “vinterbil” men vi har nog tänkt oss att använda den på vintern, har redan investerat i vinterhjul.
Så slutligen, det blev rätt långt, vårt val blev en LMC 560 Liberty Fiat 2,5 TDI Cat och vi är störtnöjda.
Hälsningar från HBK 651/ Lennart o Hillevi
 
F

F.d. 6238

Guest
Sv: Blivande husbilsägare!

Kan bara säga att det är så upp till var och en att det är mycket svårt att ge råd i denna fråga.

För min egen del så har jag byggt husbil själv och har även haft fabriksbyggda o.s.v.

Men allt eftersom man åker så ändras motiveringen att man skall ha en sådan eller en sådan.

Mycket handlar naturligtvis om ekonomi. Inte bara om priset på själva bilen utan också hur mycket det kostar att köra, service aso.

Jag tror att du skall sätta dig ner och skriva upp på ett papper vad som du önskar att bilen skall innehålla och vad du skall ha för mål när du reser.

Sedan får du utvärdera detta med dom praktiska egenskaper som du kommer fram till.

Jag tror inte att du får rätt bil med en gång utan att det är den erfarenhet och kunskap som du under några år kommer fram till.

När du har haft några bilar så kommer du nog fram till att den HÄR bilen är vad jag skall ha.
Hoppas att jag inte har gjort Dig för:confused: önskar Monica o Kurt i Gbg.
;) :D
 
F

F.d. 17999

Guest
Sv: Blivande husbilsägare!

Tack Lodjuret och Kurt.b för dom fina inläggen om husbilslivet.
Det känns lite lättare att välja husbil när får man så många utförliga
beskrivningar och idéer från er vana husbilsägare.
Kom gärna med fler tips,helst om vinterhusbilen
Mvh/ Lasse o Ingrid.
 
Senast redigerad av en moderator:
Toppen