• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Blinkande oljetryckslampa

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025
Vi har en Dethleffs Magic Edition 2011 med den stora motorn (Fiat 3,0 multijet). När bilen gått c:a 800 mil började oljetryckslampan blinka när motorn startades. Den blinkade i ungefär 30 sekunder efter att motorn startat innan den slocknade. Bilen har lämnats till Fiat-verkstad men varken verkstaden eller Fiat har lyckats komma på vad felet beror på.
Har någon annan råkat ut för detta och i så fall har ni fått ordning på det ?

Kör försiktigt / Roland o Ingegerd

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025
Sv: Blinkande oljetryckslampa

Otroligt!!!!
Det är en serviceindikator som ska släckas vid nyleverans och vidare vid service.
Du kan visa dom instruktionsboken. Står tydligt där.

Fick samma indikering på vår bil första semestern. Berodde på att den vid leverans inte nollställts så tiden från fabrik Fiat till leverans blev för lång.

Fast visst är det otroligt att ha en varningslampa som blinkar rött.

B

Byggare Bob

Guest

Ta dig till auktoriserad Fiat-verkstad. Med hjälp av en handdator släcker man lampan på 3 minuter och din nästa ordinarie service blir vid ca 4000 mil. Råkade själv ut för detta. Otroligt slarv.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Tack för alla svar. Bilen står på en aukt Fiat verkstad, men man har inte lyckats släcka lampan. De skyller på att deras dator inte kan kommunicera med min bil ?????
Jag skall till verkstaden nu, återkommer med besked om och när problemet är löst

Delfin

HBK Medlem
Kommun
Trollhättan
HBK-Nr
104
Medlemskap
2025

Hej!

Som Visby säger, betyder oljebyte. Har också råkat ut för det samma. Som sagt oljebyte.

:yes::wub:

Fam Grönberg

FD HBK Medlem
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024

Det är dags att byta olja .Nackdelen med partikel-filter,jag klarade mig till 1100 mil.
Vet dom som fått byta vid 500 mil.

Jaguar

HBK Medlem
Kommun
Alvesta
HBK-Nr
7669
Medlemskap
2025

Det har varit problem med partikelfilter samt 3,0 liters motorn med oljebyte.
Fiat står kostnaden för oljebyte under 1000 mil efter en ny omprogramering av
motorn.

Roland o Ingegerd

HBK Medlem
Kommun
Rimbo
HBK-Nr
7128
Medlemskap
2025

Då var det äntligen klart. Har hämtat bilen idag,den var klar i fredags. Mycket riktigt så var det dags att byta olja som många svarat men eftersom det är "omanligt" att läsa en instruktionsbok så hade både jag och verkstaden missat detta :confused: . Efter mycket om och men visade det sig dessutom att en kabel i motorutrymmet var av vilket resulterade i att kommunikationen mellan verkstadsdatorn och bilen inte fungerade. Detta spetsade ju till det hela lite eftersom lampan fortsatte att blinka trots att oljan var bytt och det satte lite myror i huvudet på både verkstaden och Fiat. Till slut hittade man felet efter lite gammaldags felsökning, man ska nog inte lite alltför mycket på datorer.
Än en gång tack till alla som engagerat sig och ha en bra vinter oavsett om Ni är ute och reser eller som jag ställt bilen i vinteride.

Roland

Toppen