• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blivande husbilsägare behöver SNABBA RÅD :)

F

F.d. 17519

Guest
Hej!
Efter 20 år som husvagnsägare och med nu utflugna barn tänkte vi köpa en äldre husbil bland annat för att kunna åka och hälsa på vår dotter i Frankrike.

Vi funderar på att köpa en Fendt 570 -94 Fiat Diesel 2,5 l 18000 mil nu på tisdag (2009-06-16).
Är det nån som kan ge mig några snabba tips på vad jag ska titta på innan jag slår till så jag inte missar nåt väsentligt?
Som sagt - van campare men aldrig ägt (eller kört) en husbil.

/Kent

KalleiViken

FD HBK Medlem
Kommun
Höganäs
HBK-Nr
300
Medlemskap
2023
Sv: Blivande husbilsägare behöver SNABBA RÅD :)

Lastförmåga, hur mycket kan du ta med utan att få överlast!!!!!!!!!!!!!!!

F

F.d. 4424

Guest

Hej blivande husbilsägare!
M:s biltest kan ge dig besked om bilens kondition. Betr. bodelen så är fukt ett stort problem, lika som i husvagn och då vet du vad som gäller, en fukttest. 18 000 mol behöver inte betyda så mycket på en diesel men kamremmen är ganska dyr att byta och ännu dyrare att inte byta. Annars gäller som vid köp av husvagn förnuft före lyckokänsla. Lycka till med köpet och du kommer att upptäcka att livet har får en ny dimension med husbil.

KalleW 320

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025

Det jag skulle tänka på var .

Är det nödvändigt med alkov ? vi hade en i 6 år och det är inte så kul och klättra .

Lastutrymmen . Får du in allt i markhöjd eller finns det box på taket ? Vi hade box på taket för stolar och bord och det slutade med att vi satt inne och åt för deet var så bökigt att få ner det .Ni planera ratt åka till Frankrike ( ett antal gånger ) Då hade jag INTE köpt en som man behöver hörselskydd på sig i 100km/h .

Jag hade en 1990 pilote med 17000 mil på mätaren som vi sålde nu i våras och (ursäkta) men va gott att bli av med den .

Vad skall du få ge för denna husbilen ?
Tänk för 17 efter flera gånger för det finns så mycket på marknaden , vi hade heller ingen AC på bilen och i somras hade vi nästan 40 grader i bilen på semestern .
Sen förväntade vi oss reparationen/service på ca 10-15000.- som var på G som kamremsbyte och nya däck .
Vi hade en TD motor på 95 hk .

Om man bara är 2 och inte vill ha en helintegrerad så hade jag satsat på en delintegrerad , aldrig mera alkov .

C

Clinton

Guest

Tänk mer en en gång, behöver jag allkov??
Är det en turbo?? ta inte förliten motor jag lovar du blir besviken.
ÄR man två personer så är nog en halvintregrerad perfekt,
drar mindre soppa ,med mindre luft motstånd.
MVH Håkan

Toppen